Wmo-vervoer

Vlaardings college ziet geen reden om Noot sancties op te leggen

Logo Noot Personenvervoer
Noot Personenvervoer is in de Duin- en Bollenstreek verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer. Foto: TaxiPro

Het bestuur van Rogplus, de organisatie die in opdracht van de gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen verantwoordelijk is voor het aanbieden van Wmo-vervoer, ziet geen reden om Noot Personenvervoer, het vervoersbedrijf dat de Wmo-ritten in Vlaardingen uitvoert, sancties op te leggen vanwege de dienstverlening omtrent dit type vervoer. Dat laat het college weten in de beantwoording op schriftelijke vragen, die door het Algemeen Ouderen Verbond (AOV) werden ingediend. 

De lokale partij luidde eind maart de noodklok omtrent het ouderenvervoer in de gemeente Vlaardingen. AOV stelde in een brief aan het college van B&W dat Noot haar zaken niet op orde heeft, waar het ouderenvervoer de dupe van is. “Inmiddels regent het klachten onder ouderen die aangewezen zijn op het Vervoer op Maat”, zei Désiree de Jong daarover. Het gemeenteraadslid haalde onder meer de lange wachttijd aan de telefoon voor het inplannen van een rit en een beperkte stratenkennis bij de chauffeurs aan als voorbeelden.

Volgens AOV hebben deze problemen als gevolg dat ouderen, meer dan eens, één tot anderhalf uur te laat komen op afspraken, bij bijvoorbeeld artsen of bij de supermarkt. De lokale partij is boos over de gehele gang van zaken en diende daarom een aantal schriftelijke vragen in bij het college.

Sanctie

AOV wilde onder meer weten of het college bereid is een sanctie op te leggen aan Noot. Het gemeentebestuur laat weten dat niet van plan te zijn, omdat het Edese vervoersbedrijf een aantal maatregelen heeft doorgevoerd om de dienstverlening te verbeteren. “Gezien de effecten daarvan, ziet het bestuur van Rogplus op dit moment geen aanleiding tot het opleggen van sancties of het houden van een enquête”, zo luidt het antwoord van het college.

Volgens het gemeentebestuur zag Rogplus de kwaliteit van de dienstverlening omtrent het Wmo-vervoer vorig jaar achteruit gaan. Dit had volgens Noot te maken met een tekort aan chauffeurs. Daardoor werden chauffeurs en voertuigen ingezet, om leerlingen op tijd van en naar school te vervoeren. Rogplus is daar volgens het college in eerste instantie niet over ingelicht en is daarom in gesprek gegaan met de Edese personenvervoerder.

Niveau

“Dit heeft ertoe geleid dat de dienstverlening weer op het afgesproken niveau is”, zegt het college daarover. “In het eerste kwartaal van 2023 zijn voor het Wmo-vervoer ruim 33.000 ritten uitgevoerd. In dat kwartaal zijn er 43 klachten ingediend, wat neerkomt op 0,13 procent. De stiptheid is evenals de bereikbaarheid goed. 93 procent van het totaal uitgevoerde ritten rijdt op tijd en de gemiddelde wachttijd aan de telefoon bedraagt 40 seconden.”

Daarnaast blijkt volgens het college uit de meest recente managementinformatie van Noot, dat 76 procent van de reizigers de dienstverlening van de chauffeur beoordeeld met een 8 of hoger. “Ruim 74 procent van de reizigers geeft een 8 of hoger voor de dienstverlening van het callcenter. Deze tevredenheid wordt onderschreven door het geringe percentage klachten over het eerste kwartaal van 2023.”

Wegwijs

Ondanks deze cijfers, houdt het Vlaardingse college nog een slag om de arm. “Noot heeft net als vele organisaties in Nederland te maken met personele krapte. Met name praktisch opgeleid personeel is lastig te vinden en lastig te behouden. Gelukkig heeft Noot recent nieuwe chauffeurs aan kunnen trekken. Deze chauffeurs hebben nog niet allemaal voldoende stratenkennis, maar het merendeel van de chauffeurs is al langere tijd werkzaam voor de regiotaxi en kent de weg in de regio. Ook de nieuwe chauffeurs zullen snel wegwijs zijn”, zo verwacht het gemeentebestuur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vlaardings college ziet geen reden om Noot sancties op te leggen | TaxiPro
Wmo-vervoer

