Utrecht besluit 1,2 miljoen duurder leerlingenvervoer toch te gunnen
Het leerlingenvervoer in Utrecht valt de komende jaren 1,2 miljoen euro duurder uit dan begroot. Het blijkt niet mogelijk om de gevraagde verbeteringen krijgen voor hetzelfde geld dat nu aan leerlingenvervoer wordt uitgegeven.
Momenteel neemt Connexxion het leerlingenvervoer van ongeveer 850 leerlingen voor zijn rekening. Dit contract loopt aan het einde van het huidige schooljaar af. Daarom is er de afgelopen tijd een aanbesteding geweest. Van inschrijvers werd gevraagd om met plannen te komen om de kwaliteit van de reis voor leerlingen en chauffeurs te verbeteren. De gemeente wil verder graag dat vervoerders gebruikmaken van alternatieve brandstoffen of aandrijving in hun voertuigen.
Duurder dan verwacht
De aanbesteding heeft een partij opgeleverd die aan deze wensen tegemoetkomt, schrijft het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. De winnende vervoerder, naar verluidt Willemsen De Koning, belooft de gevraagde aandacht voor leerlingen en chauffeurs. Het bedrijf start de opdracht bovendien met een wagenpark dat 95 procent emissieloos is. Dat loopt in vier jaar zelfs op naar 98 procent.
Maar een partij vinden die dit alles biedt, blijkt duurder te zijn dan de gemeente had verwacht. Alle inschrijvers kwamen met een bieding die hoger uitvalt dan wat het leerlingenvervoer nu kost. De gemeente liet de inschrijvingen daarom door een externe partij toetsen. En de biedingen blijken realistisch, afgezet tegen de wensen in het bestek en de ontwikkelingen in de markt.
Vervoer voorbereiden
Daarnaast speelt nog mee dat âde tijd dringtâ, zoals burgemeester en wethouders schrijven. De winnende vervoerder moet immers wel de gelegenheid krijgen om het werk voor te bereiden. Anders bestaat het risico dat er met ingang van het nieuwe schooljaar van alles misgaat. Daarom heeft het college de opdracht voorlopig gegund. Dat betekent wel dat het vervoer in 2019 280.000 duurder uitvalt dan begroot, en volgend jaar 980.000 euro – 1,2 miljoen in totaal. Halverwege mei moet de gunning definitief zijn.
Lees ook:
De uitstoot van de voertuigen zal 95% emissieloos zijn. Maar hoeveel emissie is er vooraf nodig om de elektriciteit voor deze voertuigen op te wekken. Uit onderzoek is gebleken dat moderne diesels uiteindelijke minder CO2 uitstoten dan elektrische autoâs. Dus het is allemaal voor de goedgelovige, simpele burgers, voor de bĂŒhne. https://niburu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=13970:elektrische-auto-slechter-voor-klimaat-dan-diesel-auto&catid=37:wereld&Itemid=50
Emissieloos, bestaat dat eigenlijk wel of is het emissie verplaatsen naar elders.
Ik vind persoonlijk onzin dat de wagenpark emissieloos moet zijn volgens de gemeente. Hoe wordt energie dan gewonnen en waar bestaan die accu’s uit ? Het is gewoon lariekoek!!!
Laat het ook een keer duurder uitvallen dan wat de gemeente wil dan hebben ze misschien waar voor hun geld. Kijk maar naar Amsterdam. Hier nemen ze de goedkoopste RMC die het niet eens alleen aan kan en de hulp moet inroepen van de concurrent TCA.
De uitlaat van een elektrische auto staat op een industrieterrein!