Taxi Linsen vervoert leden van Gedeputeerde Staten: ‘Draait om vertrouwen’
Voor tenminste de komende drie jaar neemt Taxi Linsen wederom het VIP-vervoer in de provincie Gelderland voor haar rekening. Het taxibedrijf uit Driel verzorgt het woon-werkverkeer voor leden van de Gedeputeerde Staten. Hoe gaat dat in z’n werk en wat komt daar allemaal bij kijken? Gerold Linsen, eigenaar van het gelijknamige taxibedrijf, gaat in een uitgebreid gesprek met TaxiPro daarop in. “Discretie is enorm belangrijk.”
Wat houdt de opdracht precies in?
“Wij gaan leden van de Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland vervoeren. Het gaat daarbij om woon-werkverkeer, maar ook ritten van en naar afspraken. Het is heel wisselend werk. Het kan van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat plaatsvinden.”
Hoeveel chauffeurs hebben jullie voor deze opdracht?
“Wij hebben zes chauffeurs geselecteerd die de leden van de Gedeputeerde Staten dagelijks gaan vervoeren. Tijdens het selectieproces hebben we onder andere gekeken naar de achtergronden van de chauffeurs, zoals opleidingen. Voor dit type vervoer heb je namelijk een D1-opleiding (directiechauffeur) nodig. Die zijn daar speciaal op geselecteerd.”
Hoe kwam deze opdracht op je pad?
“We deden het VIP-vervoer hiervoor ook al. Daardoor wisten we dat er een nieuwe aanbesteding aan zat te komen. Die hebben wij volgens de gebruikelijke procedure gevolgd. Er waren wel meer gegadigden, maar die voldeden blijkbaar niet aan de gestelde eisen.”
Wat waren die eisen?
“De kwaliteit van het vervoer stond natuurlijk voorop. Die bestond uit hoe snel wij ergens aanwezig kunnen zijn en hoeveel auto’s wij tot onze beschikking hebben. Daarnaast moet het bedrijf in de buurt liggen en voldoende capaciteit hebben qua personeel. Nou, dat hebben wij.”
Heeft u dan geen last van chauffeurstekorten?
“Zeker wel, maar niet voor deze opdracht. Daarvoor hebben wij een standaardgroep, die alleen voor zakelijk vervoer wordt ingezet. Sommigen daarvan werken enkel op kantoor. Die kunnen acuut in de auto springen en ritten uitvoeren, mocht dat nodig zijn.”
Dat u voor deze opdracht geen gebrek aan personeel heeft, komt dat niet ook omdat de taxichauffeurs dit type vervoer gewoon ontzettend leuk vinden om te doen?
“Ja, die indruk heb ik wel.”
Wat vinden ze daar zo leuk aan?
“Meestal rijden ze in nieuwe auto’s en het is specifiek werk. Dat maakt het leuk. Het is natuurlijk ook een ander type klant waarbij discretie belangrijks is.”
Leden van de Gedeputeerde Staten, dat is geen doorsnee doelgroep die je van A naar B moet brengen. Zijn er ook veiligheidseisen gesteld waar jullie aan moeten voldoen?
“Zeker. Denk daarbij aan het veilig in- en uitstappen. Met dit soort mensen als passagier kijk je als taxichauffeur zijnde natuurlijk wel om je heen of er geen gekke dingen gebeuren. Je kijkt bijvoorbeeld ook of deze politici veilig naar binnen kunnen gaan, als ze op de plek van bestemming zijn aangekomen. Maar ook tijdens het rijden houdt de chauffeur zijn ogen goed open. Als je bijvoorbeeld in een file staat, zorgt de chauffeur ervoor dat er voldoende ruimte is voor het geval er ineens gekke dingen gebeuren.”
Het politieke landschap is versplinterd en de polarisatie neemt toe. Neem bijvoorbeeld de kwestie omtrent stikstof. Het stikstofdossier is deels ondergebracht bij de provincies. Zij moeten straks belangrijke knopen omtrent dit precaire onderwerp doorhakken. Dezelfde politici die jij voor de komende drie jaar gaat vervoeren. Maakt u zich daar zorgen over?
“Daar houden we ons afzijdig van. Wij weten natuurlijk precies wat er speelt, maar wij voeren puur en alleen het directievervoer uit.”
Na alle reuring die het stikstofdossier heeft veroorzaakt, kan ik me voorstellen dat je hier toch op een bepaalde manier rekening mee houdt.
“Wij worden vooraf altijd goed ingelicht en geïnstrueerd. Daar hebben we protocollen voor. Het wordt allemaal vooraf besproken. Zowel de chauffeur als de passagier weten wat ze in bepaalde situaties moeten doen.”
Volgens mij ontvangen politici om de haverklap telefoontjes. Als dat in de auto gebeurt, dan is de chauffeur ook aanwezig bij dat gesprek. Hoe zit het met de discretie, zijn daar nog bepaalde afspraken over gemaakt?
“Daar zijn zeker afspraken over gemaakt. Discretie is natuurlijk erg belangrijk. Ik denk ook dat dat een van de redenen is waarom wij deze opdracht wederom gegund hebben gekregen.”
Zou jij andere taxibedrijven, die zich wellicht in de toekomst ook willen inschrijven voor dit type vervoer, adviseren om het te doen of juist ontraden?
“Bij opdrachten als deze komt veel kijken. Je moet er constant aandacht aan besteden. Als je vervoersdiensten als deze slechts ‘erbij’ gaat doen, dan loopt het mis. Het is intensief werk. Het moet allemaal goed geregeld worden. Daarnaast zijn respect en vertrouwen enorm belangrijk. Daar draait het uiteindelijk allemaal om.”
Lees ook:
Discretie begint bij het niet noemen wie jouw opdrachtgevers zijn. Dat is mijn motto.
Iedereen die iets kwaads in de zin heeft kan ook Lezen, Horen en Zien