Doelgroepenvervoer Barendrecht wacht renovatie: nieuw vervoerssysteem op komst
Het vervoerssysteem, waar de gemeente Barendrecht gebruik van maakt als het gaat over doelgroepenvervoer, wordt stevig gerenoveerd. Dat maakt zorgwethouder Miranda de Hoop bekend op de website van de gemeente. Zo maakt het Wmo-vervoer de overstap naar het zogeheten ‘eigen kracht model’. Komende zomer moet het nieuwe vervoerssysteem klaar zijn voor gebruik.
“Inwoners kunnen zelf kiezen welke van de gecontracteerde vervoerders zij inschakelen voor een rit”, zo verduidelijkt wethouder De Hoop het ‘eigen kracht model’ voor het Wmo-vervoer. “Het plannen van het vervoer verschuift naar de vervoerder. Dat is voordeliger dan centraal inkopen op basis van beschikbaarheid.”
De Hoop verwacht dat het ‘eigen kracht model’ een positieve impact heeft op het Barendrechtse doelgroepenvervoer. “Nog niet veel gemeenten werken met het ‘eigen kracht model’, maar in de steden en dorpen waar het al wel is ingevoerd zijn de ervaringen positief. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook in Barendrecht het geval gaat zijn. De nieuwe opzet zorgt voor een hoge mate van keuzevrijheid en gemak bij de gebruiker”, zegt ze daarover.
Sturen op kwaliteit
Ander type vervoer, zoals leerlingen- en jeugdhulpvervoer die ook onder doelgroepenvervoer geschaard kunnen worden, kunnen wat de zorgwethouder betreft niet achterblijven. Meer sturen op kwaliteit staat daarbij hoog op de agenda. “Chauffeurs krijgen cursussen en opleidingen om de dienstverlening naar een extra hoog niveau te tillen. En voorafgaande aan deze verandering zijn er uitgebreide gesprekken gevoerd met scholen, ouders en gebruikers om hun wensen en knelpunten in kaart te brengen.”
“Zeker als het gaat om kwetsbare doelgroepen is duidelijkheid en goede communicatie heel belangrijk”, vervolgt de wethouder haar verhaal. “Ritten op tijd aanmelden of juist afmelden als vervoer toch niet nodig is, bij de deur klaarstaan op het afgesproken tijdstip en inzichtelijk hebben wie wanneer is afgezet, is heel belangrijk. Wellicht kunnen we in de nabije toekomst zelfs een realtime-app ontwikkelen en gebruiken voor nog meer overzicht.”
Participatie
Tot slot denkt De Hoop dat in deze nieuwe vorm, het doelgroepenvervoer voor iedereen kansen biedt om volledig mee te kunnen draaien in de maatschappij. “Het bevordert de participatie. Door het maken van een vervoersontwikkelplan wordt, beetje bij beetje, toegewerkt naar meer zelfstandigheid. Voor hen kan het doelgroepenvervoer een opstapje is zijn naar (deels) zelfstandig reizen. Het dient verschillende doelen.”
Lees ook:
Dus in principe betekent het model Barendrecht, dat de klant zelf het bedrijf uitkiest waar hij mee vervoerd wil worden
Dus zouden er in 1 straat op 3 verschillende adressen omstreeks dezelfde tijd 3 taxi’s van 3 verschillende vervoerders die alle 3 naar bijvoorbeeld Erasmus ziekenhuis moeten
Lekker efficient en prima voor het milieu
Enige voordeel is dat de vervoerder nu zelf de ritten kan plannen,i.p.v. een ander die dat deden eerst
Nou dat scheelt weer een hoop frustratie
@ Dick. Wat je aangeeft: in 1 straat op 3 verschillende adressen, gebeurt juist nu.
Er is meer als doelgroepenvervoer.
Daar zit een betere mogelijkheid in passagiers te combineren, als ze dat willen natuurlijk.
Wil je een taxi voor jou alleen : ook goed, maar die zal iets duurder zijn.
Dan moet wel ieder taxibedrijf voor elke opdrachtgever ritten kunnen, DUS MOGEN RIJDEN, zoals zonder aanbestedingen 25 jaar geleden. Niets nieuws.
Met hulp van planning systemen kan dat zeker doelmatiger!
@ vd Heuvel.
Is leerlingenvervoer, B.v. in Den Helder, laten uitvoeren door een bedrijf uit Ede efficient dan?
De lokale vervoerders staan buiten spel en veel hebben daardoor het loodje gelegd.
Beschikbaarheid van een “Taxi in de provincie” laat als gevolg hiervan veel te wensen over.
We zijn overgeleverd aan snorders w.o. belbussen en dergelijk vervoer, en met name in de incourante uren is helemaal geen taxi meer beschikbaar.
Aanbesteden is tevens onnodig duur geworden daarmee overbodig.