Minister Wiersma schrikt van verhalen omtrent leerlingenvervoer
Dennis Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, is geschrokken van alle verhalen over de huidige staat van het leerlingenvervoer in Nederland. Dat laat de minister weten in een reactie op schriftelijke vragen die vorige maand door D66-Kamerlid Paul van Meenen, namens acht verschillende partijen, zijn ingediend.
Om erachter te komen hoe groot de problemen in het leerlingenvervoer momenteel zijn, is de minister samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een onderzoek onder ouders gestart, naar de reistijd en de kwaliteit van het leerlingenvervoer. “Hierin wordt aan alle cruciale aspecten aandacht besteed, zoals onder andere het op tijd komen van chauffeurs.”
Tevens zegt de minister in gesprek te zijn met Ouders & Onderwijs, de Kinderombudsman en Leerlingenbelang Voortgezet Speciaal Onderwijs (LBVSO) over de knelpunten in het leerlingenvervoer. “Daarnaast heb ik structureel overleg met Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en andere departementen over activiteiten om het personeelstekort op te lossen.”
Gemeenten verantwoordelijk
Dennis Wiersma benadrukt echter dat de wettelijke verantwoordelijkheid van de uitvoering van het leerlingenvervoer bij de gemeenten ligt. Hij somt daarom een aantal suggesties op. “Goede noodoplossingen zijn bijvoorbeeld het inzetten van vrijwilligers, waaronder ouders en gepensioneerden, zoals in Zwolle gebeurt. Maar ook het inhuren van externe partijen, zoals aanbieders van touringcars (met begeleiding) of het inzetten van straattaxi’s, zoals in Enschede gebeurt, behoren tot de mogelijkheden. Daarom dring ik er bij gemeenten ernstig op aan om noodoplossingen in te zetten waar nodig”, aldus de minister.
Manier van aanbesteden
Daarnaast wijst Wiersma op de manier van aanbesteden. “Eén van deze structurele oplossingen is dat gemeentes het doelgroepenvervoer bij de nieuwe aanbestedingsronde gezamenlijk gaan aanbesteden, waardoor chauffeurs een groter arbeidscontract krijgen dan de huidige, vaak kleine contracten, van zestien uur per week”, zo stelt hij. “Hierbij is het van belang dat gemeenten afspraken maken over het volgtijdelijk maken van het vervoer van de verschillende doelgroepen, zodat bijvoorbeeld het Wmo-vervoer zoveel mogelijk na het leerlingenvervoer wordt ingezet.”
Tot slot zegt Wiersma op de hoogte te zijn van de verschillende maatregelen die vervoerders al hebben genomen, om de personeelstekorten aan te pakken. “Toch blijft ook de realiteit dat het in de huidige arbeidsmarkt moeilijk is om voldoende chauffeurs te werven”, zegt hij daarover. “Veel chauffeurs hebben een relatief laag inkomen, ook vanwege het feit dat in veel gemeenten het doelgroepenvervoer bij verschillende bedrijven is aanbesteed, wat vaak leidt tot kleine contracten. Dat kan ook een negatief effect hebben op de kwaliteit. Er moeten juist chauffeurs met een goede kwaliteit en affiniteit met de leerlingen in het leerlingenvervoer aan de slag zijn. Zij moeten hiervoor door de vervoersbedrijven voldoende zijn toegerust. Ook met grotere contracten en een passend loon, wat mij betreft.”
Lees ook:
Helemaal niet zo moeilijk, geen aanbestedingen meer, overlaten aan de lokale bedrijven.
die doen waar ze goed in zijn.
Dat kan toch iedereen bedenken daar hoef je geen minister of gekeerde voor te zijn.
Was het maar zo makkelijk, Johan.
Lokale aanbieders hebben ook onvoldoende personeel…..
Examens afschaffen, er zijn heel veel mensen (ook hoogopgeleide vroeg gepensioneerden) met een rijbewijs die dit heel leuk werk vinden maar geen zinloos opleiding en dure examens willen doen. Voor 2000 bestond dit circus ook nog niet, de ondernemers zijn zelf mans genoeg om personeel te selecteren. Voor de belbus (illegale en oneerlijke concurrentie) is dit ook niet nodig, terwijl hulpbehoevende bejaarden vervoer complexer is.
Examens afschaffen is niet de oplossing, betere arbeidscontracten is een beter plan.
En als ze praten over meer schoolchauffeur neem ik mijn petje voor ze af , ga er maar aan staan 8 verschillende kinderen met even zoveel verschillende rugzakjes uit diverse culturen in een veel te klein busje proppen.
Vervolgens komen de kinderen vanuit huis waar ze hebben moeten luisteren naar de ouders en misschien ook nog medicatie hebben gekregen in een omgeving waar ze los gaan ten koste van de chauffeurs.
Kern blijft dat het om piekdrukte gaat aan het begin van de schooldag en aan het einde. Daar kan je geen ‘hele banen’ van maken, omdat er tussendoor minder werk is.
En een gebroken dienst met een opleidingseis én een laag inkomen onderaan de keten is domweg niet interessant.
Het ligt voor de hand om het werk te verdelen over alle ‘beschikbare’ partijen, zoals straat- en oproeptaxi’s, wat duurder is.
Het hele aanbestedingscircus leidt telkens tot het ‘uitknijpen’ van vervoersondernemers.
Gaat er ook nog een minister met de chauffeurs praten? Dat zijn de gene die alles over zich heen krijgen. Ik weet dat uit ervaring, ik ben gestopt met dit vervoer. Ik kon er niet meer tegen. Boze ouders geschreeuw van ouders.. noem het maar oo..
Maak een einde aan het aanbesteden. Ga werken, b.v.aan het verstrekken van een P.G.B.
Hou rekening met de handicap van de passagier.
Maak een einde aan al het gesubsidieerde personenvervoer zonder vergunning, zodat de lokale vervoerder kan combineren waar mogelijk en eerlijke concurrentie weer een kans krijgt.
Kort gezegd, Herstel wat er de laatste 20 jaar afgebroken is en maak daarbij gebruik van automatisering die wereldwijd te koop is.
Geef de keus vervoeder aan de passagier !
Het antwoord is heel makkelijk, maar dat wil niemand lezen of horen.
Maak van dit werk een echte baan met normale betaling.
Iedereen wil te goedkoop op de eerste rij zitten.
Goedkoop is duur koop.
Geen een 1 bedrijf wil niet meer inschrijven omdat ze niet hun personeel niet kunnen vinden of kunnen betalen.