Aanbesteding Zilveren Kruis ‘belachelijk’ en ‘gekkenwerk’
Vakbond FNV Taxi en brancheorganisatie KNV zijn zeer kritisch op de aanbesteding voor zittend ziekenvervoer die Zilveren Kruis heeft uitgeschreven. Zelfs voor de maximale inschrijfprijs zou er met deze opdracht weinig tot niets te verdienen zijn. Zilveren Kruis geeft echter aan dat over het bestek goed is nagedacht en dat er geen aanleiding is om iets aan de bandbreedte voor de inschrijfprijs te veranderen.
De zorgverzekeraar wil één partij contracteren voor de landelijke regie op circa 900.000 ritten per jaar. Deze partij kan regionale onderaannemers inschakelen voor de uitvoering. De vakbond heeft op dit punt al moeite met het bestek: “Zilveren Kruis stelt in het inkoopdocument dat zij probeert de procedure voor iedere vervoerder open te zetten, maar realistisch gezien is er maar een beperkt aantal partijen dat hierop in kan schrijven.”
Zilveren Kruis stelt een reeks kwalitatieve eisen aan de uiteindelijke opdrachtnemer. Het gaat dan om het opzetten van een boekingssysteem, het in real time informeren van gebruikers, punctualiteit, klanttevredenheid en de vaardigheid om specifieke doelgroepen te vervoeren. Dat er kwaliteitseisen worden gesteld vindt FNV Taxi begrijpelijk, maar voor de vergoeding die daar tegenover staat, is geen enkel begrip.
‘Belachelijk laag’
Met zowel prijs als kwaliteit zijn 50 punten te halen. Voor de prijs is er een bandbreedte van 1,08 tot 1,22 euro per beladen kilometer, alsmede een instaptarief van 6,48 euro. FNV redeneert dat een inschrijver weliswaar hoger dan 1,08 euro kan inschrijven, maar dat deze partij dan waarschijnlijk van iemand verliest die dichter bij de bodemprijs zit.
De minimale en maximale inschrijfprijs voor deze aanbesteding zijn in de ogen van de vakbond dan ook “belachelijk laag. Zelfs de maximale inschrijfprijs van uw bandbreedte is niet toereikend voor de uitvoering van het vervoer.” Met name korte ritten in stedelijk gebied zouden onmogelijk rendabel kunnen zijn. Bovendien is de mogelijkheid om passagiers te combineren gering als het om bepaalde behandelingen gaat, dus ook daar zou geen efficiëntie te realiseren zijn.
Race naar beneden
De paar grote partijen die hier wel op in kunnen schrijven, zullen volgens de vakbond hun onderaannemers maximaal moeten uitknijpen om er nog wat aan te verdienen. FNV Taxi vreest voor het voortbestaan van bedrijven die binnen deze opdracht ritten gaan aannemen, en daarmee voor de werkgelegenheid in de sector. “Deze inkoopprocedure is een voorbeeld van de race naar beneden. Daar waar de sector dacht dat we niet lager konden zakken, kan dat volgens Zilveren Kruis blijkbaar wel.”
FNV hoopt dat Zilveren Kruis de inkoopprocedure zodanig wijzigt dat er wel voor reële prijzen kan worden ingeschreven. En werkgeversorganisatie KNV Zorgvervoer & Taxi denkt er ook zo over, legt Hubert Andela uit. “Als KNV gaan wij niet over prijsvorming. Maar verschillende leden geven aan dat de prijs waarvoor Zilveren Kruis wil dat er wordt gereden echt niet kan. Met deze bandbreedte komt het voor de vervoerders neer op de opdracht uitvoeren tegen veel of weinig verlies. Meerdere leden vinden deze aanbesteding dan ook gekkenwerk.”
Verliesgevend
Andela benadrukt dat het gaat om een grote, landelijke opdracht met veel impact op de vervoersmarkt. De leden die het bij KNV aankaarten, zijn allemaal zeer negatief over het bestek. Maar dat betekent nog niet dat niemand er op inschrijft. “Het risico is juist dat er iemand inschrijft op deze landelijke opdracht die zelf de rendabele ritten doet. Voor de rest worden dan onderaannemers gezocht die het proberen en er achter komen dat het werk verliesgevend is. Er ligt een kerkhof vol met bedrijven die het zo is vergaan.”
De vakbond en de werkgeversorganisatie willen dat Zilveren Kruis nog eens goed nadenkt en de bandbreedte voor de inschrijfprijs aanpast. Maar dat gaat niet gebeuren, zo blijkt uit de reactie van de zorgverzekeraar. Die geeft aan eerst met alle belanghebbenden te hebben gesproken. Voor de knelpunten die zij aandroegen, zijn in de inkoopprocedure oplossingen meegenomen. “Zo zijn er eisen opgenomen over hoe de te contracteren regisseur omgaat met het contracteren en vergoeden van in te zetten lokale vervoerders. Een voorbeeld hiervan is het van toepassing laten zijn van de OPOV-regeling.”
Minimale ritvergoeding
De zorgverzekeraar “benadrukt dat zij op zorgvuldige wijze tot vaststelling van de bandbreedte voor het basistarief is gekomen. Zilveren Kruis heeft vanuit haar wettelijke taak als zorgverzekeraar de verplichting om efficiënt in te kopen, zodat zorg beschikbaar en betaalbaar blijft. Daarnaast is voor een goede uitvoering van het zittend ziekenvervoer boven op het basistarief per kilometer een toeslag opgenomen voor rolstoelritten en is er een minimale ritvergoeding van 6 kilometer. De ritten worden berekend aan de hand van de snelste route. Voor een verantwoorde calculatie is gedetailleerde ritinformatie beschikbaar gesteld. Zilveren Kruis is van mening dat de gehanteerde bandbreedte voldoende ruimte biedt voor een reële inschrijving.”
Binnenkort worden de antwoorden gepubliceerd op vragen die zij gesteld over alle aspecten van de aanbesteding, maar Zilveren Kruis wil daar niet op vooruitlopen.
Om er voor te zorgen dat Achmea niet te veel betaald hebben ze de tarieven ook nog eens inclusief de btw gegeven. Dus onder aan de streep mag je voor 1,12 per kilomter rijden.
Dit moet marktwerking heten.
Het gaat ten koste of over de ruggen van Patienten , chauffeurs en de nog over gebleven taxibedrijven die dit niet zullen overleven.
Daarna neemt Uber het over.
Degene die het Valysvervoer rijden zullen dit wel moeten gaan doen. Die partijen hebben geen enkele keus meer.
En dat moet ik geloven met wat die zorgverzekeraar aan winsten maakt blruyuu !!
Ik denk dat ik bij albert heijn ook is ga vragen als ik vaste klant word of 70% korting krijg.
De gene die voor deze prijzen rijden moeten ze gewoon hun papieren afpakken en in een psychiatrisch ziekenhuis plaatsen.
Ik wens de bedrijven die hier aan meewerken een fijn faillissement.
En dan moet het zeker ook nog een nieuwe auto zijn van een ton hoe gaan ze die alleen al terug verdienen.
Wanneer stopt deze waanzin hoe lang blijven we dat uitknijpen nog pikken.
Op 1 April plaatste Vincent al een artikel over zilveren Kruis dat ze met aanbesteding ziekenvervoer starten. Daarin plaatste ik al de reactie:
(De inschrijvingen worden voor de helft beoordeeld op prijs en voor de andere helft op kwaliteit)
Dan gaan er binnen een paar jaar weer een aantal vervoerders failliet. Want de hoofdaannemer moet er toch ook aan verdienen. Dus de onderaannemers moeten het voor een habbekrats uitvoeren. VEEL GELUK!
Mag toch ervan uitgaan dat niemand hierop zal inschrijven? WANT de gene die dat doet is verantwoordelijk voor de komende faillissementen van de onderaannemers.
En nogmaals VEEL GELUK….
Als die onderaannemers er nou eens niet op ingaan dan krijgt die hoofdaannemer toch zelf een probleem.
@ Rudie, Tja was dat maar zo. Maar ze hebben daarvoor een woord SYNERGIE! ondanks te weinig geld per km ( verliesgevend ) toch doen. WANT dit km tarief is gewoon verliesgevend. Dat kan elke taxiondernemer op zn vingers natellen. Maar Ja? Laat maar. Ze graven allemaal de zelfde kuil en vallen er allemaal tegelijk in. Met dank aan het Zilveren kruis en de ondernemer die de regie won!!!!!!
Zou schandalig zijn als er maar eentje op de aanbesteding ingaat. je eigen collega’s die als onderaannemer voor je laten werken om zeep helpen. Gewoon niet doen. Laat Zilveren kruis er maar mee in de haren zitten.
Gewoon niet voor rijden!
Dan moet de taxibranche Zilveren kruis gewoon links laten liggen. Gewoon negeren. Kunnen hun eigen medewerkers zelf aan de bak.