Kwaliteit aanbestedingen taxi- en zorgvervoer gaat omhoog
De kwaliteit van aanbestedingen in het taxi- en zorgvervoer vertoont een stijgende lijn. Dat blijkt onder meer uit de toename van kwaliteitseisen in bestekken en meer aandacht voor ondergrenstarieven. Die conclusie trekt het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) in zijn jaarverslag over het afgelopen jaar.
Niet alle aanbevelingen die het AIM doet aan aanbestedingen partijen worden altijd direct opgenomen in een bestek, maar bij latere aanbestedingen spelen ze vaak wel een rol. Zo is de organisatie verheugd om in 2021 te zien dat contracten langere looptijden hebben, iets waar AIM al jaren voor pleit. âEen looptijd van zes jaar is geen uitzondering meerâ, schrijft de stichting die eind 2016 opgezet is door vakbonden FNV Taxi en CNV Vakmensen en ondernemersvereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi en ondersteund wordt door Sociaal Fonds Taxi (SFT). AIM heeft als voornaamste doel om aanbestedende partijen te adviseren om te komen tot betere aanbestedingen en daarmee ook beter zorgvervoer.
Langere contracten, meer kwaliteitseisen
Langere looptijden maken het voor vervoerders aantrekkelijker om te investeren in duurzaamheid. Dan doelt AIM niet alleen op schoon materieel, maar ook op personeel. âImmers, een langere looptijd bevordert het aanbieden van arbeidscontracten voor onbepaalde tijd.â De inzet van zero emissie voertuigen is in de meeste aanbestedingen inmiddels een gunningscriterium, constateert het AIM.
Een andere positieve ontwikkeling noemt het instituut de toename van kwaliteitseisen als het TX-keurmerk, de cao-verklaring en de aandacht voor ondergrenstarieven.
Het afgelopen jaar heeft het AIM dertig aanbestedingen beoordeeld op zoân vijftig criteria. Dat zijn er door corona een stuk minder dan in 2019 (51) en 2020 (36). Ook was de organisatie bij minder voortrajecten betrokken, waarin aanbestedende diensten al vroegtijdig inzicht krijgen in de mogelijke effecten van hun beleidskeuzes. Het AIM verwacht dat er dit jaar en volgend jaar wel weer een toename zal zijn door een inhaalslag van uitgestelde aanbestedingen die met enige vertraging op de markt komen.
Effect corona en stijgende brandstofprijzen
Speciale aandacht vraagt het AIM in het jaarverslag over 2021 voor corona en de oplopende brandstofprijzen. Het coronavirus lijkt nu even weg, maar zal ongetwijfeld vroeg of laat de kop weer opsteken. Voor opdrachtgevers dus zeker een factor om rekening mee te houden. âZe zouden voorafgaand staffels bekend moeten maken waaruit blijkt wat de consequenties zijn van afname of toename van vervoersvolume op de hoogte van de vergoedingâ, adviseert het AIM.
De stijgende brandstofprijzen hebben net als corona effect op de vervoerskosten. Opdrachtgevers en vervoerders zouden volgens het AIM samen moeten onderzoeken hoe het maximale aantal reizigerskilometers te realiseren valt met de beschikbare budgetten, zonder dat de prijs per kilometer verder daalt.
Meer zicht op dienstverlening
Voor 2022 en de volgende jaren heeft het AIM de wens om de werkzaamheden te gaan uitbreiden en om de zichtbaarheid te vergroten. Het instituut blijft bestekdocumenten monitoren, maar wil daarnaast ook meer zicht krijgen op de uitvoerende fase van contracten. Door frequenter contact te onderhouden met aanbestedende partijen verwacht het AIM een betere indruk te krijgen van hoe de dienstverlening verloopt.
Een ander voornemen is om een aanbestedingskalender uit te brengen met een overzicht van alle aanbestedingen van het doelgroepenvervoer, inclusief looptijd en aantal optiejaren.
Lees ook
Aanbestedingen in 2021: corona-effect, zero emissie en meer prijsdruk
Nog mooier zou het zijn als de eisen aan de chauffeurs een eerlijke beloning met zich mee zouden brengen
Keurt A.I.M. hier zijn eigen vlees?
Op papier ziet het er misschien mooi uit.
De bevindingen van de passagiers, die geen keus hebben, zijn belangrijker.
Die mis ik in dit verhaal.
De kwaliteit zit hem nog steeds in de lokale vervoerder. Maar sinds het woord aanbesteden is uitgevonden en de lokale vervoerders daardoor buiten spel zijn gezet door de grote jongens met ondermaatse prijzen gaat de kwaliteit daarbij ook achteruit. Hoe goedkoper hoe minder de kwaliteit is.