Gebruikers boos over beperkende maatregelen Valys-vervoer

Rolstoelbus
Bron: Korton / Shutterstock

De invoering van tijdelijke maatregelen bij het Valys-vervoer vanwege personeelstekorten bij taxibedrijven leidt tot boze en teleurgestelde reactie bij reizigers. Ze moeten nu langer tevoren hun rit boeken. Op meerdere plekken komen er klachten binnen, zoals bij patiëntenorganisaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Doordat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn bij de uitvoerende vervoersbedrijven, gelden er sinds kort tijdelijke maatregelen bij Valys-vervoer. Dat is bestemd voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten hun eigen regio willen maken. Gebruikers die op maandag tot en met donderdag willen reizen moeten hun heen- en terugreis minimaal 24 uur van tevoren reserveren. Op de resterende dagen van de week zelfs 48 uur tevoren. Valys wordt uitgevoerd door Transvision.

‘Voorspelbaar vervoer’

De maatregelen, die genomen zijn in afstemming met het ministerie van VWS gelden in ieder geval tot 6 augustus. Daarna wordt bekeken of het nodig is om ze te verlengen of dat ze kunnen vervallen. “We kunnen ons voorstellen dat deze maatregelen voor u ingrijpend zijn. Wij moeten deze maatregelen nemen om u te voorzien van betrouwbaar en voorspelbaar vervoer, zoals u van ons gewend bent”, schrijf Valys aan zijn klanten. Valys waarschuwt ook dat het ondanks de maatregelen niet uit te sluiten valt dat pashouders langer moeten wachten op een taxi of dat de vervoerder kan bellen met het verzoek om de rit eerder of later uit te voeren.

Bij Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, zijn al de nodige boze meldingen binnengekomen over de beperktere beschikbaarheid van vervoer en de manier waarop Valys daarover communiceert. Reizigers voelen zich daardoor beperkt in hun mogelijkheden. Iederin kan zich dat goed voorstellen. “Het standpunt van Ieder(in) is dat vervoer een recht is en dat de dienstverlening door Valys op dit moment niet voldoet aan de eisen”, zegt de organisatie in een reactie op de eigen website. Iederin laat weten in gesprek te zijn met het ministerie over de problemen. De koepelorganisatie kan desgevraagd geen exact inzicht geven in de hoeveelheid klachten, omdat die bij meerdere van de aangesloten patiëntenverenigingen gemeld worden.

Toename

Ook op consumentenplatforms en op Twitter klagen gebruikers over lange reistijden, chauffeurs die veel te laat of helemaal niet kwamen opdagen, maar ook over de nieuwe regels, waarbij langer van tevoren gereserveerd moet worden. Verschillende melders zeggen dat ze hierover niet geïnformeerd zijn per brief of mail. Ze kwamen er pas achter toen ze een rit wilden reserveren, maar dat niet meer bleek te kunnen.

Het ministerie van VWS krijgt eveneens klachten over Valys. De afgelopen maand waren dat er tussen de tien en twintig, zegt een woordvoerster. Sinds de invoering van de tijdelijke maatregelen is er volgens haar sprake van een toename. “Die klachten nemen we serieus en we hebben doorlopend contact met Transvision.” Ze wijst erop dat het aantal ritten sinds het afschaffen van de coronamaatregelen weer flink toegenomen is en dat er tegelijkertijd sprake is van krapte op de arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim. Langer tevoren reserveren moet de druk verlichten.

Sectoren beconcurreren elkaar

Transvision bevestigt die lezing en ziet de vraag naar vervoer stijgen. Door de landelijke personeelstekorten sluiten vraag en aanbod daardoor niet meer goed bij elkaar aan. Nieuw gekwalificeerd personeel aantrekken is ook lastig, zegt een woordvoerster, omdat in allerlei sectoren krapte is en ze elkaar beconcurreren in de zoektocht naar medewerkers.

“Desondanks staat het leveren van voorspelbaar en betrouwbaar vervoer voor de pashouder voor ons op nummer één. Om hierin te kunnen voorzien en onze vervoerders in staat te stellen om hun beschikbare capaciteit zo goed mogelijk af te stemmen op de vervoersvraag van de pashouders hebben we de tijdelijke maatregelen genomen.” Transvision zegt zich te realiseren dat dat veel impact heeft op de pashouders. “Daarom evalueren we de effecten van de maatregel periodiek en besluiten we in samenspraak met het ministerie van VWS aan de hand van de effecten of het voortzetten van de maatregelen noodzakelijk is na deze acht weken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Gebruikers boos over beperkende maatregelen Valys-vervoer”

Taxi Volendam|01.07.22|13:06

A.I.M. meld juist dat de kwaliteit van het vervoer juist omhoog gaat?
Hoe zit dat?

