Arbeidsmarktcijfers

Aantal medewerkers in loondienst toegenomen: ‘Daling na jaren gestopt’

Shutterstock - Zorgvervoer & Taxi
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Corepics VOF

Het aantal medewerkers dat in loondienst is bij een taxibedrijf, is vorig jaar met ruim tweehonderd toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor: van 21.774 medewerkers in 2021 naar 22.009 medewerkers in 2022. Dat blijkt uit de arbeidsmarktcijfers Zorgvervoer & Taxi, die door Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) deze week werden gepubliceerd. 

De daling van het aantal medewerkers, een trend die zich sinds 2018 heeft ingezet, is daarmee tot een einde gekomen. Naast de toename in het aantal medewerkers, is ook de totale omzet binnen het zorg- en taxivervoer het afgelopen jaar flink gestegen. Namelijk: van 388 miljoen euro omzet in 2021, naar 426 miljoen euro in 2022. Een stijging van bijna 10 procent.

Het aantal werkgevers in de taxibranche nam wel verder af. Van de 719 bedrijven met personeel die actief waren in het zorg- en taxivervoer, zijn er nog maar 682 over. Ter vergelijking: in 2017 waren er nog 919 bedrijven met personeel actief binnen de branche.

Verloop

Het rapport laat volgens SFM ook iets zien over het verloop binnen de sector. “De werknemers aan het begin en eind van het jaar, zijn namelijk niet allemaal dezelfde personen”, zegt de stichting daarover. “In totaal waren er vorig jaar ruim 30.000 mensen als werknemer actief in de taxibranche. In de jaren 2018 en 2019 lagen die aantallen nog boven de 35.000. In 2020 nam het aantal werknemers ineens fors af naar een kleine 29.000, als gevolg van de coronacrisis. Van de iets meer dan 8.500 mensen die vorig jaar instroomden, hadden er ruim 4.345 al eerder in de taxisector gewerkt.”

Volgens SFM bestond het gros van de medewerkers in de sector, zo’n 68 procent, uit vijftigplussers. Verder bestaat 37 procent van de werknemers uit vrouwen en 63 procent uit mannen. “Die verhoudingen zijn al jaren min of meer hetzelfde”, aldus de stichting. Tot slot laat SFM weten dat de meeste medewerkers, zo’n 60 procent, in 2022 een parttime contract hadden. “Dit aantal stijgt gestaag ten koste van fulltime contracten, maar vooral ten opzichte van oproepkrachten”, zo besluit de stichting.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Aantal medewerkers in loondienst toegenomen: ‘Daling na jaren gestopt’”

Ali Ates|29.06.23|15:42

Die gaan hun taxipas gratis behalen en dan hun eigen taxibedrijf starten, want je kan niet leven van een taxi Cao loon ,of je partner moer ook werken,
Het is een minimum salaris, stop met fnv praatjes .

Kevin Wormerveer|30.06.23|15:26

Jammer dat er even een tijdelijke plus is, ik had gehoopt dat het langzaam zou leeglopen. Net zolang totdat er een normaal salaris met normale secundaire arbeidsvoorwaarden zou komen. Maar nee, kennelijk weten ze nog steeds mensen te strikken voor 11,50 bruto per uur, zonder reiskosten, zonder toeslagen voor avond weekend of nacht. Zonder dertiende maand geen inspraak in je rooster etc. Wat mij betreft bloed het WMO vervoer dood.

Rob Orsel|03.07.23|14:57

En dan binnenkort ook nog geld betalen om taxipro te mogen lezen.
Als wij staken voor een betere CAO, schrijft taxipro alleen maar over de zielige kindertjes die te laat op school komen.
Geen woord over de lage salarissen of de wegbezuinigde toeslagen.
Taxipro is er duidelijk niet voor de chauffeurs, dus waarom zou je daarvoor geld neertellen.

Maureen Hoffman|03.07.23|16:01

Als eerste vind ik dat Taxipro er voor iedereen moet zijn, zowel werkgever als werknemer. En die €7,50: dan lees ik hem maar niet. Maar wat betreft de omzet van afgelopen jaar en kijkend naar de nieuwe Zorgvervoer en Taxi cao lopen de werknemers nog steeds achter de feiten aan. Ook met de komende 4% loonsverhoging. Omzet is super maar de waardering werknemers laat veel te wensen over.
Shame on you!

J. Koch|08.07.23|07:26

@kevin

Ik heb al vaker tegen je gezegd, dat die 11,50 bruto die jij noemt niet bestaat. Het is 13,72

Reiskosten niet aan de orde met een voertuig voor de deur.

Inspraak in je rooster is afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt.

