Zorgen in Achterhoek om plannen voor haltetaxi
Niet iedereen is gelukkig met de provinciale taxidienst HaltetaxiRRReis die de provincie Gelderland wil opzetten per 1 januari 2022. Het moet de opvolger worden van het huidige vangnet voor openbaar vervoer dat de gemeenten verzorgen in combinatie met het doelgroepenvervoer. In de Achterhoek hebben ze hun vraagtekens of het wel efficiënt is een vervoerssysteem op te zetten dat deels gaat overlappen met hun eigen bestaande regionale vervoersysteem ZOOV.
In de Achterhoek is er sinds 2017 ZOOV, een vervoersdienst van deur tot deur voor verschillende doelgroepen, die in de plaats is gekomen van de vroegere regiotaxi. Het systeem is destijds samen met de provincie opgezet op initiatief van de gemeenten Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek en Winterswijk.
Niet efficiënt
Uitvoeringsorganisatie ZOOV, opgedeeld in ZOOV op Maat, ZOOV School en ZOOV Werk, biedt leerlingenvervoer, wmo-vervoer en vervoer met een vangnetfunctie voor het openbaar vervoer. Met name over die laatste categorie maakt coördinator Geert-Jan Verzijden zich zorgen, want hij is bang dat ZOOV en HaltetaxiRRReis dan straks voor een deel dezelfde klanten gaan bedienen. “We lopen de kans dat we straks met verschillende taxi’s achter elkaar aan gaan rijden. Dat kan niet efficiënt zijn.”
Een ander bezwaar tegen de nieuwe provinciale taxidienst vindt Verzijden dat het gaat rijden via haltes. “In het buitengebied zijn maar weinig haltes.” En voor de reizigers die aangewezen zijn op regionaal taxivervoer levert de komst van een nieuwe taxidienst veel onduidelijkheden op, vreest hij. “Het is niet de bedoeling dat ze tussen wal en schip vallen.” Hij kan zich voorstellen dat in andere Gelderse regio’s dezelfde zorgen leven als in de Achterhoek. Alle zes regio’s hebben immers een vergelijkbaar systeem als ZOOV, maar dan met elk hun eigen namen.
Corona
Mocht de vangnetfunctie van ZOOV uiteindelijk geschrapt worden vanwege de nieuwe provinciale haltetaxidienst, dan zijn de financiële gevolgen te overzien, zegt Verzijden. “Het voortbestaan van ZOOV op Maat staat niet ter discussie.” Het wmo- en het leerlingenvervoer blijven immers. Het vangnetdeel dat ZOOV rijdt is beperkt. Verzijden schat het op zo’n 4 procent van alle ritten. Mocht dat verdwijnen dan staat dat niet in verhouding tot het deel dat nu wegvalt als gevolg van de coronamaatregelen. In een normaal jaar rijdt ZOOV zo’n 240.000 ritten, exclusief het leerlingenvervoer. Door corona halveerde dat ongeveer in 2020.
Een aantal fracties binnen Provinciale Staten heeft het provinciebestuur verzocht om op korte termijn te debatteren over het nieuwe provinciale haltetaxisysteem, nog voordat het definitieve programma van eisen wordt opgesteld. De brief die de leden van Provinciale Staten eerder hierover hebben gekregen van het provinciebestuur roept nog de nodige vragen op. Ook de regio gaat nog in gesprek met de provincie.
Aanbesteding ZOOV op Maat
Opmerkelijk is dat de zeven gemeenten in de Achterhoek die ZOOV opgezet hebben net een aanbestedingsprocedure hebben lopen voor ZOOV op Maat, het wmo-vervoer voor reizen tot 40 kilometer in, van en naar de Achterhoek. De gunning wordt binnen twee weken verwacht. De ritten worden nu gereden door Willemsen – de Koning en Correct Monnereau. Het nieuwe contract moet vanaf 1 juli ingaan en loopt tot eind 2024. Met de verlengingsmogelijkheden komt de maximale contractduur uit op vijfenhalf jaar. De gemeenten willen een contract sluiten met minimaal twee en maximaal vijf vervoerders.
Lees ook