Tevredenheid Groningers over Wmo-ondersteuning blijft stabiel
De inwoners van Groningen waren in 2021 net zo tevreden over de Wmo-ondersteuning als het jaar daarvoor. Dat heeft de gemeente Groningen bekendgemaakt. Uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek blijkt dat de tevredenheidscijfers van 2021 ongeveer hetzelfde zijn als de cijfers van het jaar daarvoor.
In het cliëntervaringsonderzoek wordt onder meer gekeken naar de ervaringen van inwoners met de toegankelijkheid, kwaliteit en effecten van de verschillende maatwerkvoorzieningen. In totaal deden er 1.518 Wmo-cliënten mee aan het onderzoek.
Ruim drie kwart van de deelnemers geeft aan dat zij wisten waar ze moesten zijn met hun hulpvraag en dat in het gesprek met de Wmo-consulent samen naar oplossingen is gezocht. Zeven op de tien laat weten snel geholpen te zijn.
Volgens het onderzoek is dat een wat kleiner percentage dan vorig jaar. Daar staat echter tegenover dat ten opzichte van 2020 een iets groter deel van de deelnemers, ruim tachtig procent, ervaart dat zij door de ondersteuning een betere kwaliteit van leven hebben.
Ongeveer evenveel respondenten geven aan dat ze tevreden zijn over de kwaliteit van de ondersteuning. Volgens hen past deze goed bij de hulpvraag. Hierdoor zeggen ze beter dingen te kunnen doen die ze willen en dat zij zich hierdoor beter kunnen redden.
Bekendheid onafhankelijke cliëntondersteuning
Met het cliëntervaringsonderzoek wordt ook de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning gemeten. Een onafhankelijke cliëntondersteuner is iemand die inwoners (gratis) helpt om hun weg te vinden naar zorg en ondersteuning. In de gemeente Groningen voert MEE Noord dit uit.
Uit het onderzoek blijkt dat die bekendheid ten opzichte van vorig jaar is toegenomen. Drie van de tien deelnemers waren op de hoogte van de mogelijkheid om gebruik te maken van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Omdat dit nog steeds een laag percentage is, blijft dat voor de gemeente Groningen een aandachtspunt.
Lees ook: