Den Helder overweegt Belbus Noordkop als aanvulling op Wmo-vervoer
De gemeente Den Helder overweegt Belbus Noordkop (vrijwillig vervoerssytsteem) toe te voegen als aanvulling op de huidige Wmo-taxi. Dat schrijft het college van burgemeester en wethouders (B&W) in een notitie aan de Den Helderse gemeenteraad, over hoe het Wmo-vervoer vanaf volgend jaar ingericht moet worden.
Het Den Helderse Wmo-vervoerssysteem moet op de schop, omdat anders de kosten daarvan de pan uit dreigen te rijzen. In dat kader werd het college eerder door Partners in Mobiliteit (PiM) al eens geadviseerd om de eigen bijdrage weer in te voeren. Om dat te voorkomen heeft het college in een notitie vijf scenario’s geschetst, hoe het vervoerssysteem vanaf volgend jaar eruit moet komen te zien.
Eén van die scenario’s is om Belbus Noordkop, een vrijwillig vervoerssysteem in de gemeente Hollands Kroon, aan te laten sluiten op het Den Helderse Wmo-vervoer. “Met het oog op de vergrijzing en de toenemende kosten van het Wmo-vervoer – in Den Helder groeit de doelgroep de komende jaren met maar liefst 28 procent – zoeken steeds meer gemeenten naar manieren om vrijwilligers een rol te geven in het aanbieden van Wmo-vervoer”, zo schrijft het college.
Interessant
Een ‘interessant’ scenario, zo betitelen burgemeester en wethouders deze optie in de notitie. “De opstartkosten zijn namelijk al gemaakt, er is overcapaciteit die benut kan worden en aansluiting op een lopend systeem is eenvoudig”, zo luidt de argumentatie.
Ook de kosten spelen hierin een belangrijke rol. Volgens het Den Helderse college gaat ongeveer 70 procent van alle kosten binnen een professioneel vervoerssysteem op aan de inzet van personeel. “In vrijwillige vervoerssystemen valt deze post weg. Deze systemen zijn doorgaans dan ook aanzienlijk goedkoper.”
Kwaliteitsimpuls
Naast de kosten verwacht het gemeentebestuur dat Belbus Noordkop het huidige Wmo-vervoerssysteem ook van een kwaliteitsimpuls kan voorzien. “De kwaliteit van het vrijwilligersvervoer wordt bijna altijd hoger gewaardeerd door de reizigers, dan die van Europees aanbesteed professioneel taxivervoer. Vrijwilligers rijden minder “op de klok” en zijn daardoor vaker bereid een stapje extra te zetten voor de reiziger”, aldus het college. “De chauffeurs zitten ook veelal vanuit een ander soort betrokkenheid op de voertuigen, wat zich vertaald naar een vriendelijkere bejegening van de reiziger. Tenslotte moeten ritten veelal ruim van te voren geboekt worden (meer dan 24 uur van te voren), waardoor het vervoer heel stipt wordt uitgevoerd.”
Nadelen
Naast voordelen zijn er ook nadelen. “Mensen werken langer door, waardoor het aanbod van vrijwilligers onder druk komt te staan”, zo stelt het gemeentebestuur. “Daarnaast maken professionele taxiondernemingen nog wel eens het verwijt dat de vrijwillige systemen hun handel kapot maken (broodroof). De vakbonden spelen hier soms een actieve rol in.”
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 23 mei, werden alle scenario’s toegelicht en besproken. De huidige contracten die de gemeente Den Helder heeft gesloten omtrent het Wmo-vervoer, verlopen per 31 december 2023. Voor die tijd moet de gemeente knopen hebben doorgehakt over de inrichting van het Wmo-vervoerssysteem.
Lees ook:
Ik mag hopen dat de gemeente Den Helder goed nadenkt!
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vrijwilligers van de belbus in het bezit zijn van het voor taxivervoer verplichte chauffeursdiploma en ook niet in het bezit zijn van een certificaat levensreddend handelen? Misschien dat er eens niet naar de prijs zou moeten worden gekeken maar naar de kwaliteit van de taxichauffeur en hun vervoer! Ik wil dan wel eens zien wie er dan wint.
Ik vind het altijd raar dat klanten het niet erg vinden als het busje met vrijwilligers te laat is en komt er een taxi hun ophalen en die is te laat men een klacht indient.