Groningers tevreden over collectief vervoer: ‘Waardering is relatief hoog’
Inwoners van de gemeente Groningen zijn veelal tevreden over het collectief vervoer, waar onder meer leerlingenvervoer, Wmo-vervoer en de hubtaxi onder vallen. Dat blijkt uit het meest recente klanttevredenheidsonderzoek, waarvan de uitkomsten onlangs zijn gedeeld met de Groningse gemeenteraad.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.
Wat heel ingewikkeld is in het beroepspersonenvervoer is afspraken met een vaste tijd. Dat kan alleen maar ontevredenheid opleveren. Zelfs als het 9 van de 10 keer goed gaat en de 10e keer fout, dan is het dát wat de mensen zich blijven herinneren. Het levert ook stress op, want de angst dat de taxi niet of niet op tijd komt levert echte boosheid op. Toch kan de chauffeur en de planning er vaak niets aan doen, want geen dag is hetzelfde. Je staat soms veel vaker stil dan je had kunnen voorzien.
Ik had net te weinig ruimte. Als passagier moet je eerder beschikbaar zijn om je te laten vervoeren en je moet soms wat langer wachten voor je opgehaald wordt. Dat moet uitgelegd worden aan gebruikers. Dat die ruimte in de tijdvensters echt nodig is. Maar wat belangrijker is, is dat vanuit de taxi of vanuit de planning tekstberichten of spraakberichten voor ouderen gestuurd worden naar de wachtende passagier over de verwachte realtime aankomsttijd. Dat haalt de druk van de ketel.