TX-Keur wil vervoerders adviseren en coachen inzake kwaliteit

TX-Keur
Het TX-Keurmerk. Foto ter illustratie.

TX-Keur heeft niet als doel om zoveel mogelijk keurmerkhouders in het doelgroepenvervoer te hebben, maar wil vooral helpen om de kwaliteit in de sector te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door taxibedrijven op dat vlak actief te adviseren en ondersteunen. Reinout Böggemann, voorzitter van Stichting TX-Keur, vertelt hier meer over tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Hij stelt dat het verbeteren van de kwaliteit en ritbeleving de sleutel tot succesvol ondernemen is.

In 2004 werd TX-Keur opgericht. Sindsdien zijn steeds meer taxiondernemers er de waarde van gaan inzien en binnen het contractvervoer is TX uitgegroeid tot een gevestigd keurmerk. In dat doelgroepenvervoer hebben vervoerders met verschillende uitdagingen te maken. Zo moeten de vaak kwetsbare doelgroepen veilig en kwalitatief van A naar B worden gebracht. Tegelijkertijd is er veel concurrentie op de aanbestedingsmarkt en worden taxiondernemers gedwongen een scherpe prijs neer te leggen. TX-Keur geeft aan op beide punten te kunnen helpen: door toe te zien op de kwaliteit en doornopdrachtgevers in het aanbestedingstraject te ontzorgen.

“Opdrachtgevers weten dat ondernemers met het TX-Keurmerk voldoen aan vaste kwaliteitseisen en hier ook op worden gecontroleerd”, legt Reinout Böggemann uit. “Het keurmerk onderscheidt zich op dit gebied van andere keurmerken omdat het niet om een eenmalige toetsing gaat, maar om jaarlijkse inspecties en onaangekondigde controles. Het controleapparaat is groot, professioneel en betrouwbaar.”

Kennis delen

Het voeren van het TX-Keurmerk brengt voordelen met zich mee voor ondernemers in de aanbesteding, maar de toegevoegde waarde van het keurmerk gaat verder. Taxiondernemers ontvangen ook concreet advies en ondersteuning om de kwaliteit van het vervoer verder te verhogen. Dit doet TX-Keur door het opstellen van kwaliteitsnormen, onaangekondigde bedrijfscontroles en eindpuntcontroles.

“We dagen ondernemers uit om de lat hoog te houden en wij coachen hen om de juiste kwaliteit te bereiken. Wij zijn sparringpartner op het gebied van kwaliteit voor alle partijen in de keten. Zo zijn wij altijd aanwezig op opleidingsdagen en formuleren wij leerdoelen waar de opleiding volgens TX-Keur aan zou moeten voldoen. Als wij tijdens controles iets constateren wat niet in onze reglementen past, kijken we altijd naar wat de beweegredenen waren om het anders te doen. Samen met de ondernemer maken we afspraken hoe en op welke termijn hij wel aan de regels kan voldoen en op welke manier wij daarbij kunnen ondersteunen. Op deze manier geven we ondernemers tijd om te herstellen”, aldus Böggemann.

Tweerichtingsverkeer

“Op dit moment merken we dat we voor veel opdrachtgevers en ondernemers een gegeven zijn. Het doel van TX-Keur is niet om zoveel mogelijk keurmerkhouders te hebben, maar om de de sector naar een hoger niveau te tillen”, legt Böggemann uit. “Het Nationaal Congres Contractvervoer biedt een mooie kans om te horen hoe wij ondernemers en opdrachtgevers daarbij kunnen helpen. Wij willen een gesprekspartner zijn voor zowel ondernemers als opdrachtgevers, want hoewel iedereen het eens is over het belang van kwaliteit, is het vooral belangrijk om hier continu mee bezig te zijn en verbetering na te streven.”

Reinout Böggemann verzorgt één van de in totaal acht parallel-sessies tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2018. Naast het plenaire gedeelte kunnen congresbezoekers twee van deze sessies bijwonen. Bekijk het complete programma en meld u vervolgens aan voor deelname, want het congres vindt al over minder dan drie weken plaats.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “TX-Keur wil vervoerders adviseren en coachen inzake kwaliteit”

Danny Kastelijn|24.09.18|09:51

“Sindsdien zijn steeds meer taxiondernemers er de waarde van gaan inzien en binnen het contractvervoer is TX uitgegroeid tot een gevestigd keurmerk.” …. Klinkt als een mooi sprookje. Feit is dat bedrijven een (TX) Keurmerk hebben omdat het mĂłet voor doelgroepenvervoer en TTO’s, want laten we eerlijk zijn: deze keurmerken hebben geen enkele toegevoegde waarde.

Ton van Dalfsen|24.09.18|12:12

Een stelletje managers bij TX die nooit taxiondernemers zijn geweest gaan de taxiondernemers vertellen hoe het moet? Laat me niet lachen. Als elke taxiondernemer de ouderwetse kwaliteit geeft heb je geen keurmerk voor nodig.
TX keurmerk heeft zijn eigen kwaliteitsnormen! En dat zijn niet de normen en waarde van de ouderwetse taxiondernemer.

Cor Verbrugh|27.09.18|21:32

@Danny Kastelijn

De toegevoegde waarde zit vooral bij de keurmerk verlener, dik 200 euro per jaar per taxi, dat is kassa in het groot voor de rest is het onzin net zoals die iso certificaties.

