RegioRijder vindt in RMC en Qarin nieuwe regievoerder
De RegioRijder, die in acht gemeenten verantwoordelijk is voor het Wmo- en leerlingenvervoer, heeft in RMC en Qarin een nieuwe regievoerder gevonden. Vanaf 1 januari 2024 zijn deze twee bedrijven verantwoordelijk voor de regie van het gezamenlijke doelgroepenvervoersysteem van de gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Volgens de gemeente Haarlemmermeer scoorde RMC Amsterdam/Qarin het hoogst op de gestelde kwaliteitscriteria. “Uit de inschrijving blijkt dat Qarin het belang ziet van een reizigersadviesfunctie en kansen ziet in het combineren van vraagafhankelijk vervoer en groepsvervoer”, zo stelt de gemeente. “Qarin draagt hier innovatieve ideeën over aan en de bedrijfsvoering wordt hierop ingericht.”
De uitvoering van het vervoer zal door twee van de huidige vervoerders worden uitgevoerd, namelijk Munckhof en Atax-de Vries, een mkb-bedrijf uit Hillegom. “Beide bedrijven hadden de beste inschrijving en hebben een sterke verankering in het werkgebied”, zo verklaart Haarlemmermeer.
Tijdens de gunning is voor 70 procent gekeken naar kwaliteit en voor 30 procent naar de prijs. Ook duurzaamheid speelde een belangrijke rol. Zo is tijdens de aanbesteding ingezet op een zo duurzaam mogelijk wagenpark. “Uiterlijk 1 augustus 2024 moeten alle personenauto’s en lage taxibussen zero-emissie zijn”, zegt Haarlemmermeer daarover. Voor hoge taxi- en rolstoelbussen is een langere periode gegeven in verband met regelgeving en levering. “Uiterlijk 1 januari 2027 moeten deze ook volledig zero-emissie zijn.” De betreffende bedrijven kunnen een bonus tegemoet zien, mits zij erin slagen deze doelstellingen te realiseren.
Maatregelen
De aansturing vanuit de betrokken gemeenten richt zich dit jaar op het op peil brengen en houden van de dienstverlening in het huidige systeem en de implementatie van het nieuwe systeem. Volgens de gemeente Haarlemmermeer is dat ook broodnodig, omdat RegioRijder nog altijd met diverse maatregelen kampt als gevolg van grote chauffeurstekorten.
“Ruim een jaar geleden zijn er maatregelen genomen in het Wmo-vervoer om de dienstverlening in zowel het Wmo-vervoer als het leerlingenvervoer op peil te houden”, zo legt Haarlemmermeer uit. “Dit vanwege de grote chauffeurstekorten in met name het leerlingenvervoer. De toename van deze tekorten bij aanvang van het nieuwe schooljaar, in september 2022, heeft ertoe geleid dat de regiecentrale de Wmo-reiziger actief heeft moeten vragen om buiten de spitstijden van het leerlingenvervoer te reizen.” Prioriteitsritten, zoals ritten naar bruiloften, begrafenissen en ziekenhuizen, waren hiervan uitgezonderd.
Het capaciteitstekort wordt volgens Haarlemmermeer nog steeds veroorzaakt door de inzet van Wmo-chauffeurs in het leerlingenvervoer. Toch stelt de gemeente dat RegioRijder weer op de goede weg is. “Als tijdelijke maatregel zijn er touringcars ingezet, waardoor in mei 2023 de boekingstijd in het Wmo-vervoer weer teruggebracht kan worden naar één uur van tevoren. Een volgende stap die mogelijk daarna gezet kan worden, is het opheffen van de boekingsstop in de middagspits. De snelheid waarmee de maatregelen afgeschaald kunnen worden blijft echter afhankelijk van de beschikbare capaciteit in het vervoer.”
Continuïteit
Ondanks de chauffeurstekorten en de bijbehorende maatregelen, zijn de meeste reizigers tevreden over het vervoer. Zo ontvangt RegioRijder momenteel over 0,3 procent van alle ritten een formele klacht. In april is gestart met het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek. De resultaten daarvan worden in de zomer verwacht. Haarlemmermeer ziet, mede dankzij deze veranderingen, de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek met vertrouwen tegemoet. “RegioRijder zet, met deze veranderingen op komst, in op zoveel mogelijk continuïteit met zoveel mogelijk vertrouwde gezichten en dezelfde chauffeurs. Elke verandering moet leiden tot een verbetering, waar uiteindelijk iedereen voordeel bij heeft”, zo besluit de Noord-Hollandse gemeente.
Lees ook: