Financiële steun voor vervoerders Walcheren en Regiotaxi Flevoland
De Walcherse gemeenten Veere, Middelburg en Vlissingen gaan de aanbieders van doelgroepenvervoer ‘financiële zekerheid bieden’ tot 1 juni. Ook de vervoerders van de Regiotaxi Flevoland kunnen rekenen op voorschotten van provincie en gemeenten om de coronacrisis mee te doorstaan.
Gedeputeerde Staten van Flevoland en de colleges van de gemeenten Lelystad, Dronten, Zeewolde en Noordoostpolder hebben besloten om de uitvoerders van Regiotaxi Flevoland tegemoet te komen. Door de coronacrisis is er veel minder vraag naar het regiotaxivervoer in Flevoland en daardoor zijn er minder inkomsten voor uitvoerders Witteveen en Munckhof.
“Wij zijn ons zeer bewust van de ernst van deze crisis door het coronavirus en leven intens mee met alle inwoners van Flevoland. De maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, raken Flevolandse inwoners, bedrijven en instellingen diep. Zo ook Taxicentrale Witteveen en Munckhof Taxi”, aldus gedeputeerde Jan Reus.
Duidelijkheid Walcheren
De drie Zeeuwse gemeenten hebben hun besluit genomen met betrekking tot alle aanbieders van zorg en doelgroepenvervoer. “Sinds het ontstaan en de uitbreiding van de coronacrisis heeft het ministerie van Volksgezondheid gemeenten opgeroepen om aanbieders in het sociaal domein financiële zekerheid en ruimte te bieden tot in elk geval 1 juni. In lijn daarmee hebben de Walcherse gemeenten deze week besloten om gecontracteerde wmo- en jeugdhulpaanbieders en vervoerders financiële zekerheid en duidelijkheid te bieden tot in ieder geval 1 juni 2020.”
Tenminste 80 procent
In sommige contracten, zoals voor het wmo-vervoer van Omnibuzz in Limburg en het doelgroepenvervoer in Rotterdam, wordt gewerkt met (min of meer) vaste vergoedingen en voorschotten. Maar in de meeste vervoerscontracten staat dat wat niet wordt gereden, ook niet wordt betaald. De sector contractvervoer probeert al sinds de start van de coronacrisis te bereiken dat opdrachtgevers tenminste 80 procent van het uitgevallen vervoer toch betalen, zodat de vervoerders behouden blijven. Ook de Vereniging van Nederlandse gemeenten adviseert het uitbetalen van voorschotten.
Hoewel veel opdrachtgevers nog twijfelen, zijn er toch ook al aardig wat die het besluit hebben genomen om vervoerders inderdaad financieel te steunen. Het gaat daarbij onder meer om Noordoost-Friesland (6 gemeenten), Den Haag, de verzekeraars met betrekking tot het zittend ziekenvervoer, de regio Foodvalley (8 gemeenten), Avan (18) en ZOOV (7). Tenminste één zeer groot samenwerkingsverband zit dicht tegen het bekendmaken van een regeling aan.
Heeft een onder aannemer ook recht op financiele steun ?
Opdrachtgevers zijn kennelijk bang dat de door hen gekozen vervoerder het loodje legt , waardoor er geen vervoerder meer is voor het doelgroep vervoer na de crisis.
Overheden zijn voor marktwerking.
Voor steun zou ieder taxibedrijf in aanmerking moeten komen om een gelijk speelveld te verkrijgen dus niet alleen doelgroep vervoer.