RMC heeft punctualiteit AOV Amsterdam op orde
Na een moeilijke eerste maand met het Aanvullend Openbaar Vervoer (AOV) in Amsterdam heeft vervoerder RMC zich in de tweede maand herpakt. Waar in juli de punctualiteit op 71 procent bleef hangen, werd dit in augustus opgeschroefd naar net iets onder de gemeentelijke norm van 93 procent. De volgende meting, over de maanden juli tot en met december, moet uitwijzen of de problemen uit de opstartfase definitief tot het verleden behoren.
Dat blijkt uit een brief van verkeerswethouder Pieter Litjens aan de commissie van Infrastructuur en Duurzaamheid en de commissie van Zorg & Sport van de Amsterdamse gemeenteraad. RMC verzorgt sinds 1 juli het Beschermd Vervoer en het Deur tot Deur Samenreizend-vervoer binnen het AOV. De nieuwe vervoerder kwam meermaals in het nieuws omdat klanten pas na heel lang of zelfs helemaal niet werden opgehaald. Uiteindelijk bleek de punctualiteit over die eerste maand slechts 70,98 procent te zijn, terwijl de gemeentelijke norm 93 procent is.
Duidelijk werd dan ook dat RMC die norm in augustus wel moest gaan halen. Dat lukte technisch gezien net niet: de punctualiteit bedroeg in die maand 92,39 procent. Litjens schrijft zich bewust te zijn van de problemen in de eerste maand en de vervelende gevolgen ervan voor de gebruikers van het vervoer.
Duidelijke stijgende lijn
“Tegelijk constateer ik dat de dienstverlening van RMC in de maand augustus, over het geheel beschouwd, een duidelijke stijgende lijn laat zien, waarbij de norm van 93 procent bijna gehaald is. Ik hoop daarmee de turbulente opstartfase achter ons te laten die bij deze transitie onontkoombaar was.”
Daarmee gaat Litjens overigens niet voorbij aan de problemen uit het begin en hun oorzaken. Als voornaamste reden voor de slechte prestaties noemt hij de overgang van personeel van Connexxion naar RMC. RMC heeft in korte tijd veel moeten investeren om hun bedrijfscultuur aan de nieuwe medewerkers over te brengen. Het verlies van de aanbesteding AOV en de overgang naar RMC, is voor het voormalige Connexxion-personeel een ingrijpende transitie geweest die een (negatieve) weerslag heeft gehad op de startfase van RMC.” Ook de problemen met verschillen in ritprijzen tussen de oude en nieuwe vervoerder zijn als het goed is opgelost.
Litjens geeft aan te zullen blijven toezien op de uitvoering van het AOV door RMC. In januari 2018 zal er gerapporteerd worden over de prestaties in de eerste zes maanden van het contract.
Lees ook:
Grappig, als er een project goed gaat, is het net of de negatieve naysayers ineens van de aardbodem zijn verdwenen hahaha