TX-Keur wil vervoerders adviseren en coachen inzake kwaliteit | TaxiPro

TX-Keur wil vervoerders adviseren en coachen inzake kwaliteit

TX-Keur
Het TX-Keurmerk. Foto ter illustratie.

TX-Keur heeft niet als doel om zoveel mogelijk keurmerkhouders in het doelgroepenvervoer te hebben, maar wil vooral helpen om de kwaliteit in de sector te verbeteren. Dat gebeurt onder meer door taxibedrijven op dat vlak actief te adviseren en ondersteunen. Reinout Böggemann, voorzitter van Stichting TX-Keur, vertelt hier meer over tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer op donderdag 11 oktober in Expo Houten. Hij stelt dat het verbeteren van de kwaliteit en ritbeleving de sleutel tot succesvol ondernemen is.

In 2004 werd TX-Keur opgericht. Sindsdien zijn steeds meer taxiondernemers er de waarde van gaan inzien en binnen het contractvervoer is TX uitgegroeid tot een gevestigd keurmerk. In dat doelgroepenvervoer hebben vervoerders met verschillende uitdagingen te maken. Zo moeten de vaak kwetsbare doelgroepen veilig en kwalitatief van A naar B worden gebracht. Tegelijkertijd is er veel concurrentie op de aanbestedingsmarkt en worden taxiondernemers gedwongen een scherpe prijs neer te leggen. TX-Keur geeft aan op beide punten te kunnen helpen: door toe te zien op de kwaliteit en doornopdrachtgevers in het aanbestedingstraject te ontzorgen.

“Opdrachtgevers weten dat ondernemers met het TX-Keurmerk voldoen aan vaste kwaliteitseisen en hier ook op worden gecontroleerd”, legt Reinout Böggemann uit. “Het keurmerk onderscheidt zich op dit gebied van andere keurmerken omdat het niet om een eenmalige toetsing gaat, maar om jaarlijkse inspecties en onaangekondigde controles. Het controleapparaat is groot, professioneel en betrouwbaar.”

Kennis delen

Het voeren van het TX-Keurmerk brengt voordelen met zich mee voor ondernemers in de aanbesteding, maar de toegevoegde waarde van het keurmerk gaat verder. Taxiondernemers ontvangen ook concreet advies en ondersteuning om de kwaliteit van het vervoer verder te verhogen. Dit doet TX-Keur door het opstellen van kwaliteitsnormen, onaangekondigde bedrijfscontroles en eindpuntcontroles.

“We dagen ondernemers uit om de lat hoog te houden en wij coachen hen om de juiste kwaliteit te bereiken. Wij zijn sparringpartner op het gebied van kwaliteit voor alle partijen in de keten. Zo zijn wij altijd aanwezig op opleidingsdagen en formuleren wij leerdoelen waar de opleiding volgens TX-Keur aan zou moeten voldoen. Als wij tijdens controles iets constateren wat niet in onze reglementen past, kijken we altijd naar wat de beweegredenen waren om het anders te doen. Samen met de ondernemer maken we afspraken hoe en op welke termijn hij wel aan de regels kan voldoen en op welke manier wij daarbij kunnen ondersteunen. Op deze manier geven we ondernemers tijd om te herstellen”, aldus Böggemann.

Tweerichtingsverkeer

“Op dit moment merken we dat we voor veel opdrachtgevers en ondernemers een gegeven zijn. Het doel van TX-Keur is niet om zoveel mogelijk keurmerkhouders te hebben, maar om de de sector naar een hoger niveau te tillen”, legt Böggemann uit. “Het Nationaal Congres Contractvervoer biedt een mooie kans om te horen hoe wij ondernemers en opdrachtgevers daarbij kunnen helpen. Wij willen een gesprekspartner zijn voor zowel ondernemers als opdrachtgevers, want hoewel iedereen het eens is over het belang van kwaliteit, is het vooral belangrijk om hier continu mee bezig te zijn en verbetering na te streven.”

Reinout Böggemann verzorgt één van de in totaal acht parallel-sessies tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2018. Naast het plenaire gedeelte kunnen congresbezoekers twee van deze sessies bijwonen. Bekijk het complete programma en meld u vervolgens aan voor deelname, want het congres vindt al over minder dan drie weken plaats.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “TX-Keur wil vervoerders adviseren en coachen inzake kwaliteit”

Danny Kastelijn|24.09.18|09:51

“Sindsdien zijn steeds meer taxiondernemers er de waarde van gaan inzien en binnen het contractvervoer is TX uitgegroeid tot een gevestigd keurmerk.” …. Klinkt als een mooi sprookje. Feit is dat bedrijven een (TX) Keurmerk hebben omdat het mĂłet voor doelgroepenvervoer en TTO’s, want laten we eerlijk zijn: deze keurmerken hebben geen enkele toegevoegde waarde.

Ton van Dalfsen|24.09.18|12:12

Een stelletje managers bij TX die nooit taxiondernemers zijn geweest gaan de taxiondernemers vertellen hoe het moet? Laat me niet lachen. Als elke taxiondernemer de ouderwetse kwaliteit geeft heb je geen keurmerk voor nodig.
TX keurmerk heeft zijn eigen kwaliteitsnormen! En dat zijn niet de normen en waarde van de ouderwetse taxiondernemer.

Cor Verbrugh|27.09.18|21:32

@Danny Kastelijn

De toegevoegde waarde zit vooral bij de keurmerk verlener, dik 200 euro per jaar per taxi, dat is kassa in het groot voor de rest is het onzin net zoals die iso certificaties.