Staatssecretaris vindt vervoer met elektrische rolstoelbusjes haalbaar
Het aanbod in elektrische rolstoelbusjes is weliswaar beperkt, maar er zijn wel degelijk mogelijkheden om met zulke busjes doelgroepenvervoer te rijden. De kans bestaat dan wel dat er per busje minder rolstoelplaatsen zijn dan nu gebruikelijk is. Dat zegt staatssecretaris Menno Snel van Financiën in antwoord op Kamervragen over het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxi’s.
De vragen van VVD-Kamerleden Hermans en Lodders gingen onder meer over de beloofde monitoring op de effecten van de afschaffing van de BPM-teruggave. Die afschaffing vindt op 1 januari 2020 plaats, dus over de effecten kan Snel nog niets zeggen. Een andere belofte is dat goed wordt gekeken naar het aanbod in elektrische voertuigen voor het doelgroepenvervoer. Het afschaffen van de BPM-teruggaaf wordt namelijk gezien als een manier om de taxisector versneld te vergroenen, aangezien op ‘schone’ voertuigen niet of nauwelijks BPM van toepassing is.
Beperkte actieradius en langer laden
De taxisector wil best vergroenen, maar in met name het doelgroepenvervoer wordt veel van taxibusjes gebruikgemaakt. De branche ziet het aanbod op dit vlak nog als te beperkt: de busjes zijn er wel, maar hebben een beperkte actieradius en veel langere laadtijden. Vanwege de zware batterijpakketten komen de voertuigen bovendien sneller boven de 3.500 kilo. Boven dat gewicht mogen ze niet meer met het B-rijbewijs worden bestuurd dat nu nog wel voor al het taxivervoer volstaat. Deze bezwaren tellen nog eens extra voor elektrische rolstoelbusjes, waarin het aanbod zeer gering is.
De staatssecretaris ziet echter best mogelijkheden. “Voor specifiek taxibusjes met rolstoelplaatsen zijn de eerste inzichten dat het aanbod van zeer zuinige of emissievrije voertuigen beperkter is, maar wel aanwezig. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om onder meer de elektrische Volkswagen E-Crafter, de Nissan Evalia E- NV200 en de Mercedes eVito geschikt te maken voor het vervoer van personen in een rolstoel.” Snel erkent dat deze voertuigen duurder zijn in de aanschaf, maar dat er weer voordeel valt te behalen met de veel lagere verbruikskosten.
Minder rolstoelplaatsen
Snel noemt verder dat deze busjes een actieradius hebben van zo’n 150 kilometer op een volle batterij. En mochten de busjes zwaarder dan 3.500 kilo uitvallen, dan is daar ook wel een oplossing voor te bedenken. “Het gewicht van de accu kan ertoe leiden dat, om onder 3.500 kg te blijven, het aantal rolstoelplaatsen in een elektrisch voertuig lager is, bijvoorbeeld twee in plaats van drie”, aldus de staatssecretaris. Hij geeft verder aan dat de BPM-afschaffing niet bedoeld is om taxiondernemers tot ‘vergroening’ te dwingen. Vervanging van het wagenpark is volgens Snel een aangelegenheid waarin taxibedrijven zelf overwegingen en keuzes moeten maken.
Op 10 oktober staat het Nationaal Congres Contractvervoer 2019 in het teken van het Nederlandse doelgroepenvervoer. Aanmelden voor deelname kan nu nog tegen fikse kortingen.
Je mag het allemaal uitproberen op eigen kosten en risico.
Ik zie het al gebeuren, de ouders van de te vervoeren kinderen bellen je op, waar blijven m’n kinderen? O, die staan aan de laadpaal accu bij te laden met stroom uiteindelijk uit een Centrale die niet schoon is. Wat kan je met 150 Km actieradius?
Je kan overwegen een nieuwe diesel kiezen die schoner is dan elektrisch.
(Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch.)
Advies van de Overheid is onbetrouwbaar!
Peter Vriens u was me voor met die reactie,maar inderdaad actieradius is gewoon te beperkt. Een taxi rijd al gauw meer dan die 150 km. Met 15- km kan je net heen en weer naar Schiphol afhankelijk waar je staat. Het is weer typisch iets wat van achter een bureau wordt bedacht en in vele gevallen komt het uit Den Haag. Die denken echt dat Nederland niet veel groter is dan Den Haag en een deel van de omgeving. En hoe gaat het met de busjes die naar de dag besteding gaan.
Hoeveel chauffeurs hebben d rijbewijs en code 95, en willen voor het lage taxi loon gaan rijden. Dit terwijl je met die papieren op zak het 2voudige kan verdienen in openbaar vervoer.
Staatsecretaris, suf geluld door de milieu lobbyisten? Maar ach, wagenpark zal verdubbeld moeten worden en Valysvervoer kan niet meer (te veel km’s).
De overheid kan ook in overleg met Brussel de Europese regels aanpassen
Bijvoorbeeld de limiet van 3500 kg omhoog zetten naar 4750 kg. Dat scheelt een hoop gedoe. Op de meeste plaatsen zijn voertuigen met dit gewicht toelaatbaar. Het voorkomt veel werkloosheid en geldproblemen bij nu nog werknemers.
De staatsecretaris blaat maar wat: “Ach, te zwaar door die accu’s? Dan doe je er toch twee in plaats van drie rolstoelgebruikers in?” Welja, de opbrengst met 33% per beladen kilometer naar beneden bijstellen…? Tuurlijk. Mensen, dit soort volk bestuurt Nederland! Hoe lang pikken we dit nog?
Het zoveelste kabinet dat het vervoer van zieken en mensen met een beperking (en daarmee ook onze branche!!) keihard met het vuilnis buiten de deur zet.
Eens met Max,
De mensen die dat voor bijvoorbeeld onze taxibranche bepalen zijn zakelijk gezien de grootste onbenullen die er rondlopen en hebben werkelijk totaal geen verstand van zakendoen en zeggen inderdaad gewoon maar wat en het maakt hun niet uit hoe onzinnig die uitspraken zijn. (Dat hebben ze zelf overigens niet eens in de gaten)
Kan ik de bus ook niet meer mee naar huis nemen ’s avonds. Hoop dat mijn werkgever nog heel lang met diesels blijft rijden
Wanneer je 5% benzine toevoegt op een tank diesel, gaat de roetuitstoot, als die er al is, nog veel verder naar beneden.
Dan kan je spreken van een schoon voertuig.
Dit wordt ook toegepast in de extreem koude landen om de diesel brandstof “vloeibaar” te houden in de koude maanden en wordt bovendien geadviseerd door de fabrikanten.
Maar ja, waarom zou je een eenvoudige oplossing kiezen wanneer het moeilijk kan hè.
Dat is een advies van minimaal 25 jaar geleden taxi Volendam, een moderne direct ingespoten diesel houd daar echter niet zo van.
Hebben we nu die “geweldige” roetfilters voor.
@Jorg,
Dit advies wordt ook nu gegeven door fabrikanten en kan bij moderne diesel zonder problemen toegepast worden. Met een verwarmd brandstof filter is het echter niet meer nodig.
Een ander probleem is de belasting, accijns .
Er is geen fabrikant die dit nog adviseert maar geloof gewoon wat je wilt, ik vindt het goed.