Pierre van Aert|05.07.22|14:44

Nou nog een paar chauffeurs er bij !

Yvonne Ton|05.07.22|18:03

Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) heeft in zijn laatste jaarverslag geconstateerd dat de kwaliteit van de aanbestedingen omhoog gaat. Opdrachtgevers laten het criterium kwaliteit namelijk sterker meewegen bij hun aanbestedingen. Het idee is natuurlijk ook dat het vervoer daar beter van wordt, maar dat komt niet aan de orde in het jaarverslag. Zie ook: https://www.taxipro.nl/contractvervoer/2022/06/21/kwaliteit-aanbestedingen-taxi-en-zorgvervoer-gaat-omhoog/

Peter Vriens|06.07.22|18:00

Op (AIM) papier zal de kwaliteit van doelgroepenvervoer er goed uit zien.
Maar de praktijk is een andere.
Probeer als passagier je klachten maar eens fatsoenlijk behandeld te krijgen.
Dat is net zo moeilijk als de pensioenwet op orde te krijgen, gaat ook niet.
Keuze heeft de passagier niet.
Aanbesteden heeft nooit gewerkt in het doelgroepen vervoer.
Tijd dat ook A.I.M. dat inziet in plaats van onzin te verkondigen.

Taxidiensten Van Dorst|07.07.22|23:58

Zoek de chauffeurs die voor platform werken zoals Uber en Bolt. Deze zijn vaak ontevreden over hun verdiensten wat alleen maar slechter wordt. Er zitten veel goede chauffeurs tussen die graag willen werken. Idee??

Smits S.|15.07.22|10:26

Ik vind het niet gek als je 0,98 cent per kilometer betaald en een terugrit niet gegarandeerd is. Dus stel je rijdt 100 km en krijgt hiervoor € 98,= maar je hebt geen terugrit dan rijdt je dus 200 km. Dat is omgerekend € 0,49 cent per kilometer. Ik snap wel dat chauffeurs en bedrijven hier niet om staan te springen. Als ze nu eens beginnen met marktconforme prijzen betalen van € 1,50 tot € 2,00 per kilometer dan is dit probleem opgelost.

Gebruikers boos over beperkende maatregelen Valys-vervoer | TaxiPro

Gebruikers boos over beperkende maatregelen Valys-vervoer

Rolstoelbus
Bron: Korton / Shutterstock

De invoering van tijdelijke maatregelen bij het Valys-vervoer vanwege personeelstekorten bij taxibedrijven leidt tot boze en teleurgestelde reactie bij reizigers. Ze moeten nu langer tevoren hun rit boeken. Op meerdere plekken komen er klachten binnen, zoals bij patiëntenorganisaties en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Doordat er onvoldoende chauffeurs beschikbaar zijn bij de uitvoerende vervoersbedrijven, gelden er sinds kort tijdelijke maatregelen bij Valys-vervoer. Dat is bestemd voor reizigers met een mobiliteitsbeperking die sociaal-recreatieve uitstapjes buiten hun eigen regio willen maken. Gebruikers die op maandag tot en met donderdag willen reizen moeten hun heen- en terugreis minimaal 24 uur van tevoren reserveren. Op de resterende dagen van de week zelfs 48 uur tevoren. Valys wordt uitgevoerd door Transvision.

‘Voorspelbaar vervoer’

De maatregelen, die genomen zijn in afstemming met het ministerie van VWS gelden in ieder geval tot 6 augustus. Daarna wordt bekeken of het nodig is om ze te verlengen of dat ze kunnen vervallen. “We kunnen ons voorstellen dat deze maatregelen voor u ingrijpend zijn. Wij moeten deze maatregelen nemen om u te voorzien van betrouwbaar en voorspelbaar vervoer, zoals u van ons gewend bent”, schrijf Valys aan zijn klanten. Valys waarschuwt ook dat het ondanks de maatregelen niet uit te sluiten valt dat pashouders langer moeten wachten op een taxi of dat de vervoerder kan bellen met het verzoek om de rit eerder of later uit te voeren.

Bij Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte, zijn al de nodige boze meldingen binnengekomen over de beperktere beschikbaarheid van vervoer en de manier waarop Valys daarover communiceert. Reizigers voelen zich daardoor beperkt in hun mogelijkheden. Iederin kan zich dat goed voorstellen. “Het standpunt van Ieder(in) is dat vervoer een recht is en dat de dienstverlening door Valys op dit moment niet voldoet aan de eisen”, zegt de organisatie in een reactie op de eigen website. Iederin laat weten in gesprek te zijn met het ministerie over de problemen. De koepelorganisatie kan desgevraagd geen exact inzicht geven in de hoeveelheid klachten, omdat die bij meerdere van de aangesloten patiëntenverenigingen gemeld worden.

