VVD Katwijk bezorgd over leerlingenvervoer en Regiotaxi
De VVD in Katwijk maakt zich grote zorgen over het leerlingenvervoer en de Regiotaxi. Vanwege een tekort aan chauffeurs kampen deze twee vervoersdiensten in die gemeente met problemen. Volgens de VVD zijn die problemen de afgelopen tijd zelfs verergerd.
“Zo zijn er volle taxibussen voor het leerlingenvervoer, zitten er regelmatig nieuwe chauffeurs in de bussen, vallen ritten bij de Regiotaxi uit en worden mensen niet teruggebeld”, aldus de Katwijkse VVD-fractie. De partij heeft afgelopen vrijdag daarom een debat aangevraagd.
Brief
Het college van burgemeester en wethouders (B&W) erkent de problemen. “De landelijke problemen met personeelstekorten zorgen ook bij het leerlingenvervoer en de Regiotaxi in onze gemeente voor serieuze uitdagingen”, zo schrijven ze in een brief aan de gemeenteraad. “De personeelstekorten bij de vervoerders zijn structureel van aard en vormen landelijk een probleem.”
“Daarnaast zien we elk jaar na de start van het schooljaar nieuwe instroom van leerlingen. Hoewel hier enigszins rekening mee te houden is, zorgt het onvoorspelbare karakter hiervan ook voor extra druk op de bedrijfsvoering en de dienstverlening.”
Acties
Om ervoor te zorgen dat de inwoners van Katwijk zo min mogelijk last hebben van de problemen die bij de vervoerders spelen, heeft de gemeente verschillende acties ondernomen. Zo bekijkt Katwijk regio-breed hoe de problemen bij de Regiotaxi kunnen worden opgelost. “We zijn actief in gesprek met onze collega-gemeenten over een gezamenlijke aansturing op verbetering en oplossingen. We bespreken met regelmaat de ontwikkelingen van het vervoer en personeel met opdrachtgever Holland Rijnland en taxibedrijf De Vier Gewesten.”
En ook wat betreft het leerlingenvervoer zit de gemeente Katwijk niet stil. “We hebben het periodiek overleg met Noot Leerlingenvervoer over de ontwikkelingen van het vervoer en het personeel opgeschroefd van vier keer per jaar naar maandelijks overleg. We konden zo onder andere de effectiviteit van de communicatieaanpassingen direct bespreken en verbeteren. Overleg over individuele ritten en leerlingen vindt continu plaats”, aldus de gemeente.
Daarnaast is er een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau om de ervaringen van leerlingen en ouders en knelpunten beter in kaart te krijgen. De resultaten van dat onderzoek zullen in oktober bekend worden gemaakt.
De VVD vraagt zich echter af of deze acties voldoende zullen zijn. “We vinden het goed dat de gemeente de vinger aan de pols houdt, maar vragen ons af of het voldoende is om de grote problemen op te lossen, die ouders, leerlingen en kwetsbare bewoners hard raken.”
Programma van Eisen
Tot slot kraakt de VVD nog een kritische noot over de aanbestedingsprocedure. Eind vorige maand werd namelijk bekend dat Noot Personenvervoer vanaf 1 januari 2023 voor vijf jaar de Regiotaxi zal verzorgen. “Dit besluit is genomen door het samenwerkingsverband Holland Rijnland, dat vanuit de gemeenteraad bevoegd is hierover te besluiten”, legt de VVD uit. “Zowel de gemeenteraad als het college zijn echter niet geïnformeerd over het Programma van Eisen, dat ten grondslag ligt aan de aanbesteding. De VVD noemt dit kwalijk, omdat zowel inwoners als de raad volgens de partij moeten kunnen controleren waarom voor deze vervoerder is gekozen.”
Lees ook:
De zorgen van de VVD zijn op te lossen door chauffeurs een fatsoenlijke vergoeding voor hun werk te geven.
Jarenlang aanbesteden voor de laagste prijs heeft deze puinhoop tot gevolg.
Als de VVD zich niet realiseert dat bij arbeidskrapte laagbetaalde baantjes met te weinig uren en gebroken diensten steeds minder aantrekkelijk zijn, dan denken ze te weinig vanuit de mens en hoe die gemotiveerd zou kunnen worden.
We leven in een tijd dat vergrijzing en minder kinderen per gezin leidt tot een oplopend structureel tekort.
Als je wil dat chauffeurs een volwaardige 8-urige werķdag met voldoende totaalinkomen behalen, zul je totaal ‘out-of-the-standard-box’ moeten denken.