College Almere tevreden over aangepast leerlingenvervoer
Het Almeerse college van burgemeester en wethouders (B&W) is tevreden over het aangepast leerlingenvervoer. Dat laat het college weten in een brief aan de gemeenteraad. Vanwege een tekort aan chauffeurs reizen zo’n honderd kinderen in Almere per begeleid busvervoer naar school, in plaats van met een taxi. Volgens het college lukt het momenteel om alle leerlingen op tijd op hun school of stage te laten arriveren.
Tijdens de eerste maanden van dit jaar, zijn alle leerlingen die recht hebben op leerlingenvervoer per begeleid busvervoer naar school gebracht. “Dit verloopt op dit moment zonder veel incidenten”, zo schrijft het college van B&W in de brief. “In de bus waarin leerlingen van De Aventurijn (zeer moeilijk lerende kinderen) met leerlingen van De Bongerd (kinderen met gedragsproblematiek) worden vervoerd, is het in vergelijking met de start van het schooljaar iets rustiger geworden. Dit heeft te maken met de positieve invloed van de huidige chauffeur en van de busbegeleider.”
Chauffeurstekort
Volgens het college was er begin dit jaar sprake van een chauffeurstekort. Ook Taxi Witteveen, die in de gemeente Almere leerlingen naar 36 verschillende locaties vervoert, had daarmee te maken. Volgens het gemeentebestuur heeft Witteveen momenteel voldoende chauffeurs beschikbaar om het leerlingenvervoer naar behoren uit te voeren. Maar, zo waarschuwt het college: “Het aantrekken en het behouden van chauffeurs blijft lastig.”
Deze positieve trend is terug te zien in het aantal klachten. Sinds januari zijn er volgens het college slechts negen klachten binnengekomen over het leerlingenvervoer, op een geheel van 10.000 vervoersbewegingen per week. “Alle klachten zijn afgehandeld”, aldus het college. De klachten gaan veelal over de tijdigheid van het vervoer, zoals het te laat van huis ophalen, een te lange reistijd of de wisselende chauffeurs.
Tevredenheid
Tevens heeft Taxi Witteveen begin dit jaar een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd, om de dienstverlening te verbeteren. Een grote meerderheid geeft aan zeer tevreden te zijn, zo blijkt uit de 8,1 als algemene beoordeling. De hoogste beoordelingen worden toegekend aan de tevredenheid over de chauffeur (9,1), het contact met de chauffeur (8,9) en de voertuigen die worden ingezet (8,8).
“Een klein deel is minder tevreden”, aldus het college. “Het oplossen van problemen (7,4), het contact met medewerkers van de gemeente Almere (7,4) en het contact met medewerkers van Taxi Witteveen (7,5) worden minder hoog beoordeeld. Deze punten zullen extra aandacht krijgen bij zowel de vervoerder als de gemeente Almere.”
Ook naar het begeleid busvervoer van de gemeente Almere is er een tevredenheidsonderzoek gedaan. Deze scoort een iets hoger cijfer dan de dienstverlening van Taxi Witteveen, namelijk een 8,2. De hoogste beoordelingen worden toegekend aan de tevredenheid over de chauffeur, de tevredenheid over de begeleider en het contact met de begeleider. “Met de resultaten van de klanttevredenheidsonderzoeken worden daar waar mogelijk verbeteringen aangebracht”, zo besluit het gemeentebestuur.
Lees ook: