Mogelijk uitstel van afschaffing BPM-teruggave zorgvervoer

De afschaffing van de BPM-teruggave voor het zorgvervoer moet met twee jaar worden uitgesteld. En daarna moet de maatregel niet alleen voor taxibusjes gaan gelden, maar voor alle busjes. Dat is de strekking van een motie die vanuit oppositiepartijen in de Tweede Kamer zal worden ingediend. Voor de straattaxi’s lijkt de BPM-teruggave sowieso te worden afgeschaft.

Dat de motie er komt, bleek toen diverse organisaties namens de taxisector, gebruikers van het doelgroepenvervoer en voertuigleveranciers dinsdag een petitie aanboden aan de vaste Kamercommissie Financiën. Die bespreekt momenteel de belastingplannen van het kabinet, waar de BPM-maatregel voor taxi’s onderdeel van is. De sector vreest dat deze maatregel de sector veel geld zal kosten en het zorgvervoer tot 14 procent duurder zal maken. Donderdag wordt er gestemd over de belastingplannen.

‘Erg onredelijk’

“Momenteel heeft de petitie 840 handtekeningen en hij kan nog ondertekend worden”, zegt Minke Jansma van FNV Taxi. “Vandaag bespreekt de Kamercommissie de plannen en donderdag wordt er over gestemd in de Kamer, dus dit was hét moment om de petitie aan te bieden. Wij vinden het vooral erg onredelijk om van de 828.000 busjes die er in Nederland zijn de 18.000 busjes voor het zorgvervoer met deze maatregel te duperen. Want de hogere kosten komen uiteindelijk op het bordje van de kwetsbare doelgroepen, want alleen maar ten koste van hun mobiliteit zal gaan.”

Nadat de petitie was aangeboden, kwam Renske Leijten van de SP de aanwezige taxichauffeurs en gebruikers van het vervoer op het Plein voor de Tweede Kamer kort toespreken. Het lijkt er volgens haar op dat de coalitie zelf met een motie op de voorgenomen maatregel komt. Er moet dan worden gemonitord of de maatregel het vervoer inderdaad duurder maakt. Daar zien de partijen die de petitie aanboden niets in, omdat het de beoogde schade niet voorkomt.

Twee jaar uitstel

De hoop is nu gevestigd op een motie vanuit de oppositie, die wel degelijk de boodschap van de taxibranche heeft verstaan. Deze motie zou voorstellen om het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxibusjes in het doelgroepenvervoer met twee jaar uit te stellen. En dan moet de maatregel ook ineens voor alle busjes gaan gelden, niet alleen zoals nu voor de circa 2 procent op dit geheel die als taxibus wordt ingezet.

“Dat laatste is precies wat wij willen”, zegt Hubert Andela. Hij was namens KNV betrokken bij het aanbieden van de petitie en sprak ook diverse leden van de vaste Kamercommissie Financiën. “Wij willen uitstel of afstel van deze maatregel en dat heeft men in ieder geval begrepen. Al geeft dat geen garanties dat de regeringspartijen er ook iets mee doen.”

Niet te voorspellen

Nu is het de vraag of de plannen nog gewijzigd worden in het voordeel van de taxibranche. “Ik vrees in elk geval dat de maatregel voor de straattaximarkt niet zal worden teruggedraaid. Alles wijst daar helaas op”, aldus Andela. De argumenten ‘kostenstijging’ en ‘gebrekkige beschikbaarheid voertuigen’ geven voor het zorgvervoer iets meer hoop op het gewenste uitstel of afstel. “Dat wordt erkend, maar of men ook consequent is en de maatregel uitstelt, durf ik nu niet te voorspellen.”

