Amstelveen grijpt in bij wmo-vervoer: verbeterplan van MRC geëist

Regen, wmo-vervoer, ouderen
Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

Het College van B en W van Amstelveen is niet tevreden met de wijze waarop Maasstad Regie Centrale (MRC) het wmo-vervoer in de gemeente uitvoert. Hoewel er wekelijks gesprekken worden gevoerd met de vervoerder, ontvangt de gemeente nog veel klachten. MRC heeft vrijdag daarom een ultimatum van veertien dagen gekregen om met een verbeterplan te komen. 

MRC is sinds de ingang van 2022 verantwoordelijk voor het wmo-vervoer in de gemeente Amstelveen. In totaal betreft deze opdracht zo’n 4.500 vervoersbewegingen per maand. Gezien dit grote aantal wordt het als onvermijdelijk gezien dat een vervoerder soms iets te vroeg of te laat op de afgesproken locatie is. De laatste maanden werden inwoners volgens de gemeente echter te vaak te laat opgehaald.

De gemeente is al langer met MRC in gesprek over het op tijd komen. De wachttijden worden soms met één uur of langer overschreden. Bij 12 procent van de ritten in januari was de taxi niet op tijd. Het bedrijf heeft al extra personeel ingezet om dit probleem te verhelpen. Desalniettemin is de situatie nog onvoldoende verbeterd. Bovendien is MRC verplicht om ervoor te zorgen dat inwoners bij vertraging van langer dan 45 minuten alternatief vervoer aangeboden krijgen. De gemeente heeft echter geconstateerd dat dit niet altijd het geval is. Tot slot wordt ook de communicatie van de klantenservice van de vervoerder naar de inwoners als onvoldoende gezien.

Tevreden over de chauffeurs

Omdat de gemeente wil dat het wmo-vervoer goed is voor de inwoners, wordt er een verbeterplan geëist van de vervoerder. De gemeente wil in ieder geval dat MRC meer chauffeurs inzet, inwoners proactief benadert op het moment dat duidelijk is dat een taxi te laat zal komen en bij vertraging actief aangeeft dat er een alternatieve taxi kan worden ingezet op hun kosten. Verder moet ook de klantenservice beter bereikbaar worden. Over de chauffeurs zelf is de gemeente wel tevreden. Het wordt gewaardeerd dat zij door het personeelstekort extra hard werken.

Groeispurt aan boekingen

Sjaak de Winter is sinds 1 april directeur van MRC en stelt dat er inmiddels een verbeterplan is opgesteld waarmee het bedrijf hoopt dat de cliënten en de opdrachtgever straks weer tevreden zijn. “In januari ging het best goed bij de start”, aldus De Winter. “Maar toen de coronamaatregelen wegvielen is er een enorme groeispurt aan boekingen gekomen die we graag beantwoorden. Dit kost ons helaas meer moeite en tijd dan we hadden gedacht. We werken er hard aan en ik heb er vertrouwen in dat met de andere ondersteunende managers we met een maandje stabieler zullen acteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amstelveen grijpt in bij wmo-vervoer: verbeterplan van MRC geëist | TaxiPro

Amstelveen grijpt in bij wmo-vervoer: verbeterplan van MRC geëist

Regen, wmo-vervoer, ouderen
Impressie van wmo-vervoer. Foto: Forseti

Het College van B en W van Amstelveen is niet tevreden met de wijze waarop Maasstad Regie Centrale (MRC) het wmo-vervoer in de gemeente uitvoert. Hoewel er wekelijks gesprekken worden gevoerd met de vervoerder, ontvangt de gemeente nog veel klachten. MRC heeft vrijdag daarom een ultimatum van veertien dagen gekregen om met een verbeterplan te komen. 

MRC is sinds de ingang van 2022 verantwoordelijk voor het wmo-vervoer in de gemeente Amstelveen. In totaal betreft deze opdracht zo’n 4.500 vervoersbewegingen per maand. Gezien dit grote aantal wordt het als onvermijdelijk gezien dat een vervoerder soms iets te vroeg of te laat op de afgesproken locatie is. De laatste maanden werden inwoners volgens de gemeente echter te vaak te laat opgehaald.

De gemeente is al langer met MRC in gesprek over het op tijd komen. De wachttijden worden soms met één uur of langer overschreden. Bij 12 procent van de ritten in januari was de taxi niet op tijd. Het bedrijf heeft al extra personeel ingezet om dit probleem te verhelpen. Desalniettemin is de situatie nog onvoldoende verbeterd. Bovendien is MRC verplicht om ervoor te zorgen dat inwoners bij vertraging van langer dan 45 minuten alternatief vervoer aangeboden krijgen. De gemeente heeft echter geconstateerd dat dit niet altijd het geval is. Tot slot wordt ook de communicatie van de klantenservice van de vervoerder naar de inwoners als onvoldoende gezien.

Tevreden over de chauffeurs

Omdat de gemeente wil dat het wmo-vervoer goed is voor de inwoners, wordt er een verbeterplan geëist van de vervoerder. De gemeente wil in ieder geval dat MRC meer chauffeurs inzet, inwoners proactief benadert op het moment dat duidelijk is dat een taxi te laat zal komen en bij vertraging actief aangeeft dat er een alternatieve taxi kan worden ingezet op hun kosten. Verder moet ook de klantenservice beter bereikbaar worden. Over de chauffeurs zelf is de gemeente wel tevreden. Het wordt gewaardeerd dat zij door het personeelstekort extra hard werken.

Groeispurt aan boekingen

Sjaak de Winter is sinds 1 april directeur van MRC en stelt dat er inmiddels een verbeterplan is opgesteld waarmee het bedrijf hoopt dat de cliënten en de opdrachtgever straks weer tevreden zijn. “In januari ging het best goed bij de start”, aldus De Winter. “Maar toen de coronamaatregelen wegvielen is er een enorme groeispurt aan boekingen gekomen die we graag beantwoorden. Dit kost ons helaas meer moeite en tijd dan we hadden gedacht. We werken er hard aan en ik heb er vertrouwen in dat met de andere ondersteunende managers we met een maandje stabieler zullen acteren.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.