Corona en contractvervoer: van weinig impact naar ‘complete chaos’
De ontwikkelingen inzake het coronavirus gaan enorm snel en de maatregelen die ertegen worden genomen worden steeds veelomvattender. Nu de scholen in Nederland dichtgaan, krijgt ook het doelgroepenvervoer opnieuw een enorme opdonder.
De afgelopen week kwam de regering meerdere malen met maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te helpen tegengaan. Waar eerst werd volstaan met geen handen schudden, werden later alle evenementen met meer dan 100 mensen geschrapt. Ook werd iedereen opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken. Nu is dus besloten dat alle scholen, horecagelegenheden en sportclubs voorlopig op slot gaan. De samenleving is daarmee voor een heel groot deel min of meer tot stilstand gekomen.
‘Het is gewoon eng’
Hoe snel de ontwikkelingen zijn gegaan, is goed te zien in het Nederlandse doelgroepenvervoer. Afgelopen week deed TaxiPro een rondvraag onder middelgrote en grote vervoerders in het hele land. Brookhuis Personenvervoer gaf toen aan dat de impact nog meeviel. In het contractvervoer bleef de schade beperkt tot “een kleine terugval in het aantal geboekte ritten”, waarbij zelfs niet eens vaststond dat dit door het coronavirus kwam.
Hoe anders is dat nu, nog geen week later. “Wat kan er in korte tijd veel veranderen”, zegt directeur Erwin Brookhuis. “Het is complete chaos. Het ene vervoer na het andere wordt geannuleerd. Zaterdag zaten we op 40 procent minder ritten, zondag op 50 procent minder en dat verwachten we voor maandag ook. Het is echt gewoon eng”, aldus Brookhuis, die dat bovendien zei nog voordat het kabinet de extra maatregelen aankondigde. Nu de scholen sluiten, zal ook het leerlingenvervoer nagenoeg stoppen. Het bedrijf heeft intussen werktijdverkorting voor zijn personeel aangevraagd.
Geen enkele vervoerder meer
Brookhuis hoopt dat “de gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen en de taxibranche gaan compenseren. Want anders overleeft niemand in onze sector dit en is er over een maand geen enkele vervoerder meer.” Brookhuis verwijst daarmee naar de herhaalde oproep van brancheorganisatie KNV aan opdrachtgevers om vervoer dat door de coronacrisis uitvalt toch grotendeels te vergoeden. Normaal geldt ‘niet gereden, niet betaald’, maar als dat in de situatie van overmacht ook gebeurt, gaat dat volgens KNV zeer zware gevolgen hebben voor de vervoerders.
Lees ook: KNV luidt noodklok: ‘Zorgvervoer bezwijkt onder coronacrisis’