Stiptheid RegioRijder toegenomen ondanks tekort aan vaste chauffeurs
De stiptheid van de RegioRijder omtrent het leerlingenvervoer, is vorig jaar toegenomen ten opzichte van voorgaande jaren. Dat schrijft het college van burgemeesters en wethouders (B&W) in een informatienota aan de Haarlemse gemeenteraad. Het stiptheidspercentage ligt op 93,5 procent.
Dat is saillant, omdat RegioRijder naar eigen zeggen een tekort aan vaste chauffeurs heeft. “Door het chauffeurstekort, en de hiervoor ingestelde maatregelen, is het aantal vaste chauffeurs binnen het leerlingenvervoer met 59 procent een stuk lager dan de gewenste 80 procent.”
Aantal leerlingen gestegen
Tevens constateerde RegioRijder, die onder meer in de gemeente Haarlem verantwoordelijk is voor de uitvoering van het Wmo- en leerlingenvervoer, een toename in het aantal kinderen dat een beroep doet op dit type vervoer. “Het aantal leerlingen binnen het leerlingenvervoer is in 2022 met 2 procent gestegen naar 1352 leerlingen aan het eind van schooljaar 2021-2022. Per februari 2023 is daarop een toename van 2 procent gemeten. Hiermee is het aantal leerlingen in totaal met 10 procent gestegen ten opzichte van september 2019 (start leerlingenvervoer in alle gemeenten).”
Volgens het Haarlemse college is het aantal routes per dag hierdoor gestegen. “Door extra inspanningen worden de ritten efficiënter ingepland, waardoor de bezetting per voertuig is toegenomen. Ook wordt ingespeeld op de ontwikkeling binnen het leerlingenvervoer. Samen met betrokken deskundigen wordt bekeken hoe de zelfredzaamheid van leerlingen vergroot kan worden.”
Minder klachten Wmo-vervoer
De stiptheid omtrent het Wmo-vervoer kreeg het vorig jaar flink te verduren. Volgens het Haarlemse college lag dat percentage vorig jaar op 90,1 procent. “Dit komt vooral door de inzet van Wmo-capaciteit op het leerlingenvervoer in de spitstijden, waardoor er voor het vraagafhankelijke vervoer minder chauffeurs beschikbaar zijn”, zo verklaart het gemeentebestuur.
Desondanks nam het aantal klachten ten opzichte van het aantal ritten wel af. “Dit zou er op kunnen wijzen dat reizigers begrip hebben voor de chauffeurstekorten en maatregelen in het vervoer.”
Maatregelen
RegioRijder nam, samen met de gemeenten, een aantal maatregelen vanwege het tekort aan chauffeurs. Beide partijen hoopten hiermee het leerlingenvervoer zo soepel mogelijk te laten verlopen. Zo is onder meer aan Wmo-reizigers gevraagd vooral buiten de spitsuren van de scholen te reizen en een rit minimaal vier uur van tevoren te boeken.
Door de inzet van touringcars binnen het leerlingenvervoer, doet de gemeente Haarlem een poging een deel van deze maatregelen af te schalen. “Door de inzet van touringcars, is sinds 3 mei de boekingstijd in het Wmo-vervoer weer teruggebracht naar één uur van tevoren”, aldus het Haarlemse college. “Een volgende stap die daarna gezet kan worden, is het opheffen van de boekingsstop in de middagspits. Na de start van het nieuwe schooljaar wordt hier verder naar gekeken.”
Alternatieve vervoersvormen
De toenemende vraag naar leerlingenvervoer en het huidige chauffeurstekort, blijven RegioRijder voorlopig parten spelen. “Deze twee kwesties maken dat de druk op de uitvoering van het vervoer voorlopig niet of misschien wel nooit zal afnemen. Het sturen op de vraag via alternatieve vervoersvormen (touringcar, openbaar vervoer en de fiets) zal nodig zijn om de druk verder te verlichten”, zo besluit RegioRijder.
Lees ook: