Veel onderaannemers wachten nog op compensatie zorgverzekeraars
Waar blijft het geld dat zorgverzekeraars als continuïteitsbijdrage aan vervoerders zouden betalen? Dat vragen diverse onderaannemers in het zittend ziekenvervoer zich af. Het realiseren van die bijdrage blijkt een nogal complexe zaak. Maar in het geval van bijvoorbeeld Zilveren Kruis is het geld bijna bij de onderaannemers, zo verzekert de opdrachtnemer.
Veel taxibedrijven worden door grotere vervoerders als regionale onderaannemers ingezet om het zittend ziekenvervoer in opdracht van de zorgverzekeraars te rijden. Door de coronacrisis is dat vervoer grotendeels stil komen te liggen. De laatste maanden kwam het weer behoorlijk op gang, maar het is nog niet wat het was.
De zorgverzekeraars hebben afgesproken dat zorgaanbieders een continuïteitsbijdrage krijgen voor het weggevallen werk dat ze normaal betaald zouden krijgen. Die bijdrage is vastgesteld op 75 procent van wat er in de referentieperiode in 2019 werd betaald voor het vervoer. Met die bijdrage kunnen vervoerders ondanks het weggevallen werk hun vaste lasten blijven dragen.
Kosten lopen door
Het probleem is dat veel onderaannemers aangeven sinds halverwege maart nog niets van dat geld te hebben gezien. En hun kosten lopen gewoon door. Ze willen op zijn minst duidelijkheid over waar het geld blijft, geven meerdere van hen in gesprek met TaxiPro aan. Daarin worden de meeste zorgverzekeraars en hoofdaannemers wel genoemd, maar vooral naar de bijdrage van Zilveren Kruis zijn veel bedrijven benieuwd.
Dat is ook niet zo heel gek, want dit is een omvangrijke opdracht met 130 onderaannemers in 65 regio’s, met in iedere regio twee basisvervoerders én een vervoerder als back-up. Er zijn dus nogal wat taxibedrijven bij betrokken. TaxiPro sprak met een aantal van hen. Zij wilden uitsluitend anoniem reageren.
Wielen op de weg betalen
Een ondernemer die als onderaannemer voor Zilveren Kruis rijdt, verwoordt het als volgt: “Vanwege corona werden die ritten opgeschort, maar onze vaste lasten lopen door. Wij begrijpen dat ZCN door Zilveren Kruis wordt betaald. Maar ZCN heeft alleen wat mensen op kantoor zitten om de ritten in te plannen. Wij hebben de wielen op de weg en die moeten betaald worden, want wij hebben ook kosten en verplichtingen, niet in de laatste plaats aan onze medewerkers. Maar we zijn nog helemaal niet betaald, terwijl het vervoer voor Zilveren Kruis wel goed is voor een flink deel van onze omzet.”
“Bij de andere verzekeraars waar wij voor rijden, is de doorbetaling wel op gang gekomen”, vertelt een branchegenoot. “Vanuit Zilveren Kruis en ZCN is er echter nog niets ontvangen. Misschien omdat dit een nieuw contract is en er geen referentieperiode voor de vergoeding is. Maar er wordt ook helemaal niets gecommuniceerd.”
Nauwelijks communicatie
Een derde bedrijf geeft aan voor vrijwel alle verzekeraars te rijden als onderaannemer en trekt het dan ook breder. “Sinds half maart is er aan ons geen euro doorbetaald voor weggevallen werk en zijn er ook geen meerkosten vergoed. Ik geloof niet dat al die hoofdaannemers het geld wel hebben maar hun onderaannemers niet betalen. Wat ik ze wel kwalijk neem, is dat er nauwelijks enige communicatie over is. Het kan zijn dat het uitstel samenhangt met het feit dat er nog over die meerkosten onderhandeld wordt, maar dat weten we dus niet.”
En weer een andere taxiondernemer legt uit dat het voor hen per opdrachtgever verschilt of er enige compensatie wordt doorbetaald. “Van de ene verzekeraar hebben we wel geld gekregen, van een ander weer niet. Valys is goed geregeld, maar met een zorginstelling waar we voor rijden wordt nog altijd onderhandeld en ook voor het regiotaxivervoer is het afwachten. Het is vooral heel veel getouwtrek. Bij veel opdrachtgevers lijkt er angst te zijn dat we met NOW en die compensatie te veel geld krijgen. Maar wat er eventueel te veel binnenkomt, betalen we bij de verrekening gewoon terug. ”
Geld op korte termijn naar onderaannemers
Terug naar de zorgverzekeraars en hun opdrachtnemers. Transvision rijdt voor ASR en ONVZ en geeft aan momenteel nog in gesprek te zijn met die verzekeraars over de continuïteitsbijdrage. Personenvervoer Zuid Nederland heeft onder meer OHRA, CZ en Menzis als opdrachtgevers en geeft aan niet op de kwestie in te gaan. Zilveren Kruis laat bij monde van een woordvoerster weten: “Zilveren Kruis betaalt inderdaad een continuïteitsbijdrage aan ZCN.”
Vanuit die vervoerder wordt aangegeven dat het geld waarschijnlijk op korte termijn zijn weg naar de onderaannemers zal vinden. “Het grootste deel van de contracten van ZCN bestaat uit zittend ziekenvervoer, en de volumedaling daarbinnen als gevolg van de coronacrisis is niet zo groot geweest als in andere contracten. Het volume in het zittend ziekenvervoer ligt nu op 80 a 90 procent. Wij hebben zelf moeten wachten totdat de verzekeraars een regeling hadden vastgesteld. Daarnaast moesten wij voor doorbetaling aan ons vervoerdersnetwerk een referentieperiode en de omvang van de gemiste omzet bepalen. Daar hebben we hard aan gewerkt en dat is nu bijna klaar. We verwachten dat doorbetalingen van continuïteitsbijdragen aan onze vervoerders deze week de deur uitgaan.”
Vertragende factor
Namens KNV Zorgvervoer en Taxi zegt Hubert Andela te weten dat het tempo van uitbetalen per verzekeraar verschilt. “Zorgverzekeraars Nederland liet ons voor de zomervakantie weten dat de zorgverzekeraars er allemaal druk mee bezig waren en dat het in hun ogen goed liep”, legt hij uit.
Maar aan die uitbetalingen zijn wel allerlei voorwaarden verbonden en elk vervoerscontract zit weer anders in elkaar. “Daardoor is het niet altijd duidelijk of het betaalde ook het eindbedrag is, of dat er nog verrekend gaat worden. Die voorwaarden zijn een complicerende en daarmee mogelijk vertragende factor.”
KNV gaat zich echter niet met betalingen tussen vervoersbedrijven bemoeien. “Wij hanteren de lijn dat hoofdaannemers hun onderaannemers moeten betalen maar als brancheorganisatie gaan we daar niet tussen zitten, want dan komen we op het commerciële vlak en dat willen we niet. Onderaannemers die nog niets hebben gehad, moeten daar echt zelf over praten met hun hoofdaannemer.”
Het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 8 september gaat onder meer over de financiële gevolgen van de coronacrisis voor het doelgroepenvervoer. Deelnemen kan zowel in Expo Houten als online; voor dat laatste geldt tot 8 oktober een aantrekkelijke actieprijs.
klinkt alsof alles aan zichzelf wordt overgelaten.
Bij ZCN kreeg je altijd al te weinig betaald. 90 dagen nadat ze maandfactuur is opgesteld komt neer op gemiddeld 120 dagen op je centen wachten.
Ouderwets de zakken vullen met andermans geld. Iets anders is het niet.