Nu al werk maken van zero emissie doelgroepenvervoer
Uitstootvrij doelgroepenvervoer komt in de praktijk nog niet heel veel voor. Dit komt vooral omdat het aanbod van elektrische taxibusjes nu nog beperkt is. Maar net als in het openbaar busvervoer zal daar snel verandering in zal komen. Om daar op in te spelen, moeten taxibedrijven nu al aan de slag met de transitie naar zero emissie doelgroepenenvervoer. Dat zegt Ruud van Sloten, die namens EVConsult over dit onderwerp zal spreken tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2018.
EVConsult is een onafhankelijk adviesbureau voor zero emissie vervoer, een thema dat in veel sectoren in de lift zit. Het doelgroepenvervoer is één van die bedrijfstakken. EVConsult is gespecialiseerd in de transitie naar de verschillende vormen van uitstootvrij vervoer. Bij de start in 2008, toen er nog nauwelijks elektrische voertuigen waren, lag de nadruk op het realiseren van een goede laadinfrastructuur.
“Maar we zijn meegegroeid met de sector, waardoor we tegenwoordig veel meer naar de hele keten kijken en ook met partijen uit die hele keten werken”, legt managing consultant Ruud van Sloten uit. “Ook gaat het al lang niet alleen meer om personenauto’s, maar ook om bussen, vrachtwagens en schepen.”
Geen gebrek aan goede wil
Steeds meer sectoren maken werk van de overgang naar uitstootvrij vervoer, ziet van Sloten. “In het openbaar vervoer worden steeds meer zero emissie-bussen ingezet. Net als bij het doelgroepenvervoer wordt het meeste werk daar aanbesteed door overheden. En die overheden hebben steeds meer in de gaten dat zero emissie over een aantal jaren haalbaar is, zonder of tegen beperkte meerkosten.”
De vergelijking tussen openbaar vervoer en doelgroepenvervoer is dus een logische. Toch is men in die laatste tak van sport nog minder ver, en dat komt niet door een gebrek aan goede wil. Binnen de taximarkt timmeren de straattaxi’s aardig aan de weg. Amsterdam zet bijvoorbeeld fors in op elektrificatie van de opstapmarkt en dat vindt steeds meer navolging elders in het land. Maar dit deel van het taxivervoer wordt vooral met personenauto’s gereden.
B-rijbewijs en gewicht taxibus
Het doelgroepenvervoer is een ander verhaal, omdat hier vooral met busjes wordt gewerkt. De beschikbaarheid van die voortuigen is nog erg beperkt. Om een taxibus een beetje actieradius te geven, zijn bij de huidige stand van zaken zware batterijen nodig. Daardoor komen de busjes al snel boven het gewicht waarmee ze nog door iemand met een B-rijbewijs mogen worden bestuurd. Die praktische horde is nog maar door weinigen genomen.
“Al met al is het aanbod nog erg beperkt”, geeft Van Sloten aan. “Nu al massaal uitstootvrij doelgroepenvervoer realiseren is eigenlijk niet mogelijk, daar is echt een transitie voor nodig. Maar die transitie hebben we, door technologische ontwikkelingen, bij elektrische personenauto’s en bussen ook ontzetten snel zien gaan. Daarbij kunnen andere ontwikkelingen helpen. Zo zal er de komende tijd meer bekend worden over de doelstellingen voor de Klimaat- en Energieakkoorden. En onlangs is er door opdrachtgevers, gemeenten en leveranciers een bestuursakkoord gesloten waarin zij afspreken toe te werken naar zero emissie doelgroepenvervoer in 2025.”
Elektrificeren taxibedrijf
Maar hij benadrukt dat het van belang is om realistisch te blijven over de mogelijkheden: qua beschikbaar materieel en laadinfrastructuur, maar ook inzake het kostenplaatje. EVConsult kijkt bij overheden vervoerders die de overstap willen maken altijd naar drie aspecten: het rittenpatroon (welke voertuigen rijden welke ritten), ruimtelijke ordening (waar kun je eventueel laden) en de aansluiting op het elektriciteitsnet (beschikbaar vermogen en mogelijkheden om slim te laden op duurzame energie). Die analyse wijst dan uit in elke mate een taxibedrijf nu al kan elektrificeren, en tegen welke kosten.
Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer zal Ruud van Sloten praten over “de noodzaak om nu al aan de slag te gaan met de transitie naar elektrisch vervoer. Het is voor velen nog een beetje een ver van mijn bed-show. Maar er zit wel degelijk urgentie achter. Het bestuursakkoord voor zero emissie-doelgroepenvervoer laat dat zien. In het openbaar busvervoer is de transitie al op gang gekomen en dat zal in het doelgroepenvervoer ook gaan gebeuren.”
Het Nationaal Congres Contractvervoer vindt plaats op donderdag 11 oktober 2018 in Expo Houten. Het programma is inmiddels bekend; aanmelden kan nu nog met vroegboekkorting. Kies ook meteen de twee parallel-sessies die u wilt bijwonen.
De laatste 20 jaar hebben Taxibedrijven en Overheden te maken met adviezen van Consultancy.
Waaronder: Aanbesteden, Taxiwet 2000, BCT noem maar op.
Het negatieve resultaat van al deze “professionele adviezen”, kennen we;
De passagiers hebben geen vrije keuze, Faillissementen zijn aan de orde van de dag.
In de avonden geen taxi te verkrijgen, Verzekeren lastig of onmogelijk, enz.
Zo ook het verhaal van Ruud van Sloten, zit vol met onwaarheden.
Wie mag het uitproberen? Juist! wij op onze kosten!
Elektrische rolstoelbussen kunnen de eerste jaren al niet geleverd worden onder de 3500 kg., dus een D rijbewijs voor de chauffeur is dan noodzakelijk, die chauffeur komt dan automatisch onder de CAO voor touringcars.
Voor de gewone taxi’s allemaal dan een Tesla X ? De rest heeft gewoon veel te weinig actieradius ( minder dan 250 km. ) De Tesla is gewoon veel te duur !
Overheden stellen hoge eisen in aanbestedingen die veel geld kosten.
Betalen daarvoor is er niet bij.
Jan met de pet wil ook niet voor extra’s betalen en laten zich daardoor liever vervoeren met een snorder.
Daarbij opgeteld komt al het gesubsidieerde “belbus vervoer” , noem het maar bij zijn naam:
Illegaal TAXI VERVOER gedoogd door I&M.
Door deze oneerlijke concurrentie kun je niet verwachtten dat Taxibedrijven voorop lopen met zero emissie vervoer.