Kamer wil opheldering van minister Wiersma over chauffeurstekort
Meerdere partijen in de Tweede Kamer willen opheldering van minister Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs) over het aanhoudende tekort aan buschauffeurs. Volgens Leerlingenbelang Voortgezet Speciaal Onderwijs worden landelijk zo’n 14.000 kinderen door deze problematiek geraakt.
D66-Kamerlid Paul van Meenen is geschrokken van die cijfers. “De problemen met het vervoer van en naar school hebben grote impact op deze leerlingen. Het zorgt voor stress en onrust. En voor veel gemiste lessen. Dat is onaanvaardbaar. Daarom vragen we de minister te onderzoeken hoe groot het probleem is en wat hij eraan kan doen”, zo zegt hij tegen RTL Nieuws. Van Meenen stelde de vragen mede namens VVD, PVV, PvdA, GroenLinks, SP, ChristenUnie en SGP.
De mondelinge vragen die Van Meenen in de Tweede Kamer over dit onderwerp stelde, werden echter niet toegekend. Dat laat de D66-parlementariër weten via Twitter. De 66-jarige Hagenaar heeft de vragen daarom schriftelijk ingediend.
Agenda
Bertho Eckhardt, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), vindt het goed dat dit probleem nu op de landelijke politieke agenda staat. “Alle aandacht die je hiervoor kunt krijgen is goed, maar daarmee los je het probleem nog niet op”, legt Eckhardt uit.
De KNV-voorzitter zegt dat veel chauffeurs de branche hebben verlaten tijdens de coronaperiode. “We zien dat deze chauffeurs niet meer terugkeren. Het is moeilijk om in kaart brengen waar die gebleven zijn. We doen er alles aan om meer mensen te werven. Voor een deel lukt dat, maar dat is nog onvoldoende om aan de vraag te voldoen die nu op tafel ligt.”
Discussie
Volgens Eckhardt is het trekken van de portemonnee echter geen oplossing. “Het zou wel helpen”, zegt hij. “Maar dat zal het probleem niet oplossen. Dan moet je namelijk allerlei contracten openbreken. Die contracten worden uitonderhandeld, allemaal voor de laagste prijs. Dat is het mechanisme. We zouden eens de vraag moeten stellen of die hele aanbestedingscarrousel, waarbij het in feite een race to the bottom is qua prijzen, wel zo goed is. Die discussie zou ik graag eens op tafel willen hebben. Dat is namelijk een deel van het probleem waar we mee te maken hebben.”
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt en de daaruit voortvloeiende capaciteitstekorten, benadrukt Eckhardt dat het ook vaak wél goed gaat. “Heel veel bedrijven doen er samen met de opdrachtgevers alles aan om het vervoer voor de leerlingen zo goed mogelijk te regelen, alleen lukt dat helaas niet in alle gevallen. Die gevallen komen dan in de pers. Het zijn hele vervelende verhalen, maar het is wel de situatie waar wij momenteel in verkeren.”
Lees ook:
Het probleem is gecreëerd door de overheid.. Ik krijg een sollicitant, 32 uur..eind juni 2022.
Ed.., ik wil graag bij je komen werken, maar kan ik beginnen over 3 maanden, ik krijg nu een WW uitkering van het werken bij de GGD testlocatie en die loopt tot eind september 2022 en dat is meer als het loon als wat ik bij jou verdien.
Eergisteren telefoon van sollicitant, Ed.. ik kom toch niet werken, ik kan begin oktober 2022 weer beginnen bij de GGD op een testlocatie.
Dus we nog zeker tot na de zomervakantie volgend jaar dit probleem! Geld niet alleen voor de Taxi… maar voor alle dienstverlenende beroepen, horeca, vervoer, winkel..
De GGD betaald meer, en als dit ophoudt krijgen ze weer WW..
En de marges op de taxi zijn al klein. En dan volgend nog 10% loonsverhoging, ik weet niet hoe.. misschien verstandiger van de overheid om de loonbelasting te halveren..
Want 10% loonsverhoging zorgt weer voor problemen met toeslagen, halveren loonbelasting niet.
Sorry, dat er wat woorden zijn weg gevallen, ik krijg het niet veranderd!
“Dus we nog zeker” moet zijn.. “Dus we zitten nog zeker”
“En dan volgend nog” moet zijn.. “En dan volgend jaar nog”
Nogmaals mijn excuses!
Aanbesteden is een race naar de bodem.
Daar zijn we nu beland.
Groot gedeelte van de lokale bedrijven hebben reeds het loodje gelegd waar je niet meer op kan terug vallen.
Nu vragen stellen over wat we al 20 jaar hebben zien aankomen door o.a. onderbetalen ?
Grote bedrijven draaien nu elkaar de nek om met hun chauffeurs er bij.
Wanneer de kamerleden toch vragen gaan stellen, vraag dan eens hoe je in der lande tussen 19 en 6 uur een taxi kan bestellen.
KNV wordt ook wakker, wel wat laat dunkt me.
Precies Peter,
Door het aanbesteden hebben vele lokale leuke taxibedrijven die vroeger gewoon het schoolvervoer deden het loodje gelegd.
Dat was toen normaal dat de lokale taxibedrijven dat deden. En met plezier.
Maar ja, welke politici in de tweede kamer leest dit? Politiek heeft de lokale taxibedrijven zelf om zeep geholpen. Neeltje heeft ook de taxiwereld om zeep geholpen door Uber te steunen.
Dank je wel Neeltje MEDE NEDERLANDER! Je komt voor nederland op als nederlander. en dan pas Europa.
Europa is in mijn ogen een vies woord. Ik laat mij niet dicteren door Brussel.
Had gewoon EEG moeten blijven.