Vlaardings college ziet geen reden om Noot sancties op te leggen

Logo Noot Personenvervoer
Noot Personenvervoer is in de Duin- en Bollenstreek verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer. Foto: TaxiPro

Het bestuur van Rogplus, de organisatie die in opdracht van de gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen verantwoordelijk is voor het aanbieden van Wmo-vervoer, ziet geen reden om Noot Personenvervoer, het vervoersbedrijf dat de Wmo-ritten in Vlaardingen uitvoert, sancties op te leggen vanwege de dienstverlening omtrent dit type vervoer. Dat laat het college weten in de beantwoording op schriftelijke vragen, die door het Algemeen Ouderen Verbond (AOV) werden ingediend. 

De lokale partij luidde eind maart de noodklok omtrent het ouderenvervoer in de gemeente Vlaardingen. AOV stelde in een brief aan het college van B&W dat Noot haar zaken niet op orde heeft, waar het ouderenvervoer de dupe van is. “Inmiddels regent het klachten onder ouderen die aangewezen zijn op het Vervoer op Maat”, zei Désiree de Jong daarover. Het gemeenteraadslid haalde onder meer de lange wachttijd aan de telefoon voor het inplannen van een rit en een beperkte stratenkennis bij de chauffeurs aan als voorbeelden.

Volgens AOV hebben deze problemen als gevolg dat ouderen, meer dan eens, één tot anderhalf uur te laat komen op afspraken, bij bijvoorbeeld artsen of bij de supermarkt. De lokale partij is boos over de gehele gang van zaken en diende daarom een aantal schriftelijke vragen in bij het college.

Sanctie

AOV wilde onder meer weten of het college bereid is een sanctie op te leggen aan Noot. Het gemeentebestuur laat weten dat niet van plan te zijn, omdat het Edese vervoersbedrijf een aantal maatregelen heeft doorgevoerd om de dienstverlening te verbeteren. “Gezien de effecten daarvan, ziet het bestuur van Rogplus op dit moment geen aanleiding tot het opleggen van sancties of het houden van een enquête”, zo luidt het antwoord van het college.

Volgens het gemeentebestuur zag Rogplus de kwaliteit van de dienstverlening omtrent het Wmo-vervoer vorig jaar achteruit gaan. Dit had volgens Noot te maken met een tekort aan chauffeurs. Daardoor werden chauffeurs en voertuigen ingezet, om leerlingen op tijd van en naar school te vervoeren. Rogplus is daar volgens het college in eerste instantie niet over ingelicht en is daarom in gesprek gegaan met de Edese personenvervoerder.

Niveau

“Dit heeft ertoe geleid dat de dienstverlening weer op het afgesproken niveau is”, zegt het college daarover. “In het eerste kwartaal van 2023 zijn voor het Wmo-vervoer ruim 33.000 ritten uitgevoerd. In dat kwartaal zijn er 43 klachten ingediend, wat neerkomt op 0,13 procent. De stiptheid is evenals de bereikbaarheid goed. 93 procent van het totaal uitgevoerde ritten rijdt op tijd en de gemiddelde wachttijd aan de telefoon bedraagt 40 seconden.”

Daarnaast blijkt volgens het college uit de meest recente managementinformatie van Noot, dat 76 procent van de reizigers de dienstverlening van de chauffeur beoordeeld met een 8 of hoger. “Ruim 74 procent van de reizigers geeft een 8 of hoger voor de dienstverlening van het callcenter. Deze tevredenheid wordt onderschreven door het geringe percentage klachten over het eerste kwartaal van 2023.”

Wegwijs

Ondanks deze cijfers, houdt het Vlaardingse college nog een slag om de arm. “Noot heeft net als vele organisaties in Nederland te maken met personele krapte. Met name praktisch opgeleid personeel is lastig te vinden en lastig te behouden. Gelukkig heeft Noot recent nieuwe chauffeurs aan kunnen trekken. Deze chauffeurs hebben nog niet allemaal voldoende stratenkennis, maar het merendeel van de chauffeurs is al langere tijd werkzaam voor de regiotaxi en kent de weg in de regio. Ook de nieuwe chauffeurs zullen snel wegwijs zijn”, zo verwacht het gemeentebestuur.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.