Den Haag vergoedt vaste kosten contractvervoerders
De bedrijven die het doelgroepenvervoer in Den Haag verzorgen, krijgen van de gemeente met terugwerkende kracht vanaf 15 maart hun vaste kosten vergoed. Het college van burgemeester en wethouders ziet in dat de vervoerders anders mogelijk wegvallen en niet op een goede manier vervangen kunnen worden als het vervoer na de coronacrisis weer opgestart wordt.
B&W van Den Haag schrijven dat in een brief aan de gemeenteraad. Het schrijven gaat onder meer over het wmo-vervoer, Jeugdwetvervoer en leerlingenvervoer. Het college erkent dat al dit vervoer door de kabinetsmaatregelen tegen het coronavirus grotendeels stil is komen te staan. En compenserende maatregelen vanuit de rijksoverheid komen mogelijk te laat om de vervoerders te laten overleven.
Geen goede alternatieven
Volgens de diverse vervoerscontracten word er in Den Haag betaald “voor het daadwerkelijk verrichte vervoer. Dat betekent: geen vervoer, geen betaling.” Maar, zo overwegen B&W verder: “Er zijn geen alternatieven als deze vervoerders wegvallen, althans niet voor het vervoer op de wijze zoals dat tot nu toe heeft plaatsgevonden.”
Daarom heeft het college drie dingen besloten. In de eerste plaats wordt de vaste kosten voor het vervoer dat wegvalt en nog zal uitvallen door de coronacrisis vergoed. Dat kan op een later moment eventueel verrekend worden met compensaties vanuit de overheid. Ten tweede duurt dat eerste besluit zolang de kabinetsmaatregelen (scholen dicht, afstand houden) van invloed zijn op de mater waarin er doelgroepenvervoer plaatsvindt. En ten derde treedt het besluit meteen in werking, met terugwerkende kracht tot 15 maart jongstleden.
Bedrijven gaan omvallen
Den Haag geeft met dit besluit gehoor aan de oproep van brancheorganisatie KNV en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Zij vragen opdrachtgevers in het doelgroepenvervoer om in elk geval 80 procent van het uitgevallen vervoer te betalen, omdat veel taxibedrijven anders zullen omvallen en er na de coronacrisis geen volwaardig doelgroepenvervoer meer mogelijk is. Eerder deze week maakte Jobinder, de organisatie voor het doelgroepenvervoer in Noordoost-Friesland, bekend dat ze de vervoerders met voorschotten door de crisis willen helpen en zo het zorgvervoer in de regio in stand te houden.
Lees verder: Ook zonder ritten lopen kosten contractvervoer voor 80 procent door
Ook hier geld,
Dat dit oneerlijk is tov van ander vervoerders in deze branche, daar deze wel om vallen en de geholpen partij straks het monopolie heeft op al het vervoer.
Gelijke monniken Gelijke kappen.
jongens, het moet ergens beginnen natuurlijk. Blijven drukken op de regelingen, er vallen er anders nog genoeg bedrijven van de band als er geen aanvullende maatregelen komen.
Fijn dat Gemeente Den Haag zich als een goed opdrachtgever opstelt! En hiermee de pijn verzacht! Jammer dat er weer azijnpissers zijn dit niet verder denken en lezen.. als de eerste schaap over de dam gaat volgen er meer! Goed voorbeeld doet goed volgen! Zijn mooie spreekwoorden die er niet voor niets zijn. Chapeau gemeente Den Haag!
Marco ik ben het met je mee eens ,mooi spreek woord.