Gemeenten Valleihopper boos op Transvision
De gemeenten achter de Valleihopper zijn niet te spreken over Transvision, dat inzake het moeizaam verlopende leerlingenvervoer keihard uithaalde naar opdrachtgever en vervoerders. Op dit moment reageren de gemeenten nog niet inhoudelijk maar ze zijn bepaald niet gediend van de actie omdat niemand er baat bij zou hebben. Intussen verloopt het leerlingenvervoer nog altijd niet probleemloos.
Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude en Scherpenzeel namen eind augustus al enkele dagen na de start de regie op het leerlingenvervoer binnen de Valleihopper terug van Transvision, om het vervolgens over te dragen aan Noot, Ă©Ă©n van de vervoerders. In de dagen daarvoor was er veel misgelopen met het vervoer. Noot zou volgens Transvision doelbewust hebben aangestuurd op het laten ontsporen van het regiemodel dat voor de Valleihopper wordt gehanteerd. Opdrachtgever Regio Foodvalley zou zijn verantwoordelijkheid niet hebben genomen.
‘Geeft geen pas’
Deze stap lijkt de onderlinge verhoudingen geen goed te hebben gedaan, zo blijkt uit een persbericht van de vijf gemeenten. De Regio FoodValley, die zijn gezamenlijk vormen, distantieert zich van de uitspraken van Transvision, maar wacht met een inhoudelijke reactie omdat er nog evaluatie en onderzoek plaatsvindt. Maar: âHet geeft geen pas dit soort uitingen, nota bene richting derden, te doen over een opdrachtgever of samenwerkingspartij. Bovenal: het leerlingenvervoer en het belang van de leerlingen is hiermee niet gediend.â
Regio FoodValley geeft verder aan niet zomaar te hebben ingegrepen maar nog steeds een structurele oplossing met de betrokken partijen te willen vinden. De situatie waarbij Noot de regie voert is tijdelijk; het is nog steeds de opzet dat Transvision dit weer overneemt. In een brief aan de gemeenteraad schrijft het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk dat er voorlopig extra voorzichtig zal worden gecommuniceerd over dit onderwerp.
Klachten
Wel blijkt uit diezelfde brief dat er elke dag nog steeds drie tot vier klachten over het vervoer binnenkomen. âEnkele gevallen zijn schrijnendâ, aldus B&W van Nijkerk. âDe klachten worden door gemeente en regiocollegaâs met enorme betrokkenheid aangepakt. De prioriteit ligt op dit moment helemaal bij de kinderen en hun ouders. Daarna zijn we ons als regio beraden op juridische consequentiesâ, zo reageert Foodvalley op de gedane beschuldigingen.
Lees ook: ‘Vervoerders stuurden aan op totale mislukking Valleihopper’
Dat komt er van als een regiecentrale geen enkele feeling met de praktijk heeft en denkt alles vanuit een computerschermpje te kunnen regelen.
Zulke dingen moet je gewoon over laten aan het taxibedrijf dat de kinderen vervoert. Die hebben de kennis.