Rechtszaak tegen Almere en Salders om vrijwillige chauffeurs
FNV spant een rechtszaak aan tegen taxibedrijf Salders en de gemeente Almere vanwege de inzet van vrijwilligers voor speciaal taxivervoer. De vakbond spreekt van arbeidsverdringing en vindt dat beide partijen de wet overtreden. Daarnaast is FNV bang dat betaalde taxichauffeurs hierdoor hun baan gaan verliezen.
Dat meldt Omroep Flevoland. Mobiliteitscentrale Salders verzorgt het collectief vervoer voor mensen met een beperking in de Flevolandse gemeente. Sinds oktober wordt voor aan de klant aangeboden om vervoerd te worden door een taxi of door een vrijwilliger.
Rechter
De FNV stapt hiervoor naar de rechter. En omdat Salders werkt in opdracht van de gemeente Almere, wordt ook tegen hen een juridische procedure begonnen. Het is nog onduidelijk wanneer er een uitspraak volgt in de kwestie.
Lees ook: Collectief vervoer Almere voortaan ook door vrijwilligers
Goede zaak van de FNV, maar waarom lees ik nergens dat onze belangenbehartiger(s) hier wat tegen doen?
Ik vind dit ook niet kunnen, het mag volgens mij ook nog niet eens binnen de regels van de wet.
Voor wat betreft het KNV en het SFT valt het mij tegen dat zij overal lopen te roepen dat het anders moet en als dan iemand op deze manier de markt nog verder verkloot dan hoor je ze niet.
Deze organisaties zijn papieren tijgers met 2 petten op, Salders hoort ook bij hun.
Als door dit soort concurrentievervalsing de branche nog verder afzakt dan kunnen KNV en SFT ook wel hun biezen pakken.
Kijk eens naar de Zonnebloemauto, het ANWB initiatief automaatje en de ingediende moties aangaande taxivervoer. Taxi’s in Nederland zijn te duur vanwege de overheidsmaatregelen en KIWA en de verzekeringen, er ontstaat grijze circuits die nog duurder zijn (Schiphol, Amsterdam). Gele platen en zorgen voor je zaak, dat is de oplossing. Opportunisme, eenvoud, welwillendheid, tegen de helft van de kosten. Kan de pijp van roken vrienden.
Als oud medewerker van Taxi Salders weet ik dat de bewering dat de inzet van vrijwilligers niet ten koste gaat van het werk van betaalde chauffeurs niet waar is. Chauffeurs in loondienst kregen in 2014 en 2015 de optie om zzp’er te worden volgens het ZZA project( http://www.salders.nl/taxi-verhuur-zza/)waar op zich niks mis mee is. Echter worden contracten tegenwoordig niet meer verlengt,chauffeurs in loondienst hebben nu 2 opties,of als zzp’er verder of einde oefening. cijfers liegen niet
Zijn vrijwillige chauffeurs in bezit van een chauffeurspas ?
Hoe werkt dit met de boordcomputer bij taxi Salders?
Wat wordt verstaan onder speciaal vervoer?
Het zou prettig zijn wanneer ILT eens duidelijkheid verschaft in deze idiote vervoerswereld.
DE ILT is een particuliere ondernemer , dus die graait lustig overal mee , maar controle HOMAAR , hier in Amsterdam viert uber feest ze pikken klanten van de straat hebben geen meter dus gaat zwart in het zakje . lang leve de LO dankjewel VVD stelletje overlopers vieze rukkers