Holland Rijnland

Geen bonus voor Noot na behalen eisen Regiotaxi

Taxibusje van Noot
Taxibusje van Noot. Foto: Noot Personenvervoer

Noot Personenvervoer krijgt geen bonus uitgekeerd, als het de afgesproken eisen behaalt omtrent de Regiotaxi in de regio Holland Rijnland. Dat laat het college van burgemeester en wethouders (B&W) weten in haar beantwoording op vragen, die door GroenLinks werden ingediend. 

Wel ontvangt het Edese vervoersbedrijf een malus op het moment dat de stiptheid tegenvalt. Als de stiptheid tussen de 95 en 100 procent zit, ontvang Noot geen malus. Tussen de 92 en 94 procent bedraagt deze malus 1 procent. Mocht het stiptheidspercentage onder de 90 procent liggen, dan ontvangt de personenvervoer een malus van 5 procent. “Hoe dichter de stiptheid bij de bestekeis komt, hoe lager de malus”, zegt het Noordwijkse college daarover. “Dit zit expliciet verweven in het contractueel vastgelegde malussysteem met Noot. Daar zit al voldoende prikkel in.”

Het stiptheidspercentage van de Regiotaxi Holland Rijnland gemeten door onderzoeksbureau Moventem. Het Zutphense onderzoeksinstituut houdt continu een klanttevredenheidsonderzoek onder reizigers die gebruik maken van het Regiotaxi. Het gaat hierbij om stiptheid, boeking, tevredenheid, de uitvoering van de rit en de chauffeur. “Respondenten geven een rapportcijfer over onder meer de stiptheid van een rit, reserveringen, de reisduur en de klachtenafhandeling”, zegt de gemeente Noordwijk daarover.

Benchmarks

Volgens het college is er sprake van bepaalde benchmarks. “Zeker op het gebied van klanttevredenheidsonderzoeken. We scoren gemiddeld ten opzichte van andere regio’s. Landelijke regio’s, zoals bijvoorbeeld Limburg, scoren beter, want daar is minder congestie (ophoping/verstopping red.). Haaglanden is een vergelijkbare regio, daar scoren we dan ook vergelijkbaar”, zo besluit het college.

Naast de schriftelijke vragen, diende GroenLinks-raadslid Louis Koppel ook een aantal ideeën voor moties in. Een daarvan is het idee om bij de intake te vragen waarom men reist. “De redenen kunnen vervolgens ingedeeld worden in verschillende niveau’s. Hoe hoger het niveau, hoe hoger de stiptheidseis vanuit Holland Rijnland”, zo legt hij uit.

Het college geeft echter aan dat dit idee niet mogelijk is, omdat de centralist dergelijke vragen niet mag stellen vanwege de privacy. Ook andere ideeën voor moties werden door het college verworpen. “De moties zouden, als ze meegenomen waren, een flinke kostenverhoging met zich meebrengen voor de gemeenten.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Geen bonus voor Noot na behalen eisen Regiotaxi | TaxiPro
Holland Rijnland

Geen bonus voor Noot na behalen eisen Regiotaxi

Taxibusje van Noot
Taxibusje van Noot. Foto: Noot Personenvervoer

Noot Personenvervoer krijgt geen bonus uitgekeerd, als het de afgesproken eisen behaalt omtrent de Regiotaxi in de regio Holland Rijnland. Dat laat het college van burgemeester en wethouders (B&W) weten in haar beantwoording op vragen, die door GroenLinks werden ingediend. 

Wel ontvangt het Edese vervoersbedrijf een malus op het moment dat de stiptheid tegenvalt. Als de stiptheid tussen de 95 en 100 procent zit, ontvang Noot geen malus. Tussen de 92 en 94 procent bedraagt deze malus 1 procent. Mocht het stiptheidspercentage onder de 90 procent liggen, dan ontvangt de personenvervoer een malus van 5 procent. “Hoe dichter de stiptheid bij de bestekeis komt, hoe lager de malus”, zegt het Noordwijkse college daarover. “Dit zit expliciet verweven in het contractueel vastgelegde malussysteem met Noot. Daar zit al voldoende prikkel in.”

Het stiptheidspercentage van de Regiotaxi Holland Rijnland gemeten door onderzoeksbureau Moventem. Het Zutphense onderzoeksinstituut houdt continu een klanttevredenheidsonderzoek onder reizigers die gebruik maken van het Regiotaxi. Het gaat hierbij om stiptheid, boeking, tevredenheid, de uitvoering van de rit en de chauffeur. “Respondenten geven een rapportcijfer over onder meer de stiptheid van een rit, reserveringen, de reisduur en de klachtenafhandeling”, zegt de gemeente Noordwijk daarover.

Benchmarks

Volgens het college is er sprake van bepaalde benchmarks. “Zeker op het gebied van klanttevredenheidsonderzoeken. We scoren gemiddeld ten opzichte van andere regio’s. Landelijke regio’s, zoals bijvoorbeeld Limburg, scoren beter, want daar is minder congestie (ophoping/verstopping red.). Haaglanden is een vergelijkbare regio, daar scoren we dan ook vergelijkbaar”, zo besluit het college.

Naast de schriftelijke vragen, diende GroenLinks-raadslid Louis Koppel ook een aantal ideeën voor moties in. Een daarvan is het idee om bij de intake te vragen waarom men reist. “De redenen kunnen vervolgens ingedeeld worden in verschillende niveau’s. Hoe hoger het niveau, hoe hoger de stiptheidseis vanuit Holland Rijnland”, zo legt hij uit.

Het college geeft echter aan dat dit idee niet mogelijk is, omdat de centralist dergelijke vragen niet mag stellen vanwege de privacy. Ook andere ideeën voor moties werden door het college verworpen. “De moties zouden, als ze meegenomen waren, een flinke kostenverhoging met zich meebrengen voor de gemeenten.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.