Inkoop vervoercapaciteit Regiorijder van start

Doelgroepenvervoer Amsterdam 2
Bron: video website doelgroepenvervoer Amsterdam

Acht gemeenten in Noord-Holland zijn een aanbesteding gestart voor extra vervoercapaciteit voor de Regiorijder. Dit gebeurt onder meer omdat het vervoervolume van het routegebonden vervoer de afgelopen jaren is gegroeid.

De aanbesteding wordt in de markt gezet door acht Noord-Hollandse Noord-Hollandse gemeenten via de gezamenlijke inkooporganisatie RIJK. Het gaat om Beverwijk, Haarlemmermeer, Zandvoort, Heemskerk, Bloemenaal, Haarlem, Velsen en Heemstede. Het systeem voor doelgroepenvervoer in de regio draait sinds 1 januari 2017. Sindsdien is het volume van het routegebonden vervoer groter geworden. Ook stroomt er voor vier van de acht gemeenten routevervoer in en worden twee bestaande contracten met vervoerders niet verlengd. Om die redenen is er behoefte aan extra vervoercapaciteit.

Bestaande en nieuwe percelen

Bij de Regiorijder zijn regie en vervoer gescheiden, dus in de aanbesteding gaat het puur om het leveren van voertuigen en chauffeurs. Connexxion verzorgt de regie op het geheel. In deze gunning gaat het om twaalf percelen. Acht daarvan zijn nieuw; voor de vier bestaande willen de gemeenten nieuwe opdrachtnemers inhuren. Een vervoerder kan in principe niet meer dan twee percelen in de wacht slepen. De contracten moeten op 1 augustus van dit jaar ingaan voor twee jaar en vijf maanden. Daarna zijn nog twee verlengingen van een jaar mogelijk.

Inschrijvers moeten een beschikbaarsheidtarief per voertuig opgeven, waarbij de gemeenten ondergrenzen en bovengrenzen hebben vastgesteld. Behaalde scores op kwaliteit worden vertaald in een fictieve korting op die inschrijvingsprijs. De laagste fictieve inschrijfprijs staat dan gelijk aan de beste inschrijving. De fictieve korting kan worden gerealiseerd met drie verschillende aspecten. Met betrekking tot duurzaamheid zal de fictieve korting bijvoorbeeld oplopen naarmate de vervoerder belooft met duurzamere brandstoffen te rijden.

Kwaliteit en uitstraling

De gemeenten vragen van de vervoerders ook een plan om te zorgen dat de levering van de voertuigcapaciteit stabiel is, maar ook dat de opdrachtnemer zich op dat vlak flexibel opstelt. Omschreven moet onder meer worden met welke concrete acties men dat voor elkaar denkt te krijgen. En omdat chauffeurs veel invloed hebben op de kwaliteit en uitstraling van het systeem, willen de gemeenten graag weten hoe de inschrijvers omgaan met inzet en selectie van deze medewerkers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Inkoop vervoercapaciteit Regiorijder van start | TaxiPro

Inkoop vervoercapaciteit Regiorijder van start

Doelgroepenvervoer Amsterdam 2
Bron: video website doelgroepenvervoer Amsterdam

Acht gemeenten in Noord-Holland zijn een aanbesteding gestart voor extra vervoercapaciteit voor de Regiorijder. Dit gebeurt onder meer omdat het vervoervolume van het routegebonden vervoer de afgelopen jaren is gegroeid.

De aanbesteding wordt in de markt gezet door acht Noord-Hollandse Noord-Hollandse gemeenten via de gezamenlijke inkooporganisatie RIJK. Het gaat om Beverwijk, Haarlemmermeer, Zandvoort, Heemskerk, Bloemenaal, Haarlem, Velsen en Heemstede. Het systeem voor doelgroepenvervoer in de regio draait sinds 1 januari 2017. Sindsdien is het volume van het routegebonden vervoer groter geworden. Ook stroomt er voor vier van de acht gemeenten routevervoer in en worden twee bestaande contracten met vervoerders niet verlengd. Om die redenen is er behoefte aan extra vervoercapaciteit.

Bestaande en nieuwe percelen

Bij de Regiorijder zijn regie en vervoer gescheiden, dus in de aanbesteding gaat het puur om het leveren van voertuigen en chauffeurs. Connexxion verzorgt de regie op het geheel. In deze gunning gaat het om twaalf percelen. Acht daarvan zijn nieuw; voor de vier bestaande willen de gemeenten nieuwe opdrachtnemers inhuren. Een vervoerder kan in principe niet meer dan twee percelen in de wacht slepen. De contracten moeten op 1 augustus van dit jaar ingaan voor twee jaar en vijf maanden. Daarna zijn nog twee verlengingen van een jaar mogelijk.

Inschrijvers moeten een beschikbaarsheidtarief per voertuig opgeven, waarbij de gemeenten ondergrenzen en bovengrenzen hebben vastgesteld. Behaalde scores op kwaliteit worden vertaald in een fictieve korting op die inschrijvingsprijs. De laagste fictieve inschrijfprijs staat dan gelijk aan de beste inschrijving. De fictieve korting kan worden gerealiseerd met drie verschillende aspecten. Met betrekking tot duurzaamheid zal de fictieve korting bijvoorbeeld oplopen naarmate de vervoerder belooft met duurzamere brandstoffen te rijden.

Kwaliteit en uitstraling

De gemeenten vragen van de vervoerders ook een plan om te zorgen dat de levering van de voertuigcapaciteit stabiel is, maar ook dat de opdrachtnemer zich op dat vlak flexibel opstelt. Omschreven moet onder meer worden met welke concrete acties men dat voor elkaar denkt te krijgen. En omdat chauffeurs veel invloed hebben op de kwaliteit en uitstraling van het systeem, willen de gemeenten graag weten hoe de inschrijvers omgaan met inzet en selectie van deze medewerkers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.