Gehandicaptenvervoer

Medewerkers Axxicom Schiphol lopen gezondheidsrisico’s

Axxicom Airport Caddy
Een oudere dame wordt naar de juiste plek op Schiphol gebracht. Foto ter illustratie. Foto: Facilicom Group

Personeel van gehandicaptenvervoerder Axxicom, die op Schiphol passagiers met een beperking van en naar de vliegtuigen brengt, lopen al jarenlang gezondheidsrisico’s. Dat blijkt uit interne documenten die gebruikt worden om de risico’s in kaart te brengen en die in handen zijn van de NOS en Nieuwsuur.

Uit onderzoek van NOS en Nieuwsuur bleek dat bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol hun personeel al jarenlang fysiek te zwaar werk laten doen. Sommige werknemers kampen zelfs met lichamelijke problemen. Uit interne documenten blijkt dat werknemers bij gehandicaptenvervoerder Axxicom te zwaar werk doen.

Tilhulpmachines

Volgens de NOS hebben verschillende medewerkers van Axxicom verklaard dat zij dagelijks passagiers met bagage voortduwen in ongemotoriseerde rolstoelen, en die handmatig in hun vliegtuigstoel tillen. Passagiers wegen doorgaans echter meer dan tilnormen toestaan. Soms gaat het om verlamde mensen van meer dan honderd kilo. Er zijn geen tilhulpmachines.

Bedrijven zijn verplicht de risico’s voor hun personeel in kaart te brengen. Dat doen ze in de ‘risico-inventarisatie en -evaluatie’ (RI&E). In deze RI&E staan volgens de NOS harde conclusies. Zo leidt het werk dat personeel van Axxicom doet vaak tot overbelasting en slijtage van gewrichten en spieren. Daarnaast werkt men met lasten zwaarder dan 25 kg en met gebogen en/of gedraaide rug. Het advies luidt dan ook om naar tilhulpmiddelen te zoeken. De RI&E moet om de vijf jaar geactualiseerd worden. Volgens NOS en Nieuwsuur werkte Axxicom tot voor kort nog met een RI&E uit 2014.

Geschrokken

Vincent Kas, Managing Director bij Axxicom Airport Caddy, zegt zich niet in het artikel te herkennen. “Ik ben er ontzettend van geschrokken”, zegt hij in een videoboodschap richting alle medewerkers. Deze videoboodschap werd op Twitter gedeeld door Milena Holdert, onderzoeksjournalist bij Nieuwsuur. “In dat artikel wordt namelijk gesteld dat je door je werk grote gezondheids- en veiligheidsrisico’s loopt en dat we daar niets aan doen.”

“Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat ik me daar echt niet in herken”, gaat Kas verder. “Wij zijn continu met elkaar bezig de risico’s die het werk met zich meebrengt, zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dit jaar nog hebben wij een compleet nieuwe risicoinventarisatie en evaluatie afgerond met een plan van aanpak. Daar zijn we dag in dag uit mee bezig.

“Tegelijkertijd is veiligheid, en het werk daaraan, nooit af.” Daarom roept Vincent Kas zijn werknemers op om tijdig aan de bel te trekken. “Als je veiligheidsrisico’s ziet meldt dat dan bij je supervisor, leidinggevende, ondernemingsraad of bij een van de MT-leden. Want alleen op die manier kunnen we ervoor zorgen dat je niet alleen nu, maar ook in de toekomst, veilig en gezond bij Axxicom kan werken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Medewerkers Axxicom Schiphol lopen gezondheidsrisico’s”

Pa Driver|12.09.22|14:42

Waarom mag de rolstoel niet in een vliegtuig worden vastgezet? Dat maakt tillen overbodig. In een rolstoeltaxi mag het wel !!!

Medewerkers Axxicom Schiphol lopen gezondheidsrisico’s | TaxiPro
Gehandicaptenvervoer

Medewerkers Axxicom Schiphol lopen gezondheidsrisico’s

Axxicom Airport Caddy
Een oudere dame wordt naar de juiste plek op Schiphol gebracht. Foto ter illustratie. Foto: Facilicom Group

Personeel van gehandicaptenvervoerder Axxicom, die op Schiphol passagiers met een beperking van en naar de vliegtuigen brengt, lopen al jarenlang gezondheidsrisico’s. Dat blijkt uit interne documenten die gebruikt worden om de risico’s in kaart te brengen en die in handen zijn van de NOS en Nieuwsuur.

Uit onderzoek van NOS en Nieuwsuur bleek dat bagage- en vrachtbedrijven op Schiphol hun personeel al jarenlang fysiek te zwaar werk laten doen. Sommige werknemers kampen zelfs met lichamelijke problemen. Uit interne documenten blijkt dat werknemers bij gehandicaptenvervoerder Axxicom te zwaar werk doen.

Tilhulpmachines

Volgens de NOS hebben verschillende medewerkers van Axxicom verklaard dat zij dagelijks passagiers met bagage voortduwen in ongemotoriseerde rolstoelen, en die handmatig in hun vliegtuigstoel tillen. Passagiers wegen doorgaans echter meer dan tilnormen toestaan. Soms gaat het om verlamde mensen van meer dan honderd kilo. Er zijn geen tilhulpmachines.

Bedrijven zijn verplicht de risico’s voor hun personeel in kaart te brengen. Dat doen ze in de ‘risico-inventarisatie en -evaluatie’ (RI&E). In deze RI&E staan volgens de NOS harde conclusies. Zo leidt het werk dat personeel van Axxicom doet vaak tot overbelasting en slijtage van gewrichten en spieren. Daarnaast werkt men met lasten zwaarder dan 25 kg en met gebogen en/of gedraaide rug. Het advies luidt dan ook om naar tilhulpmiddelen te zoeken. De RI&E moet om de vijf jaar geactualiseerd worden. Volgens NOS en Nieuwsuur werkte Axxicom tot voor kort nog met een RI&E uit 2014.

Geschrokken

Vincent Kas, Managing Director bij Axxicom Airport Caddy, zegt zich niet in het artikel te herkennen. “Ik ben er ontzettend van geschrokken”, zegt hij in een videoboodschap richting alle medewerkers. Deze videoboodschap werd op Twitter gedeeld door Milena Holdert, onderzoeksjournalist bij Nieuwsuur. “In dat artikel wordt namelijk gesteld dat je door je werk grote gezondheids- en veiligheidsrisico’s loopt en dat we daar niets aan doen.”

“Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat ik me daar echt niet in herken”, gaat Kas verder. “Wij zijn continu met elkaar bezig de risico’s die het werk met zich meebrengt, zo goed mogelijk in kaart te brengen. Dit jaar nog hebben wij een compleet nieuwe risicoinventarisatie en evaluatie afgerond met een plan van aanpak. Daar zijn we dag in dag uit mee bezig.

“Tegelijkertijd is veiligheid, en het werk daaraan, nooit af.” Daarom roept Vincent Kas zijn werknemers op om tijdig aan de bel te trekken. “Als je veiligheidsrisico’s ziet meldt dat dan bij je supervisor, leidinggevende, ondernemingsraad of bij een van de MT-leden. Want alleen op die manier kunnen we ervoor zorgen dat je niet alleen nu, maar ook in de toekomst, veilig en gezond bij Axxicom kan werken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Medewerkers Axxicom Schiphol lopen gezondheidsrisico’s”

Pa Driver|12.09.22|14:42

Waarom mag de rolstoel niet in een vliegtuig worden vastgezet? Dat maakt tillen overbodig. In een rolstoeltaxi mag het wel !!!