Interview

‘Utrechts plan leerlingenvervoer gaat voorbij aan cruciaal punt’

ANP -Leerlingenvervoer
Leerlingen worden per taxibusje naar school gebracht. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Arie Kievit

De gemeente Utrecht gaat in hun plan van aanpak om de druk op het leerlingenvervoer te verminderen, voorbij aan een cruciaal punt. Dat zegt Hans Poot, tweede voorzitter van het toegankelijkheidspanel van de gemeente Huizen. Volgens hem moet het beroep van chauffeur aantrekkelijker worden gemaakt, door onder andere betere betalingen. “Zorg dat mensen zich gewaardeerd voelen.”

Eind vorige maand lanceerde de gemeente Utrecht een plan van aanpak om de druk op het leerlingenvervoer te verminderen. In dit plan beschrijft het college van burgemeester en wethouders (B&W) welke maatregelen zij willen treffen om deze doelstelling te bewerkstelligen. Een van de maatregelen is het aanboren van nieuwe doelgroepen, omtrent het werven en behouden van chauffeurs. “Om extra chauffeurs te werven, zoeken we naar potentiële nieuwe instroom: mensen die nu vrijwilligerswerk doen of geen werk hebben”, zei het Utrechtse college daarover.

Geen profijt

Volgens Hans Poot, tweede voorzitter van het toegankelijkheidspanel in de gemeente Huizen en al tientallen jaren in verschillende functies actief binnen het doelgroepenvervoer, gaat de gemeente Utrecht hier voorbij aan een cruciaal punt. “Ten eerste vergeten ze dat mensen die naast hun uitkering geld verdienen, dit direct van hun uitkering afgetrokken wordt. Wie gaat er nou werken voor niets? Daarnaast worden ze ook nog eens ingeschaald op de allerlaagste schaal van de cao. De doelgroep die de gemeente Utrecht wil aanboren heeft er geen profijt van. Zij moeten dan namelijk om een wettelijke regelgeving heen. Als je werkt terwijl je in de bijstand zit, is het geld wat je daarmee verdient gewoon weg.”

Poot is van mening dat het beroep van taxichauffeur in het leerlingenvervoer, een enorm belangrijke functie is. Hij vindt dan ook dat deze functie aantrekkelijker gemaakt moet worden. “Er zijn namelijk best wel mensen te vinden die chauffeur willen worden, mits men eindelijk eens tot het besef komt dat het een verantwoordelijke functie is. Men moet daar een fatsoenlijke vergoeding voor krijgen. Zorg dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dan wordt het vanzelf aantrekkelijk om zo’n functie te bekleden.”

Vervoer BV

Hans Poot noemt daarbij Vervoer BV als voorbeeld. “Kijk naar hoe de regio Gooi en Vechtstreek het heeft aangepakt. Daar hebben ze met Vervoer BV een eigen vervoersorganisatie opgezet. Iedere gemeente in de Gooi en Vechtstreek heeft daar een bedrag ingestopt. Een aantal problemen die in het leerlingenvervoer spelen, zijn daar een stuk minder. Zo worden beginnende chauffeurs niet in de laagste trede van de cao ingeschaald, maar één of twee tredes hoger.”

“Daarnaast worden ritten vanaf huis tot eindbestemming volledig betaald. Dat in tegenstelling tot een aantal andere taxibedrijven/ondernemingen, die zelfs stilstand of wachttijden niet eens vergoeden. Tot slot hebben chauffeurs die voor Vervoer BV rijden de mogelijkheid om tussen of na de schoolritten Wmo-vervoer uit te voeren. Dat betekent langere werktijden en dus betere inkomsten. Dat zijn allemaal punten waar het beroep aantrekkelijker door wordt”, zo besluit Hans Poot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “‘Utrechts plan leerlingenvervoer gaat voorbij aan cruciaal punt’”

Stef Bouwhuis|16.03.23|13:06

Hans Poot heeft natuurlijk volledig gelijk. De oplossing zit in het eerlijk betalen van de uitvoerders in de hele keten.

Door prijsonderhandelingen tot op de millimeter is er amper marge voor de ingehuurde taxibedrijven. Het gevolg is dat de chauffeur wordt uitgeknepen en aan hem/haar niet alle geïnvesteerde tijd wordt uitbetaald. Ook wachttijd dient te worden uitbetaald. Het is immers geen pauze!

Arie van Someren|16.03.23|22:19

Beetje vreemde reactie van dhr Pot op de situatie in Utrecht. In de gemeente Utrecht heeft WDK zowel het leerlingenvervoer als het WMO-vervoer. Veel LLV-chauffeurs rijden daar al WMO en worden WMO-chauffeurs ingezet voor LLV.
Voor een betere beloning is gestaakt, maar daar zeuren de scholen weer over. Die vinden dat zíj wél mogen staken en de chauffeurs niet. Wat een gotspe.

