Taxichauffeurs in verzet tegen werkverdringing door vrijwilligers
Het plan om in Midden-Groningen een deel van het wmo-vervoer door vrijwilligers te laten doen, stuit op verzet van taxichauffeurs. Dertig van hen vroegen, ook namens hun collega’s, een uitkering aan bij de wethouder die verantwoordelijk is voor het plan.
Midden-Groningen moet de komende jaren een tekort van enkele miljoenen weg zien te werken. Dat moet gebeuren door middel van een aantal ‘quick wins’, waarvan het wmo-vervoer voortaan door vrijwilligers laten doen er één is. Volgens wethouder Peter Verschuren wordt het wmo-vervoer voor een groot deel gebruikt van vervoer van en naar het ziekenhuis, maar is het daar eigenlijk niet voor bedoeld. Door dit deel van het vervoer door vrijwilligers te laten doen, kan 300.000 euro per jaar worden bespaard.
Niet heel verrassend
Dat is geld dat normaal voor de taxibedrijven is bestemd die het wmo-vervoer verzorgen. En het gaat dus ook om de boterham van de taxichauffeurs die wmo-cliënten rijden. In die zin is het niet heel verrassend dat het plan voor veel onrust onder taxichauffeurs in Midden-Groningen heeft gezorgd. Zij worden gesteund door FNV taxi, wat nu dus heeft geleid tot het aanvragen van een uitkering bij Verschuren.
“Taxichauffeur is een vak, geen vrijwilligersbaan”, zegt Minke Jansma namens de vakbond. “Samen met onze leden roepen we het college van B&W op de plannen te herzien en het werk daar te laten waar het hoort: bij de professionals. De taxichauffeurs dus.” De actie die is gekozen om dat standpunt duidelijk te maken heeft een cynisch uitgangspunt: als de chauffeurs nu een uitkering krijgen, kunnen ze straks als vrijwilliger hun werk blijven doen. De onderliggende boodschap is uiteraard dat zij gewoon hun vak willen blijven uitoefenen.
Bezuiniging
De vakbond laat ook een paar taxichauffeurs aan het woord. Te Panneman spreekt van “pure werkverdringing. Al jaren brengen wij, naar ieders tevredenheid, de mensen naar en van het ziekenhuis. De gemeente wil over onze rug heen een bezuiniging doorvoeren.” Hilda Kloosterman denkt dat overstappen op vrijwilligers de dienstverlening niet ten goede zal komen. De klanten “moeten maar afwachten of ze nog bij het ziekenhuis komen en of degene die hen ophaalt wel weet hoe bijvoorbeeld een rolstoel moet worden vastgezet.”
Wat verstaat men onder vrijwilligers werk?
Het werk heeft geen winstoogmerk, kost de arbeidsmarkt geen banen en komt niet in de plaats van een betaalde baan.
Het wordt ondanks voorgaande toch volop gedoogd door ILT.
Belbussen bijvoorbeeld:
Ritjes brengen vaak meer op dan de max. toegestane Taxi tarieven.
Groningen, het zoveelste voorbeeld van hypocriet misbruik van regelgeving/handhaving en is vakbekwaamheid of veiligheid niet meer van belang?
Hetzelfde dus als “snorren”
Verschil tussen snorders en vrijwilligers is dat de vrijwilliger niet voor eigen winst bezig is, de vrijwilliger wordt geroemd door de maatschappij en gesteund en gedoogd door overheid en IL&T, de snorder gestraft. Dit is Nederland, waar in het OV geen regels zijn om passagiers lopend pin rolstoelen geen regels zijn terwijl (taxi)rolstoelbussen aan alle eisen moeten voldoen om rolstoelen vast te zetten en iedereen in de gordels moeten.
Vrijwilligers krijgen een vergoeding van € 1900, dat is niet niks.
Er worden wel eens snorders bestraft, inderdaad.
Maar met al die belbusbedrijven met een salaris van € 96000.- voor hun directeuren loopt het toch de spuigaten uit.
Het werk dat zij uitvoeren is personenvervoer tegen betaling, omdat een belbus rit meer opbrengt dan enkel onkostenvergoeding.
Het is nou eenmaal vergunning plichtig, gelijk taxi vervoer.
Waarom mag een taxiondernemer geen vrijwilliger op de taxi zetten?
Ja ik vind dat jullie allemaal gelijk hebben, maar jullie vergeten een ding dat de FNV hier ook schuldig aan is, al jaren heb ik hun gewaarschuwd ze sloegen het gewoon in de wind, want ook deze bestuurders verdienen een groot salaris maar doen niets, overal zijn vrijwilligers aan het zo ook in de regio Zuid-west chauffeurs met een bijstandsuitkering rijden zich rot voor leuke bedragen zo komen ze aan een groot loon en gaan nooit meer uit de bijstand.
De belbus bedrijven doen hun werk goed. Zelfs beter dan een doorsnee taxibedrijf. Ze nemen de tijd voor de klant. Zijn erg hulpvaardig. Nadeel is dat de meeste geen rs vervoer hebben.
De chauffeurs rijden zonder stress wat weer ten goede komt van de veiligheid. Ik ben zelf taxi chauffeur maar zou zo weer op de belbus of buurtbus gaan als dat nodig is.
Als de gemeentes meer in materiaal investeren zou het wel eens beter uit kunnen pakken dan nu het geval is.
Vervolg: de chauffeurs hebben wel een cursus rolstoelen vastzetten nodig,evenals levensreddend handelen. Erg leuk om te doen, en als je de plaatselijke manager een schop geeft, goed te betalen.
Vrijwilligerswerk leidt tot verdringing van betaalde arbeid, daar gaat dit artikel over Eric.
De enige reden dat de z.g. vrijwilligers bedrijven aantrekkelijk zijn, zijn hun tarieven.
Daar wringt nou net de schoen.
Taxi Bedrijven moeten aan allerlei dure eisen voldoen in een concurrerende maatschappij, de belbus niet!
“Belbus bedrijven” zou ik dan ook geen Bedrijven willen noemen maar vrijwilligers werk uitgevoerd door hobbyisten, volgepompt met geld van U en mij, belasting geld dus.