Lelystad moet leerlingenvervoer heraanbesteden vanwege overtreding

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

De gemeente Lelystad moet het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteden. De gemeente wilde het vervoer de komende zeven jaar door vervoersbedrijf Van Slooten uit laten voeren, maar de rechter zet een streep door dat besluit.

Taxicentrale Witteveen spande de rechtszaak aan. Dit bedrijf was gedurende het schooljaar 2020/2021 verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer in de gemeente. Het ging om een contract van één jaar, met mogelijkheid tot verlenging van nog eens één jaar. Er werd gekozen voor een kortlopend contract omdat het eerdere contract verliep en er geen opties meer tot verlenging waren.

Een langer contract zou bovendien niet passen bij de ambities van de gemeente om het leerlingenvervoer geheel anders in te richten. Dit besluit werd bekritiseerd door AIM, onder meer omdat er voor dat tijdsbestek te veel gevraagd zou zijn op het gebied van duurzaamheid. Afgelopen februari werd het vervoer opnieuw in de markt gezet voor een periode van zeven jaar.

Verlenging niet als optie gezien

Van Slooten kwam als winnaar uit de bus. Dit was volgens Witteveen onterecht, omdat er een onaangekondigde herberekening van scores zou zijn gedaan. De gemeente beweerde echter dat Van Slooten ook bij een andere berekeningswijze de aanbesteding zou hebben gewonnen. Dit werd volgens de rechter onvoldoende aannemelijk gemaakt. Witteveen werd in het gelijk gesteld en de gemeente werd verboden om het vervoer aan Van Slooten te gunnen.

Er was al een tijdelijke overbruggingsovereenkomst gesloten met deze vervoerder, iets wat alleen is toegestaan in zeer uitzonderlijke omstandigheden. De gemeente gaf aan dat zij dit hebben gedaan om het vervoer van de circa 170 leerlingen te waarborgen. De verlenging van het contract met Witteveen werd niet als optie gezien. De gemeente had op 22 december 2020 namelijk al per brief aangegeven dat ze geen gebruik zouden maken van de optie tot verlenging. Verder speelde mee dat ze werden geconfronteerd met klachten van ouders.

Tijdelijke overeenkomst tot uiterlijk 1 mei 2022

Het verstrekken van de tussentijdse opdracht aan Van Slooten was volgens Witteveen onrechtmatig. Dit bedrijf eiste dan ook dat deze overeenkomst niet langer zou voortduren dan tot 31 december 2021. Voor de rechter is het aannemelijk genoeg geworden dat er in het belang van de voortgang van het leerlingenvervoer een tussentijdse regeling getroffen is. Onvoldoende duidelijk is daarentegen waarom de bestaande overeenkomst met Witteveen niet tijdelijk kon worden verlengd. Om te bevorderen dat de nieuwe aanbesteding tijdig op de markt wordt gezet, heeft de rechter bepaald dat de overeenkomst met Van Slooten niet langer mag voortduren dan 1 mei 2022.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Lelystad moet leerlingenvervoer heraanbesteden vanwege overtreding”

Jorg|02.12.21|14:53

Wat een bende

Lelystad moet leerlingenvervoer heraanbesteden vanwege overtreding | TaxiPro

Lelystad moet leerlingenvervoer heraanbesteden vanwege overtreding

Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki
Leerling met rugzak. Foto: iStock / surasaki (onbeperkt gebruik)

De gemeente Lelystad moet het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteden. De gemeente wilde het vervoer de komende zeven jaar door vervoersbedrijf Van Slooten uit laten voeren, maar de rechter zet een streep door dat besluit.

Taxicentrale Witteveen spande de rechtszaak aan. Dit bedrijf was gedurende het schooljaar 2020/2021 verantwoordelijk voor het leerlingenvervoer in de gemeente. Het ging om een contract van één jaar, met mogelijkheid tot verlenging van nog eens één jaar. Er werd gekozen voor een kortlopend contract omdat het eerdere contract verliep en er geen opties meer tot verlenging waren.

Een langer contract zou bovendien niet passen bij de ambities van de gemeente om het leerlingenvervoer geheel anders in te richten. Dit besluit werd bekritiseerd door AIM, onder meer omdat er voor dat tijdsbestek te veel gevraagd zou zijn op het gebied van duurzaamheid. Afgelopen februari werd het vervoer opnieuw in de markt gezet voor een periode van zeven jaar.

Verlenging niet als optie gezien

Van Slooten kwam als winnaar uit de bus. Dit was volgens Witteveen onterecht, omdat er een onaangekondigde herberekening van scores zou zijn gedaan. De gemeente beweerde echter dat Van Slooten ook bij een andere berekeningswijze de aanbesteding zou hebben gewonnen. Dit werd volgens de rechter onvoldoende aannemelijk gemaakt. Witteveen werd in het gelijk gesteld en de gemeente werd verboden om het vervoer aan Van Slooten te gunnen.

Er was al een tijdelijke overbruggingsovereenkomst gesloten met deze vervoerder, iets wat alleen is toegestaan in zeer uitzonderlijke omstandigheden. De gemeente gaf aan dat zij dit hebben gedaan om het vervoer van de circa 170 leerlingen te waarborgen. De verlenging van het contract met Witteveen werd niet als optie gezien. De gemeente had op 22 december 2020 namelijk al per brief aangegeven dat ze geen gebruik zouden maken van de optie tot verlenging. Verder speelde mee dat ze werden geconfronteerd met klachten van ouders.

Tijdelijke overeenkomst tot uiterlijk 1 mei 2022

Het verstrekken van de tussentijdse opdracht aan Van Slooten was volgens Witteveen onrechtmatig. Dit bedrijf eiste dan ook dat deze overeenkomst niet langer zou voortduren dan tot 31 december 2021. Voor de rechter is het aannemelijk genoeg geworden dat er in het belang van de voortgang van het leerlingenvervoer een tussentijdse regeling getroffen is. Onvoldoende duidelijk is daarentegen waarom de bestaande overeenkomst met Witteveen niet tijdelijk kon worden verlengd. Om te bevorderen dat de nieuwe aanbesteding tijdig op de markt wordt gezet, heeft de rechter bepaald dat de overeenkomst met Van Slooten niet langer mag voortduren dan 1 mei 2022.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Lelystad moet leerlingenvervoer heraanbesteden vanwege overtreding”

Jorg|02.12.21|14:53

Wat een bende