‘Zorgverzekeraars knijpen taxibedrijven af’
Na Zilveren Kruis is ook CZ een inkoopprocedure voor zittend ziekenvervoer gestart die FNV Taxi grote zorgen baart. De twee grootste zorgverzekeraars eisen volgens de vakbond van alles, maar bieden te lage kilometervergoedingen voor het vervoer. “De grote verzekeraars knijpen de taxibedrijven nog verder af”, stelt FNV.
FNV Taxi opende onlangs al de aanval op de manier waarop Zilveren Kruis zijn zittend ziekenvervoer voor de komende jaren wil inkopen. De vakbond snapt dat er kwaliteit wordt gevraagd maar stelt dat zelfs de maximale kilometertarieven “belachelijk laag” zijn. Werkgeversorganisatie KNV sluit zich daar bij aan namens haar leden, die de inkoop als “gekkenwerk” bestempelen.
In de problemen
FNV en KNV vrezen vooral dat alleen grote vervoerders de klus kunnen aannemen en vervolgens alles wat voor henzelf niet rendabel is naar onderaannemers doorschuiven. Met name de kleinere bedrijven die als onderaannemer bij deze klus betrokken zijn, zouden daardoor in de problemen komen. Zilveren Kruis is echter van mening dat de minimale en maximale tarieven waarop kan worden ingeschreven voldoende zijn om het vervoer rendabel uit te voeren.
Nu CZ zijn inkoop van het zittend ziekenvervoer is gestart, stelt FNV dat ook deze zorgverzekeraar de laagste prijs de doorslag laat geven. CZ zit qua kilometerprijs weliswaar iets hoger dan Zilveren Kruis, maar volgens de vakbond kan voor de gestelde tarieven geen enkel taxibedrijf rendabel rijden, ongeacht de omvang. FNV stelt dat de taxibedrijven wordt gevraagd om meer kwaliteit te leveren voor minder geld, iets waarvoor chauffeurs en passagiers de rekening zullen betalen als de ziekenvervoerders het niet meer kunnen bolwerken,
Kwaliteit in gevaar
De kwestie is nu aangekaart bij de Tweede Kamercommissie voor Volksgezondheid. De vakbond benadrukt dat het heel normaal is dat de zorgverzekeraars kwaliteit eisen van de ziekenvervoerders, maar met de vergoedingen die CZ en Zilveren Kruis daar tegenover stellen, komt de kwaliteit juist in gevaar omdat het uiteindelijk taxibedrijven in hun voortbestaan zal bedreigen.
Lees ook: Aanbesteding Zilveren Kruis ‘belachelijk’ en ‘gekkenwerk’
Dan moet je ook nog die belachelijke TX keurmerk hebben
Niemand is verplicht te bieden, laat zilveren kruis en cz zelf maar de mensen rond rijden! Tuurlijk zal er wel weer iemand denken dat ie over de koppen van taxichauffeurs en zieken mensen, geld kan verdienen! Die gaat dan vervolgens weer failliet en kan de maatschappij achterstallig loon en onderhoud van auto’s betalen en de meneer die zich rijk heeft gerekend, pakt zijn winst uit de andere “speciale”BV en start op zijn welverdiende vakantie, weer een nieuwe BV op! Den Haag zegt, OK!
Als er echt niemand inschrijft is het probleem zo opgelost lijkt mij.
Ach Peter, Er zal er zeker wel klojo’s inschrijven. Denk aan Munckhof, Connexxion, Vier gewesten en noem maar op. Die zullen er later op nagekeken worden als er bedrijven failliet gaan die met hun in zee gaan als onderaannemer.
Iedere keer stuivertje wisselen om de goedkoopste aanbieder te krijgen en de chauffeurs gaan met weinig uren en een hongerloon naar huis totdat de baas failliet gaat en er een nieuwe ronde met nieuwe kansen komt. Die ronde gaat dan natuurlijk weer hetzelfde. In Den Haag is dat nog niemand opgevallen ,kun je zien wat daar voor gekwalificeerd volk werkt, maar ja die maken zich niet druk om chauffeurs met hongerloontje en taxibedrijven die weer over de kop gaan.
