Heerenveen start met inkoop open house-taxivervoer
De gemeente Heerenveen is gestart met de aanbesteding van het wmo-vervoer. Dit wordt gedaan middels het open house-concept: elk taxibedrijf dat aan de gestelde voorwaarden voldoet kan meedoen, waarna de reizigers zelf hun vervoerder kunnen kiezen. Heerenveen werkt al sinds 2017 op deze manier met het wmo-vervoer.
De opdracht die de gemeente in de markt zet omvat zowel de regie als de uitvoering van het wmo-vervoer per 1 januari 2022. Op de peilingsdatum 11 februari 2021 hadden zo’n 1.415 inwoners van de gemeente Heerenveen een wmo-pas. Hiervan had 88 procent een reguliere taxipas, 6,9 procent een rolstoeltaxipas en 3,1 procent een reguliere taxipas met begeleiding.
Het doel van deze aanbesteding is om meerdere taxivervoerders te contracteren middels de open house-procedure. Hierbij vindt geen selectie van aanbieders plaats door de gemeente maar worden er meerdere opdrachtnemers tot het contract toegelaten.
De opdrachtgever wil hiermee de wmo-pashouder de vrijheid geven om te kiezen met welke vervoerder er wordt gereisd. De opdrachtnemers worden geplaatst op een lijst waaruit de wmo-taxipashouder een keuze maakt. Opdrachtnemers hebben geen garantie dat de reizigers gebruik zullen maken van hun vervoersaanbod.
Overstappen naar een andere vervoerder
De keuze voor een opdrachtnemer wordt na een jaar stilzwijgend verlengd, tenzij de reiziger aangeeft te willen overstappen van vervoerder. Dit kan voor de afloop van elk kalenderjaar of eerder indien er sprake is van een gegronde klacht. De opdrachtgever inventariseert de keuze van de wmo-pashouders na de gunning van de opdracht en geeft deze keuze door aan de vervoerder. Op het moment dat een van de gecontracteerde taxivervoerders per 1 januari 2022 geen overeenkomst heeft met de opdrachtgever, moeten de pashouders die voor deze vervoerder hadden gekozen een nieuwe keuze maken.
Langere looptijd
De overeenkomst tussen gemeente en vervoerders krijgt een looptijd van vier jaar, met de optie om eenmaal te verlengen met twee jaar. De uiterste einddatum is 1 januari 2028. Hiermee wordt er afgeweken van de wettelijke termijn van vier jaar. Als reden hiervoor wordt benoemd dat het voor de gemeente belangrijk is om continuïteit te bieden aan zowel de vervoerders als haar inwoners. Ook meent de gemeente dat met een langere looptijd er voor beide partijen meer zekerheid ontstaat.
Lees ook: