ZOOV wil meer OV-passagiers gaan vervoeren

ZOOV
Foto: ZOOV Beheer

Het Achterhoekse systeem voor doelgroepenvervoer ZOOV wil veel meer mensen gaan vervoeren die in hun leefgebied weinig of geen openbaar vervoer tot hun beschikking hebben. Momenteel worden er met ZOOV Op Maat zo’n 10.000 van deze ritten per jaar verzorgd.

Ter vergelijking: het wmo-vervoer betreft op jaarbasis tegen de kwart miljoen ritten. ZOOV denkt met name in de buitengebieden van de zeven gemeenten waar wordt gereden nog veel meer mensen van dienst te kunnen zijn, zo valt te lezen in De Gelderlander. De provincie, die het vervoer samen met de gemeenten financiert, deelt die mening. De busjes van ZOOV komen namelijk op plaatsen waar van regulier openbaar vervoer weinig of zelfs helemaal geen sprake is.

Samenwerking met Arriva

Coördinator Geert-Jan Verzijden noemt ZOOV in dit verband een uitstekend alternatief voor vervoer dat er (vrijwel) niet is. Maar het ontbreekt nog aan bekendheid bij de beoogde doelgroep. Om daar verbetering in te krijgen, is de samenwerking met OV-bedrijf Arriva gezocht. Dat zet nu op de rustigste uren belbussen in, terwijl het volgens Verzijden veel logischer is om een beroep te doen op de ZOOV-busjes die toch al rondrijden.

Die busjes krijgen het komende jaar allemaal een terminal voor de OV-chipkaart. Ook wordt de informatievoorziening naar een hoger plan getild. Zo wordt de mogelijkheid gezocht om aan te sluiten bij reisplanners en zoeksites voor het openbaar vervoer. Verder wordt bekeken of de ZOOV-bussen kunnen aansluiten op de treindienstregeling van Arriva. Daar worden binnenkort op twee stations proeven mee gedaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “ZOOV wil meer OV-passagiers gaan vervoeren”

Strange Inthenight|30.01.20|07:58

Worden de chauffeurs dan bij die OV-inzetten als OV in de C.A.O. betaald?

Richard|31.01.20|11:02

Dat denk ik niet. Regiotaxi valt onder aanvulling OV maar gewoon CAO taxi

Strange Inthenight|31.01.20|11:59

@ Richard
Deze rittan vallen niet onder het aanvullend openbaar vervoer!
Er worden terminals ingebouwd voor de OV-chipkaart, dat zou toch genoeg moeten zeggen.

Strange Inthenight|31.01.20|12:00

In de C.A.O. taxi is ook een deel OV meegenomen!

Dus gewoon volgens OV betalen!

Mark Berentssen|14.02.20|09:09

OV CAO? Gaat het je alleen maar om de centen? Kijk even om je heen, het openbaar vervoer is door toedoen van CAO zeikerd zoals jij onbetaalbaar geworden. Daardoor kan het platteland niet meer voorzien worden.

Een ‘regiotaxi’systeem open stellen is dan een goede oplossing voor de basismobiliteit van deze mensen. Desnoods gratis! Sowieso installeer je geen OV chip apparaat, voor dat geld kun je namelijk een heel dorp een jaar lang ontsluiten.

ZOOV wil meer OV-passagiers gaan vervoeren | TaxiPro

ZOOV wil meer OV-passagiers gaan vervoeren

ZOOV
Foto: ZOOV Beheer

Het Achterhoekse systeem voor doelgroepenvervoer ZOOV wil veel meer mensen gaan vervoeren die in hun leefgebied weinig of geen openbaar vervoer tot hun beschikking hebben. Momenteel worden er met ZOOV Op Maat zo’n 10.000 van deze ritten per jaar verzorgd.

Ter vergelijking: het wmo-vervoer betreft op jaarbasis tegen de kwart miljoen ritten. ZOOV denkt met name in de buitengebieden van de zeven gemeenten waar wordt gereden nog veel meer mensen van dienst te kunnen zijn, zo valt te lezen in De Gelderlander. De provincie, die het vervoer samen met de gemeenten financiert, deelt die mening. De busjes van ZOOV komen namelijk op plaatsen waar van regulier openbaar vervoer weinig of zelfs helemaal geen sprake is.

Samenwerking met Arriva

Coördinator Geert-Jan Verzijden noemt ZOOV in dit verband een uitstekend alternatief voor vervoer dat er (vrijwel) niet is. Maar het ontbreekt nog aan bekendheid bij de beoogde doelgroep. Om daar verbetering in te krijgen, is de samenwerking met OV-bedrijf Arriva gezocht. Dat zet nu op de rustigste uren belbussen in, terwijl het volgens Verzijden veel logischer is om een beroep te doen op de ZOOV-busjes die toch al rondrijden.

Die busjes krijgen het komende jaar allemaal een terminal voor de OV-chipkaart. Ook wordt de informatievoorziening naar een hoger plan getild. Zo wordt de mogelijkheid gezocht om aan te sluiten bij reisplanners en zoeksites voor het openbaar vervoer. Verder wordt bekeken of de ZOOV-bussen kunnen aansluiten op de treindienstregeling van Arriva. Daar worden binnenkort op twee stations proeven mee gedaan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “ZOOV wil meer OV-passagiers gaan vervoeren”

Strange Inthenight|30.01.20|07:58

Worden de chauffeurs dan bij die OV-inzetten als OV in de C.A.O. betaald?

Richard|31.01.20|11:02

Dat denk ik niet. Regiotaxi valt onder aanvulling OV maar gewoon CAO taxi

Strange Inthenight|31.01.20|11:59

@ Richard
Deze rittan vallen niet onder het aanvullend openbaar vervoer!
Er worden terminals ingebouwd voor de OV-chipkaart, dat zou toch genoeg moeten zeggen.

Strange Inthenight|31.01.20|12:00

In de C.A.O. taxi is ook een deel OV meegenomen!

Dus gewoon volgens OV betalen!

Mark Berentssen|14.02.20|09:09

OV CAO? Gaat het je alleen maar om de centen? Kijk even om je heen, het openbaar vervoer is door toedoen van CAO zeikerd zoals jij onbetaalbaar geworden. Daardoor kan het platteland niet meer voorzien worden.

Een ‘regiotaxi’systeem open stellen is dan een goede oplossing voor de basismobiliteit van deze mensen. Desnoods gratis! Sowieso installeer je geen OV chip apparaat, voor dat geld kun je namelijk een heel dorp een jaar lang ontsluiten.