ILT werkt aan betere controle rolstoelvervoer met cursus van ABC
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voert door heel Nederland controles uit op het rolstoelvervoer. Hiervoor is een groep van twintig nieuwe inspecteurs opgeleid. Om meer te weten over de vastzetsystemen waarmee wordt gewerkt, hebben zij een workshop bij ABC Advies en Training gevolgd. Belangrijk hierbij was dat zij zouden ervaren waar chauffeurs in de praktijk tegenaan lopen.
“Het zijn hele lastige situaties waar chauffeurs mee te maken kunnen krijgen in het rolstoelvervoer”, vertelt directeur van ABC Yvonne Botterhuis. “Zo zijn er veel verschillende soorten rolstoelen en kan het hierbij moeilijk zijn om een gordel precies goed vast te maken.” Ondanks dat er al jaren cursussen zijn voor chauffeurs voor veilig rolstoelvervoer, bestaat de kans dat zij de fout in gaan. Dit kan een boete van de ILT tot gevolg hebben.
De inspecteurs van de ILT moeten hier uiteraard wel de juiste kennis voor hebben. Zij controleren voornamelijk hoe een rolstoel is vastgezet en of de gordel juist is bevestigd. Ook wordt er gekeken of er spullen losliggen in het rolstoelvoertuig, zoals retractoren of rollators. Dit kan namelijk tot gevaarlijke situaties leiden, mocht er onverhoopt een ongeval plaatsvinden.
In de huid van de passagier
Het valt inspecteurs op dat de wetgeving over rolstoelvervoer heel beperkt en weinig gedetailleerd is. Zo staat er niet in detail in hoe een rolstoel het veiligst vervoerd kan worden. In de code VVR staat dit wel, maar hierop wordt niet gecontroleerd door de ILT. Dit is immers geen wetgeving, legt Botterhuis uit. Mede daarom heeft ABC samen met de ILT het ‘Rolstoel ABC’ geactualiseerd. Dit is een online rolstoelcursus voor chauffeurs die inmiddels zelfs bij een aantal vervoerscontracten wordt geëist.
ABC organiseerde aantal workshops voor de inspecteurs van de ILT, die aansluit op de rolstoelcursus voor chauffeurs. De inspecteurs hebben tijdens deze workshop onder andere geleerd hoe de verschillende soorten vastzetsystemen werken. Ook kropen ze in de huid van de passagier. Zo kregen ze de mogelijkheid om mee te maken hoe het zelf is om in een rolstoel te zitten, met de lift omhoog te gaan, hoe de rolstoel wordt vastgezet en de veiligheidsgordel op de juiste manier wordt omgedaan.
Tekst loopt verder onder foto.
Nieuwe chauffeur na flinke boete meteen weer weg
De inspecteurs zijn inmiddels gestart met de controles op het rolstoelvervoer. Botterhuis hoopt en vindt het belangrijk dat zij dit naast controlerend, ook met een educatieve instelling doen. “Het is namelijk heel makkelijk om alle chauffeurs die niet juist hebben gehandeld een bekeuring te geven. Ik zou veel liever zien dat ze bij een eerste overtreding aangeven wat ze zien en uitleggen wat hierbij beter zou kunnen. Vervolgens kunnen ze mededelen dat er voor deze keer geen bekeuring wordt gegeven, enkel de gegevens worden genoteerd maar dat er bij een volgende keer wel wordt opgetreden. Ik denk dat dit veel beter werkt.”
Volgens Botterhuis is dit ook belangrijk gezien het grote chauffeurstekort in de branche. “Als je nu een chauffeur die dertien of veertien euro bruto per uur verdient in zijn eerste week een flinke bekeuring geeft, gaat hij gelijk weg. Dan gaat hij wel ergens anders werken. Het is dus heel belangrijk om de chauffeurs én inspecteurs goed op te leiden.”
Lees ook: