Wmo’ers Leeuwarden stappen nauwelijks over van taxi naar OV

Leeuwarden. Foto: iStock / Donatella
Leeuwarden. Foto: iStock / Donatella (onbeperkt gebruik)

De gemeente Leeuwarden stopt met een proef om mensen die met de wmo-taxi reizen vaker van het openbaar vervoer gebruik te laten maken. In de praktijk blijkt de doelgroep die overstap nauwelijks te maken. De gemeente beëindigt daarom de proef met de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva.

De Voor Elkaar Pas is een product van Arriva om te faciliteren dat mensen die reizen met bijvoorbeeld de wmo-taxi zelfstandig gaan reizen met het openbaar vervoer. De pas werd vanaf vorig jaar ook voor de proef in Leeuwarden ingezet. Het doel van de gemeente was om met de Voor Elkaar Pas een kostendekkend product te bieden, dat tevens meerwaarde heeft voor de doelgroep die nu gebruik maakt van het wmo-vervoer.

Begeleiding

“De verwachting was dat gebruikers van het wmo-taxivervoer mogelijk nog voor een deel van hun vervoersbehoefte, eventueel met begeleiding uit hun sociale netwerk, gebruik konden maken van het OV”, schrijven burgemeester en wethouders van de Friese gemeente. “De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het aanpassen van bushaltes en het toegankelijk maken van bussen voor gebruikers van rollators en rolstoelen. Tot nu toe wordt door deze doelgroep nog niet of nauwelijks gebruik gemaakt van het OV.”

Gebruik taxi niet afgenomen

De poging om daar iets aan te veranderen heeft echter nauwelijks resultaat opgeleverd. “Uit de proef blijkt de Voor Elkaar Pas geen kostendekkend aanbod voor de gemeente Leeuwarden te zijn. De pas is vooral gebruikt voor korte ritten en meestal zonder begeleiderspas. Het gebruik van het wmo-taxivervoer is tijdens de proef niet afgenomen. Op basis hiervan heeft het college besloten om de proef met het tijdelijk aanbod van de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva te beëindigen.”

Niet representatief

Arriva noemt 2020 in geen enkel opzicht een representatief jaar om conclusies te verbinden aan het gebruik van de pas en het effect hiervan op het gebruik van de wmo-taxi. De vervoerder wijst erop dat reizen met het OV sinds de corona-uitbraak wordt afgeraden voor ouderen en kwetsbare doelgroepen. “Arriva werkt met diverse gemeenten samen met de Voor Elkaar Pas en voor de uitbraak van Covid-19 was het aantal gebruikers hiervan in lijn met de verwachting.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wmo’ers Leeuwarden stappen nauwelijks over van taxi naar OV | TaxiPro

Wmo’ers Leeuwarden stappen nauwelijks over van taxi naar OV

Leeuwarden. Foto: iStock / Donatella
Leeuwarden. Foto: iStock / Donatella (onbeperkt gebruik)

De gemeente Leeuwarden stopt met een proef om mensen die met de wmo-taxi reizen vaker van het openbaar vervoer gebruik te laten maken. In de praktijk blijkt de doelgroep die overstap nauwelijks te maken. De gemeente beëindigt daarom de proef met de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva.

De Voor Elkaar Pas is een product van Arriva om te faciliteren dat mensen die reizen met bijvoorbeeld de wmo-taxi zelfstandig gaan reizen met het openbaar vervoer. De pas werd vanaf vorig jaar ook voor de proef in Leeuwarden ingezet. Het doel van de gemeente was om met de Voor Elkaar Pas een kostendekkend product te bieden, dat tevens meerwaarde heeft voor de doelgroep die nu gebruik maakt van het wmo-vervoer.

Begeleiding

“De verwachting was dat gebruikers van het wmo-taxivervoer mogelijk nog voor een deel van hun vervoersbehoefte, eventueel met begeleiding uit hun sociale netwerk, gebruik konden maken van het OV”, schrijven burgemeester en wethouders van de Friese gemeente. “De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het aanpassen van bushaltes en het toegankelijk maken van bussen voor gebruikers van rollators en rolstoelen. Tot nu toe wordt door deze doelgroep nog niet of nauwelijks gebruik gemaakt van het OV.”

Gebruik taxi niet afgenomen

De poging om daar iets aan te veranderen heeft echter nauwelijks resultaat opgeleverd. “Uit de proef blijkt de Voor Elkaar Pas geen kostendekkend aanbod voor de gemeente Leeuwarden te zijn. De pas is vooral gebruikt voor korte ritten en meestal zonder begeleiderspas. Het gebruik van het wmo-taxivervoer is tijdens de proef niet afgenomen. Op basis hiervan heeft het college besloten om de proef met het tijdelijk aanbod van de Voor Elkaar Pas en de bijbehorende overeenkomst met Arriva te beëindigen.”

Niet representatief

Arriva noemt 2020 in geen enkel opzicht een representatief jaar om conclusies te verbinden aan het gebruik van de pas en het effect hiervan op het gebruik van de wmo-taxi. De vervoerder wijst erop dat reizen met het OV sinds de corona-uitbraak wordt afgeraden voor ouderen en kwetsbare doelgroepen. “Arriva werkt met diverse gemeenten samen met de Voor Elkaar Pas en voor de uitbraak van Covid-19 was het aantal gebruikers hiervan in lijn met de verwachting.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.