Conflict over vrijwilligers wmo-vervoer opgelost
Er komen geen stakingen of andere acties meer tegen het plan van de gemeente Midden-Groningen om een deel van het wmo-vervoer door vrijwilligers te laten doen. De gemeente gaat samen met FNV Taxi en vervoerder Connexxion onderzoeken hoe het het wmo-vervoer beter en goedkoper kan op een manier waar alle partijen zich in kunnen vinden.
Dat hebben de drie partijen vrijdag onder leiding van bemiddelaar Jan Bos, directeur van Publiek Vervoer Groningen en Drenthe, met elkaar afgesproken. Door deze afspraken stopt de gemeente met de voorbereiding op het plan om het ziekenhuisvervoer door vrijwilligers te laten doen, en niet meer door de wmo-vervoerder. Dat plan leidde tot veel verzet vanuit de taxibranche, en vorige week zelfs tot een staking van tientallen chauffeurs.
Die staking zal vooralsnog de laatste actie zijn. Dat er nu overeenstemming is bereikt, betekent ook dat FNV van verdere acties afziet. In januari gaan de partijen kijken hoe het wmo-vervoer in de gemeente Midden-Groningen goedkoper en efficiënter kan, zonder dat daarbij sprake is van werkverdringing. Aan de manier waarop het wmo-vervoer plaatsvindt, verandert vooralsnog niets.
Werkverdringing van tafel
Bestuurder Minke Jansma van FNV Taxi zegt het volgende over wat nu is bereikt: “Na de strijd met de gemeente Midden-Groningen zijn onze leden blij dat de werkverdringing nu van tafel is en partijen als gelijkwaardige gesprekspartners in overleg gaan over de mobiliteit in de toekomst in de regio Groningen en Drenthe.”
Wethouder Jan Jakob Boersma is verheugd over de gemaakte afspraken: “De meerwaarde zit hem erin dat we gebruikmaken van elkaars kennis en ervaring om zo goede en verantwoorde keuzes te maken voor het Wmo-vervoer. Samenwerken brengt ons verder.”
Staken lijkt te werken
Voor FNV Taxi is het de tweede keer in iets meer dan een jaar tijd dat het organiseren van een staking zijn vruchten lijkt af te werpen. In oktober 2017 organiseerde de vakbond een staking om voor de verlengde cao Taxivervoer in elk geval een loonsverhoging van 3 procent te realiseren. Na één stakingsdag werd daarvoor een akkoord gesloten met de werkgevers. En eerder dit jaar kwamen de partijen er met elkaar uit voor een meerjarige cao met diverse veranderingen.
Precies eerst 3% loonsverhoging, en een electrice auto, en dan goedkoper, wat klopt hier niet.
Gefeliciteerd collega’s, maar nog wel eerst zien en dan geloven.
Ook in de gemeente Steenwijkerland werken ze met vrijwilligers en dat loopt voor geen meter en is als ik de mensen die er gebruik van maken, mag geloven, niet echt toegankelijk en veel duurder dan het wmo vervoer. Misschien iets om eens onderzoek naar te doen . er zijn vast meer gemeentes die het zo doen en waar nooit meer naar is gekeken.
Beter ten halve gekeerd…. Wel jammer dat er stakingen voor nodig zijn om bestuurders de ogen te openen. Ik hoop dat dit navolging gaat krijgen in het hele land en dat we niet ook hier allemaal in gele hesjes hoeven te gaan lopen.
Wens en Belbussen Automaatje van de ANWB enz. Het is allemaal oneerlijke concurrentie voor taxi bedrijven welke WMO vervoer rijden. Ook in Zuid Limburg zie je dit steeds en steeds meer ! Ligt puur aan de Minister van Verkeer die maakt alles kapot !
vrijwilligers werk moest op het gehele vlak verboden worden. Het is pure loon ontduiking. We hebben jaren gevochten om een minimumloon regeling te verkrijgen. Door werk via vrijwilligers te vervullen wordt in feite werk verzet waarvoor betaalde krachten buiten spel gezet worden. Uitkeringen worden verstrekt omdat een bepaald persoon niet in de gelegenheid is om betaald werk te verzetten. Concurrentie vervalsing blijkt nu uit de WMO discussie.
Ik vraag mezelf af of deze “vrijwilligers” ook in bezit zijn van een goedgekeurde auto, taxipas (kost een paar centen) EHBO-diploma, taxi-keurmerk, enz……..