Toename

Ook op consumentenplatforms en op Twitter klagen gebruikers over lange reistijden, chauffeurs die veel te laat of helemaal niet kwamen opdagen, maar ook over de nieuwe regels, waarbij langer van tevoren gereserveerd moet worden. Verschillende melders zeggen dat ze hierover niet geïnformeerd zijn per brief of mail. Ze kwamen er pas achter toen ze een rit wilden reserveren, maar dat niet meer bleek te kunnen.

Het ministerie van VWS krijgt eveneens klachten over Valys. De afgelopen maand waren dat er tussen de tien en twintig, zegt een woordvoerster. Sinds de invoering van de tijdelijke maatregelen is er volgens haar sprake van een toename. “Die klachten nemen we serieus en we hebben doorlopend contact met Transvision.” Ze wijst erop dat het aantal ritten sinds het afschaffen van de coronamaatregelen weer flink toegenomen is en dat er tegelijkertijd sprake is van krapte op de arbeidsmarkt en een hoog ziekteverzuim. Langer tevoren reserveren moet de druk verlichten.

Sectoren beconcurreren elkaar

Transvision bevestigt die lezing en ziet de vraag naar vervoer stijgen. Door de landelijke personeelstekorten sluiten vraag en aanbod daardoor niet meer goed bij elkaar aan. Nieuw gekwalificeerd personeel aantrekken is ook lastig, zegt een woordvoerster, omdat in allerlei sectoren krapte is en ze elkaar beconcurreren in de zoektocht naar medewerkers.

“Desondanks staat het leveren van voorspelbaar en betrouwbaar vervoer voor de pashouder voor ons op nummer één. Om hierin te kunnen voorzien en onze vervoerders in staat te stellen om hun beschikbare capaciteit zo goed mogelijk af te stemmen op de vervoersvraag van de pashouders hebben we de tijdelijke maatregelen genomen.” Transvision zegt zich te realiseren dat dat veel impact heeft op de pashouders. “Daarom evalueren we de effecten van de maatregel periodiek en besluiten we in samenspraak met het ministerie van VWS aan de hand van de effecten of het voortzetten van de maatregelen noodzakelijk is na deze acht weken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

6 reacties op “Gebruikers boos over beperkende maatregelen Valys-vervoer”

Taxi Volendam|01.07.22|13:06

A.I.M. meld juist dat de kwaliteit van het vervoer juist omhoog gaat?
Hoe zit dat?

Pierre van Aert|05.07.22|14:44

Nou nog een paar chauffeurs er bij !

Yvonne Ton|05.07.22|18:03

Het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) heeft in zijn laatste jaarverslag geconstateerd dat de kwaliteit van de aanbestedingen omhoog gaat. Opdrachtgevers laten het criterium kwaliteit namelijk sterker meewegen bij hun aanbestedingen. Het idee is natuurlijk ook dat het vervoer daar beter van wordt, maar dat komt niet aan de orde in het jaarverslag. Zie ook: https://www.taxipro.nl/contractvervoer/2022/06/21/kwaliteit-aanbestedingen-taxi-en-zorgvervoer-gaat-omhoog/

Peter Vriens|06.07.22|18:00

Op (AIM) papier zal de kwaliteit van doelgroepenvervoer er goed uit zien.
Maar de praktijk is een andere.
Probeer als passagier je klachten maar eens fatsoenlijk behandeld te krijgen.
Dat is net zo moeilijk als de pensioenwet op orde te krijgen, gaat ook niet.
Keuze heeft de passagier niet.
Aanbesteden heeft nooit gewerkt in het doelgroepen vervoer.
Tijd dat ook A.I.M. dat inziet in plaats van onzin te verkondigen.

Taxidiensten Van Dorst|07.07.22|23:58

Zoek de chauffeurs die voor platform werken zoals Uber en Bolt. Deze zijn vaak ontevreden over hun verdiensten wat alleen maar slechter wordt. Er zitten veel goede chauffeurs tussen die graag willen werken. Idee??

Smits S.|15.07.22|10:26

Ik vind het niet gek als je 0,98 cent per kilometer betaald en een terugrit niet gegarandeerd is. Dus stel je rijdt 100 km en krijgt hiervoor € 98,= maar je hebt geen terugrit dan rijdt je dus 200 km. Dat is omgerekend € 0,49 cent per kilometer. Ik snap wel dat chauffeurs en bedrijven hier niet om staan te springen. Als ze nu eens beginnen met marktconforme prijzen betalen van € 1,50 tot € 2,00 per kilometer dan is dit probleem opgelost.