Aantal medewerkers in loondienst toegenomen: ‘Daling na jaren gestopt’ | TaxiPro
Arbeidsmarktcijfers

Aantal medewerkers in loondienst toegenomen: ‘Daling na jaren gestopt’

Shutterstock - Zorgvervoer & Taxi
Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Corepics VOF

Het aantal medewerkers dat in loondienst is bij een taxibedrijf, is vorig jaar met ruim tweehonderd toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor: van 21.774 medewerkers in 2021 naar 22.009 medewerkers in 2022. Dat blijkt uit de arbeidsmarktcijfers Zorgvervoer & Taxi, die door Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) deze week werden gepubliceerd. 

De daling van het aantal medewerkers, een trend die zich sinds 2018 heeft ingezet, is daarmee tot een einde gekomen. Naast de toename in het aantal medewerkers, is ook de totale omzet binnen het zorg- en taxivervoer het afgelopen jaar flink gestegen. Namelijk: van 388 miljoen euro omzet in 2021, naar 426 miljoen euro in 2022. Een stijging van bijna 10 procent.

Het aantal werkgevers in de taxibranche nam wel verder af. Van de 719 bedrijven met personeel die actief waren in het zorg- en taxivervoer, zijn er nog maar 682 over. Ter vergelijking: in 2017 waren er nog 919 bedrijven met personeel actief binnen de branche.

Verloop

Het rapport laat volgens SFM ook iets zien over het verloop binnen de sector. “De werknemers aan het begin en eind van het jaar, zijn namelijk niet allemaal dezelfde personen”, zegt de stichting daarover. “In totaal waren er vorig jaar ruim 30.000 mensen als werknemer actief in de taxibranche. In de jaren 2018 en 2019 lagen die aantallen nog boven de 35.000. In 2020 nam het aantal werknemers ineens fors af naar een kleine 29.000, als gevolg van de coronacrisis. Van de iets meer dan 8.500 mensen die vorig jaar instroomden, hadden er ruim 4.345 al eerder in de taxisector gewerkt.”

Volgens SFM bestond het gros van de medewerkers in de sector, zo’n 68 procent, uit vijftigplussers. Verder bestaat 37 procent van de werknemers uit vrouwen en 63 procent uit mannen. “Die verhoudingen zijn al jaren min of meer hetzelfde”, aldus de stichting. Tot slot laat SFM weten dat de meeste medewerkers, zo’n 60 procent, in 2022 een parttime contract hadden. “Dit aantal stijgt gestaag ten koste van fulltime contracten, maar vooral ten opzichte van oproepkrachten”, zo besluit de stichting.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

5 reacties op “Aantal medewerkers in loondienst toegenomen: ‘Daling na jaren gestopt’”

Ali Ates|29.06.23|15:42

Die gaan hun taxipas gratis behalen en dan hun eigen taxibedrijf starten, want je kan niet leven van een taxi Cao loon ,of je partner moer ook werken,
Het is een minimum salaris, stop met fnv praatjes .

Kevin Wormerveer|30.06.23|15:26

Jammer dat er even een tijdelijke plus is, ik had gehoopt dat het langzaam zou leeglopen. Net zolang totdat er een normaal salaris met normale secundaire arbeidsvoorwaarden zou komen. Maar nee, kennelijk weten ze nog steeds mensen te strikken voor 11,50 bruto per uur, zonder reiskosten, zonder toeslagen voor avond weekend of nacht. Zonder dertiende maand geen inspraak in je rooster etc. Wat mij betreft bloed het WMO vervoer dood.

Rob Orsel|03.07.23|14:57

En dan binnenkort ook nog geld betalen om taxipro te mogen lezen.
Als wij staken voor een betere CAO, schrijft taxipro alleen maar over de zielige kindertjes die te laat op school komen.
Geen woord over de lage salarissen of de wegbezuinigde toeslagen.
Taxipro is er duidelijk niet voor de chauffeurs, dus waarom zou je daarvoor geld neertellen.

Maureen Hoffman|03.07.23|16:01

Als eerste vind ik dat Taxipro er voor iedereen moet zijn, zowel werkgever als werknemer. En die €7,50: dan lees ik hem maar niet. Maar wat betreft de omzet van afgelopen jaar en kijkend naar de nieuwe Zorgvervoer en Taxi cao lopen de werknemers nog steeds achter de feiten aan. Ook met de komende 4% loonsverhoging. Omzet is super maar de waardering werknemers laat veel te wensen over.
Shame on you!

J. Koch|08.07.23|07:26

@kevin

Ik heb al vaker tegen je gezegd, dat die 11,50 bruto die jij noemt niet bestaat. Het is 13,72

Reiskosten niet aan de orde met een voertuig voor de deur.

Inspraak in je rooster is afhankelijk van de afspraken die je hebt gemaakt.