Ook Minke Jansma hoopt “in ieder geval op de twee jaar uitstel die de motie zou voorstellen. Dan kun je deze maatregelen over de gehele linie van alles busjes in Nederland bekijken. In het voorstel om de BPM-terugave voor zorgvervoer af te schaffen maar dan wel te monitoren wat er met de kosten gebeurt, zien wij in elk geval niets.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mogelijk uitstel van afschaffing BPM-teruggave zorgvervoer | TaxiPro

Mogelijk uitstel van afschaffing BPM-teruggave zorgvervoer

De afschaffing van de BPM-teruggave voor het zorgvervoer moet met twee jaar worden uitgesteld. En daarna moet de maatregel niet alleen voor taxibusjes gaan gelden, maar voor alle busjes. Dat is de strekking van een motie die vanuit oppositiepartijen in de Tweede Kamer zal worden ingediend. Voor de straattaxi’s lijkt de BPM-teruggave sowieso te worden afgeschaft.

Dat de motie er komt, bleek toen diverse organisaties namens de taxisector, gebruikers van het doelgroepenvervoer en voertuigleveranciers dinsdag een petitie aanboden aan de vaste Kamercommissie Financiën. Die bespreekt momenteel de belastingplannen van het kabinet, waar de BPM-maatregel voor taxi’s onderdeel van is. De sector vreest dat deze maatregel de sector veel geld zal kosten en het zorgvervoer tot 14 procent duurder zal maken. Donderdag wordt er gestemd over de belastingplannen.

‘Erg onredelijk’

“Momenteel heeft de petitie 840 handtekeningen en hij kan nog ondertekend worden”, zegt Minke Jansma van FNV Taxi. “Vandaag bespreekt de Kamercommissie de plannen en donderdag wordt er over gestemd in de Kamer, dus dit was hét moment om de petitie aan te bieden. Wij vinden het vooral erg onredelijk om van de 828.000 busjes die er in Nederland zijn de 18.000 busjes voor het zorgvervoer met deze maatregel te duperen. Want de hogere kosten komen uiteindelijk op het bordje van de kwetsbare doelgroepen, want alleen maar ten koste van hun mobiliteit zal gaan.”

Nadat de petitie was aangeboden, kwam Renske Leijten van de SP de aanwezige taxichauffeurs en gebruikers van het vervoer op het Plein voor de Tweede Kamer kort toespreken. Het lijkt er volgens haar op dat de coalitie zelf met een motie op de voorgenomen maatregel komt. Er moet dan worden gemonitord of de maatregel het vervoer inderdaad duurder maakt. Daar zien de partijen die de petitie aanboden niets in, omdat het de beoogde schade niet voorkomt.

Twee jaar uitstel

De hoop is nu gevestigd op een motie vanuit de oppositie, die wel degelijk de boodschap van de taxibranche heeft verstaan. Deze motie zou voorstellen om het afschaffen van de BPM-teruggave voor taxibusjes in het doelgroepenvervoer met twee jaar uit te stellen. En dan moet de maatregel ook ineens voor alle busjes gaan gelden, niet alleen zoals nu voor de circa 2 procent op dit geheel die als taxibus wordt ingezet.

“Dat laatste is precies wat wij willen”, zegt Hubert Andela. Hij was namens KNV betrokken bij het aanbieden van de petitie en sprak ook diverse leden van de vaste Kamercommissie Financiën. “Wij willen uitstel of afstel van deze maatregel en dat heeft men in ieder geval begrepen. Al geeft dat geen garanties dat de regeringspartijen er ook iets mee doen.”

Niet te voorspellen

Nu is het de vraag of de plannen nog gewijzigd worden in het voordeel van de taxibranche. “Ik vrees in elk geval dat de maatregel voor de straattaximarkt niet zal worden teruggedraaid. Alles wijst daar helaas op”, aldus Andela. De argumenten ‘kostenstijging’ en ‘gebrekkige beschikbaarheid voertuigen’ geven voor het zorgvervoer iets meer hoop op het gewenste uitstel of afstel. “Dat wordt erkend, maar of men ook consequent is en de maatregel uitstelt, durf ik nu niet te voorspellen.”

Ook Minke Jansma hoopt “in ieder geval op de twee jaar uitstel die de motie zou voorstellen. Dan kun je deze maatregelen over de gehele linie van alles busjes in Nederland bekijken. In het voorstel om de BPM-terugave voor zorgvervoer af te schaffen maar dan wel te monitoren wat er met de kosten gebeurt, zien wij in elk geval niets.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.