Politiek start onderzoek naar gevolgen corona voor taxibranche
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat onderzoeken wat de gevolgen van de coronapandemie zijn voor de taxibranche. Hierbij gaat het vooral om de financiële situatie van taxiondernemers- en chauffeurs op zowel de opstap- als de bestelmarkt. Ook andere ministeries, de gemeente Amsterdam en brancheorganisatie KNV worden betrokken bij het onderzoek.
Dit heeft staatssecretaris Steven van Weyenberg aangekondigd in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer. Hiermee brengt hij de belofte die zijn voorganger Stientje van Veldhoven op 19 mei heeft gedaan in vervulling. De taxibranche ondervindt namelijk ernstige gevolgen van de coronacrisis door de vraaguitval die het heeft veroorzaakt.
Om banen te behouden en faillissementen te voorkomen heeft het Rijk een pakket aan van steunmaatregelen geboden aan taxiondernemingen- en chauffeurs die voldeden aan de gestelde voorwaarden. Van Weyenberg stelt daarnaast dat leasemaatschappijen en verzekeraars de nodige coulance hebben gegeven aan taxiondernemingen- en chauffeurs sinds het begin van de coronapandemie.
Gebruik van verschillende regelingen
Om nog een gedetailleerder beeld te krijgen van de gevolgen van de pandemie voor de taxibranche, wordt dit onderzoek gestart. Een onafhankelijk onderzoeksbureau zal hierbij onder meer bekijken welke coulanceregelingen verzekeraars en leasebedrijven aanbieden, hoeveel taxiondernemers- en chauffeurs hier gebruik van hebben gemaakt en welke barrières er eventueel zijn geweest om van deze regelingen gebruik te maken.
Het onderzoek is ook bedoeld om te achterhalen hoeveel taxiondernemers- en chauffeurs gebruik hebben gemaakt van de financiële regelingen uit het Rijkssteunpakket en van de regeling aangeboden door de RDW om voertuigen tijdelijk te schorsen. Verder zal er bekeken worden in hoeverre de grote belastingschuld in het personenvervoer die is ontstaan door corona, zoals bleek uit het onderzoek van ABN-AMBRO, betrekking heeft op taxiondernemers- en chauffeurs.
Omdat de problematiek die wordt onderzoek verder rijkt dan het mandaat van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zullen ook het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het ministerie van Financiën en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat betrokken worden bij de uitvoering van dit onderzoek.
KNV positief maar hoopt op actie
Daarnaast wil Van Weyenberg de gemeente Amsterdam en brancheorganisatie KNV bij het onderzoek betrekken. Hilbert Michel stelt namens KNV dat zij positief zijn dat het onderzoek wordt gestart, maar dat er uiteindelijk ook iets met de resultaten gedaan moet worden. “Het moet niet een onderzoek worden waarmee alleen de situatie binnen de branche wordt verhelderd. Er moet ook daadwerkelijk iets met de bevindingen gebeuren zodat de taxibranche een gezonde branche kan blijven.”
Michel legt uit dat KNV in ieder geval wil helpen bij het genereren van de juiste respons voor het onderzoek. De brancheorganisatie zal de staatssecretaris ook verzoeken om naast de bestel- en opstapmarkt, ook de zakelijke taximarkt bij het onderzoek te betrekken. “Dit valt net tussen de andere twee soorten taxivervoer in, maar heeft ook grotendeels stilgelegen door het gebrek aan zakenreizen.”
De verwachting is dat de resultaten eind van 2021 aan de Tweede Kamer gepresenteerd zullen worden.
Lees ook:
De kosten van dit onderzoek kunnen ze beter verdelen onder de taxichauffeurs, gewoon elke pashouder een evenredig deel.
Er staat dat na bepaalde bevindingen de taxibranche gezond kan blijven, ik denk dat ze bedoelen dat deze gezond moet worden.