‘Overheden, zet schouders onder energietransitie’
Op papier hebben gemeenten weliswaar mooie plannen voor luchtkwaliteit en milieu, maar in de praktijk komt daar bar weinig van terecht. Dat was opnieuw de conclusie van een onderzoek van Natuur en Milieu. Marco Fossen van PitPoint roept gemeenten op om aan de slag te gaan met duurzaam vervoer en geeft hiervoor enkele tips in zijn column.
COLUMN – Het nieuwste benchmark onderzoek naar mobiliteitsinkoop bij gemeenten is uit. En ik zal er geen doekjes om winden; ik ben zwaar teleurgesteld. Net als de voorgaande vier jaren blijven gemeenten in gebreke als het gaat om het verwezenlijken van hun duurzaamheidsambities.
In het onderzoek zijn alle 122 gemeenten die medio 2017 tot medio 2018 een aanbestedingstraject hebben doorlopen voor mobiliteitsinkoop gerangschikt op duurzaamheid. Afgezien van de gemeenten Utrecht en Ameland, die ambitieuze en toekomstbestendige duurzaamheidseisen hebben opgenomen in hun aanbestedingen, is het treurig gesteld met de duurzaamheid van deze aanbestedingen.
Duurzaamheidseisen
Een aantal gemeenten kiest er zelfs voor om helemaal geen duurzaamheidseisen in hun aanbesteding op te nemen. Ik vind het moeilijk te verteren dat dit anno 2018 nog mogelijk is, omdat in dit niet strookt met de afspraken. Namelijk duurzaam inkopen vanaf 1 januari 2015.
Gemeenten blijven echter in gebreke als het gaat om het waarmaken van hun duurzame ambities. En dat is schrijnend. Vooral omdat gemeenten een voorbeeldfunctie hebben. Als overheidsinstanties duurzaamheid aan hun laars lappen, hoe kunnen we dan verwachten dat burgers en bedrijven hier wel aandacht aan besteden?
Schouders onder energietransitie
Dit moet echt anders! De mobiliteitssector is een van de grote boosdoeners als het gaat om C02 en fijnstofemissies en juist dat kunnen we snel stoppen. Ik doe een dringende oproep aan lokale bestuurders en ambtenaren om gezamenlijk de schouders eronder te zetten en de energietransitie vorm en inhoud te gaan geven. Schoner vervoer kan nu al. Maak voor uw eigen wagenpark een financieel en organisatorisch haalbaar mobiliteitstransitieplan van fossiel naar schoon vervoer, zet een stip op de horizon en maak concrete stappen.
Tips:
- Staar u niet blind op één spoor. Nog niet voor al uw voertuigen is een elektrische of waterstof oplossing beschikbaar maar er zijn andere bewezen schone energieën waarmee u forse CO2 en fijnstof reducties kunt realiseren zoals groengas.
- Schrijf voor de mobiliteit die u inkoopt geen brandstof en/of energie voor. Laat inschrijvende partijen u het duurzaamste concept aanbieden. Dit doet u door in het bestek minder te eisen en meer te wensen. Beloon de inschrijvende partij naar gelang zijn duurzamere aanbod. Gemeenten die dit hebben toegepast, hebben hier succes mee geboekt.
Ondanks dat ik zwaar teleurgesteld ben door de uitkomsten van de benchmark 2017/18 zijn er gelukkig ook gemeenten die doen wat ze beloven. Daar blijft het niet bij mooie plannen en window dressing. Deze gemeenten laten zien dat schoon vervoer haalbaar en betaalbaar is. Niets houdt u tegen om te deze voorbeelden te volgen en te kiezen voor een schoon wagenpark.
Lees ook:
Gemeenten sturen nauwelijks op duurzaamheid bij contractvervoer
Een prachtig verhaal hierboven, gemaakt van achter het bureau.
Maar de praktijk leert dat de gemeentes niet willen betalen voor duurzaam vervoer en de omzetten per taxi nauwelijks de huidige kosten kunnen dekken. Wie betaald de kosten?
Er zijn ook mogelijkheden minder lege kilometers te maken door het afschaffen of veranderen van regelgeving / aanbestedingen.
Lokale bedrijven moeten weer de mogelijkheid krijgen om al het taxivervoer in hun regio te verzorgen.
Dan komt er ruimte voor duurzaam.
@ Taxi Volendam, Dat zou weer mogelijk zijn door de vergunning weer plaatsgebonden af te geven. Net zoals voor 2000. Sinds de vergunningen landelijk zijn geworden zijn er heel veel plaatselijke bedrijven verdwenen of dat ze onder kostprijs voor de grote jongen van armoe moeten gaan rijden om te KUNNEN overleven zolang ze het kunnen volhouden.