‘Utrechts plan leerlingenvervoer gaat voorbij aan cruciaal punt’ | TaxiPro
Interview

‘Utrechts plan leerlingenvervoer gaat voorbij aan cruciaal punt’

ANP -Leerlingenvervoer
Leerlingen worden per taxibusje naar school gebracht. Foto ter illustratie. Foto: ANP/Arie Kievit

De gemeente Utrecht gaat in hun plan van aanpak om de druk op het leerlingenvervoer te verminderen, voorbij aan een cruciaal punt. Dat zegt Hans Poot, tweede voorzitter van het toegankelijkheidspanel van de gemeente Huizen. Volgens hem moet het beroep van chauffeur aantrekkelijker worden gemaakt, door onder andere betere betalingen. “Zorg dat mensen zich gewaardeerd voelen.”

Eind vorige maand lanceerde de gemeente Utrecht een plan van aanpak om de druk op het leerlingenvervoer te verminderen. In dit plan beschrijft het college van burgemeester en wethouders (B&W) welke maatregelen zij willen treffen om deze doelstelling te bewerkstelligen. Een van de maatregelen is het aanboren van nieuwe doelgroepen, omtrent het werven en behouden van chauffeurs. “Om extra chauffeurs te werven, zoeken we naar potentiële nieuwe instroom: mensen die nu vrijwilligerswerk doen of geen werk hebben”, zei het Utrechtse college daarover.

Geen profijt

Volgens Hans Poot, tweede voorzitter van het toegankelijkheidspanel in de gemeente Huizen en al tientallen jaren in verschillende functies actief binnen het doelgroepenvervoer, gaat de gemeente Utrecht hier voorbij aan een cruciaal punt. “Ten eerste vergeten ze dat mensen die naast hun uitkering geld verdienen, dit direct van hun uitkering afgetrokken wordt. Wie gaat er nou werken voor niets? Daarnaast worden ze ook nog eens ingeschaald op de allerlaagste schaal van de cao. De doelgroep die de gemeente Utrecht wil aanboren heeft er geen profijt van. Zij moeten dan namelijk om een wettelijke regelgeving heen. Als je werkt terwijl je in de bijstand zit, is het geld wat je daarmee verdient gewoon weg.”

Poot is van mening dat het beroep van taxichauffeur in het leerlingenvervoer, een enorm belangrijke functie is. Hij vindt dan ook dat deze functie aantrekkelijker gemaakt moet worden. “Er zijn namelijk best wel mensen te vinden die chauffeur willen worden, mits men eindelijk eens tot het besef komt dat het een verantwoordelijke functie is. Men moet daar een fatsoenlijke vergoeding voor krijgen. Zorg dat mensen zich gewaardeerd voelen. Dan wordt het vanzelf aantrekkelijk om zo’n functie te bekleden.”

Vervoer BV

Hans Poot noemt daarbij Vervoer BV als voorbeeld. “Kijk naar hoe de regio Gooi en Vechtstreek het heeft aangepakt. Daar hebben ze met Vervoer BV een eigen vervoersorganisatie opgezet. Iedere gemeente in de Gooi en Vechtstreek heeft daar een bedrag ingestopt. Een aantal problemen die in het leerlingenvervoer spelen, zijn daar een stuk minder. Zo worden beginnende chauffeurs niet in de laagste trede van de cao ingeschaald, maar één of twee tredes hoger.”

“Daarnaast worden ritten vanaf huis tot eindbestemming volledig betaald. Dat in tegenstelling tot een aantal andere taxibedrijven/ondernemingen, die zelfs stilstand of wachttijden niet eens vergoeden. Tot slot hebben chauffeurs die voor Vervoer BV rijden de mogelijkheid om tussen of na de schoolritten Wmo-vervoer uit te voeren. Dat betekent langere werktijden en dus betere inkomsten. Dat zijn allemaal punten waar het beroep aantrekkelijker door wordt”, zo besluit Hans Poot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “‘Utrechts plan leerlingenvervoer gaat voorbij aan cruciaal punt’”

Stef Bouwhuis|16.03.23|13:06

Hans Poot heeft natuurlijk volledig gelijk. De oplossing zit in het eerlijk betalen van de uitvoerders in de hele keten.

Door prijsonderhandelingen tot op de millimeter is er amper marge voor de ingehuurde taxibedrijven. Het gevolg is dat de chauffeur wordt uitgeknepen en aan hem/haar niet alle geïnvesteerde tijd wordt uitbetaald. Ook wachttijd dient te worden uitbetaald. Het is immers geen pauze!

Arie van Someren|16.03.23|22:19

Beetje vreemde reactie van dhr Pot op de situatie in Utrecht. In de gemeente Utrecht heeft WDK zowel het leerlingenvervoer als het WMO-vervoer. Veel LLV-chauffeurs rijden daar al WMO en worden WMO-chauffeurs ingezet voor LLV.
Voor een betere beloning is gestaakt, maar daar zeuren de scholen weer over. Die vinden dat zíj wél mogen staken en de chauffeurs niet. Wat een gotspe.