Groen licht voor eigen vervoersorganisatie Gooi- en Vechtstreek
De regio Gooi- en Vechtstreek heeft van alle betrokken gemeenten groen licht gekregen om het doelgroepenvervoer zelf te gaan organiseren. Dat betekent dat er een eigen vervoersorganisatie komt en dat de huidige uitvoerder van het wmo-vervoer, Taxi Hop, wordt overgenomen.
Woensdag stemde de gemeenteraad van Laren als laatste in met het voorstel van het regioverband Gooi- en Vechtstreek. Huizen, Gooise Meren en Baricum gaven een dag eerder hun akkoord en Eemnes, Weesp, Wijdemeren en Hilversum hadden dat onlangs al gedaan. Daarmee is de weg vrij om het doelgroepenvervoer in de acht gemeenten te gaan inbesteden in plaats van aanbesteden. Door het vervoer in eigen beheer te nemen, willen de gemeenten er meer grip op krijgen en het betrouwbaarder maken. Verder hoopt men diverse nadelige effecten te omzeilen die vaak optreden bij aanbestedingen.
Vanaf 1 januari 2021
De plannen zoals die door het samenwerkingsverband zijn voorgesteld en en door de gemeenten zijn aangenomen, kunnen met dezelfde budgetten worden uitgevoerd die nu beschikbaar zijn. De overname van Taxi Hop moet ervoor helpen zorgen dat er niet op nul begonnen wordt. Daarin zal ook meespelen dat de plannen niet voor de verre toekomst zijn bedoeld. De regio wil het wmo-vervoer vanaf 1 januari 2021 zelf uitvoeren en het leerlingen- en jeugdhulpvervoer vanaf 1 augustus 2021. Het nieuwe systeem voorziet ook in de elektrificering van de vloot. In totaal zijn er met het doelgroepenvervoer in het gebied zo’n 9.000 reizigers gemoeid.
Beter uitvoeren
Vanuit de sector wordt er met de nodige scepsis naar deze ontwikkelingen gekeken. De tendens is dat taxibedrijven die in het doelgroepenvervoer gespecialiseerd zijn het werk beter kunnen uitvoeren dan de organisatie die dat vervoer normaliter alleen inkoopt en monitort. Volgens brancheorganisatie KNV maskeert de regio Gooi- en Vechtstreek met deze aanpak de eigen fouten door de taxisector werk uit handen te nemen. De plannen zouden volgens KNV bovendien gebaseerd zijn op een veel te optimistisch haalbaarheidsonderzoek.
Kortom de overheid begint een eigen met de taxibranche concurrerend bedrijf,
En is zijn eigen opdrachtgever en financier.
Dit lijkt mij niet transparant en in strijd met de Europese wet en regelgeving.
Proficiat Hop/Gooi en Vechtstreek !
Hopen dat tijd gegund wordt om het vervoer goed op te pakken.
Veel bedrijven zijn de laatste 20 jaar buiten spel gezet (failliet) door het aanbesteden.
Opdrachtgevers hebben uiteindelijk beperkte keuze waardoor aanbesteden niet meer werkt zoals bedoeling was.
KNV commentaar zou positief moeten zijn. Voor aanbesteding gekte in 1997 zonder automatisering was het vervoer prima. Met de planning systemen kan elk taxi bedrijf het nog beter! Geef het een kans!
Dus de overheid gaat met ambtenaren plannen, regisseren én vervoeren?
Succes!
Personen vervoer tegen betaling is vergunning plichtig, ook voor Gooi en Vechtstreek.
Voor de gemeente G.V. kennelijk reden Hop over te nemen.
Het aanbesteden heeft vele bezwaren, anders zou gooi en vechtstreek zijn nek niet uitsteken!
Een frisse wind door het doelgroepen vervoer is hard nodig.
De geïndiceerde een persoonlijk budget toewijzen met indien nodig hulp en hen zelf een vervoerder laten kiezen waardoor we van aanbesteden verlost zijn. De klant heeft weer keuze.
Met een 0 uren contract geen bijdrage ?
Worden de chauffeurs dan ook als ambtenaar uitbetaald? Lijkt me een verbetering, maar zal wel niet.
@ Peters Vriens;
Dáár heeft de gemeente nou géén geld voor!
Ze wille het wiel weer eens opnieuw uitvinden.
Nogmaals: succes!
#PLUS-OV Oude wijn in nieuwe, HELE dure zakken.