Je hebt gelijk Tom,maar de achterstallige salarissen, waar Simone het over heeft,worden wel betaald van gemeenschapsgeld. Dus wij,de Nederlanders, betalen voor het lagere km tarief. Uiteindelijk.
Je mag nee zeggen en inkrimpen, heb ik ook gedaan, rustgevend.
Als er niemand inschrijft stelt CZ zich op het standpunt een andere oplossing te moeten vinden en duwt het werk door naar Uber.
Besparing gehaald en de raad van bestuur kan haar salaris weer verhogen.
De vervoersbedrijven zijn er zelf schuldig aan. Je moet onder bepaalde tarieven niet rijden.
CZ rolstoelvervoer tegen gewoon vervoer kan niet, Achmea betaald geen tolgeld uit (Kiltunnel)
Niet meer doen of iedereen in grote bus ophalen in de regio en dan langs de ziekenhuizen, maak er een dagje van.
De grote bedrijven weten heel goed dat er kleine bedrijven zijn die alles aannemen voor elke prijs. Onvoorstelbaar de tarieven die ons werden geboden door bijvoorbeeld Munckhof. Ritje van 20 kilometer voor 12,50 ex was geen uitzondering. Wij boden telkens een tegenbod maar elke keer vonden ze weer iemand zo gek om het er voor te rijden. Ook Transvison kon er wat van. Leuke combis zelf rijden en het schrot naar de zzp-er. Leuke business dat contractvervoer.
Ik heb zelf bij Zilveren Kruis en andere zorgverzekeraars gewerkt en adviseer taxibedrijven niet in te gaan op de voorstellen van Zilveren Kruis en CZ.
Deze maatschappijen hebben verstand van geld verdienen maar geen inside ervaring met taxivervoer.
In de afgelopen jaren zijn al zoveel taxibedrijven failliet gegaan op dergelijke aanbestedingen wat zich al bewijs is voor het afknijpgedrag en de onkunde van de uitschrijvers van deze aanbestedingen.
Met vriendelijke groeten,
Bert Schutte
Een bedrijf als bijv Munckhoff zal geheid mee doen in de aanbesteding. Ze vergeten alleen iets. Ze zullen weinig onderaannemers krijgen. En die ze kunnen binden gaan na verloop van tijd failliet. En de hoofdaannemer krijgt boete op boete wegens wanprestatie
Jaaaaaaaren geleden reed ieder plaatselijk taxibedrijf voor ziekenfondsen en particuliere verzekerings maatschappijen. En dat tegen redelijke winstgevende tarieven. Was wel geen vetpot maar het waren goede tarieven. Dat was echt een ons kent ons situatie. De taxibedrijven konden meestal de vervoerende cliënten. Geen TX keur. Maar de betere kwaliteit dan nu.
Gewoon niet voor rijden!
menzis ook weer van de partij ?? of zitten die bij zilveren kruis en cz in de club…
Zojuist bekend geworden : Zilverenkruis heeft geen enkele geldige inschrijving ontvangen.
Kunnen er geen mensen uit Azië of Afrika komen die voor een hongerloon gaan werken. Die kunnen ook wel op kantoor werken bij de ziekenfondsen. Ook op ambulances en in de ziekenhuizen, scheelt heel veel geld.
Of laat de ziekenfondsen een eigen vervoerd bedrijf oprichten. Daar kunnen ze goedkope chauffeurs inzetten, auto’s aanschaffen en dan zorgen dat alles goed draait. Kost ja geen drol…oh ja, ook zelf een goedkope manager aan de top.
Dan gaat alles wel goed en hoge kwaliteit natuurlijk!