‘Vervoerders stuurden aan op totale mislukking Valleihopper’
Regievoerder Transvision haalt inzake de problemen met de Valleihopper keihard uit naar vervoerder Noot en opdrachtgever Foodvalley. Noot zou doelbewust hebben aangestuurd op het laten ontsporen van het regiemodel dat voor de Valleihopper wordt gehanteerd. Vanwege de problemen met het vervoer is die regie tijdelijk in handen van Noot gelegd, maar volgens Transvision is het onterecht dat zij van alle problemen de schuld krijgen.
Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude en Scherpenzeel namen eind augustus al enkele dagen na de start de regie op het leerlingenvervoer binnen de Valleihopper terug van Transvision, om het vervolgens over te dragen aan Noot, één van de vervoerders. In de dagen daarvoor was er veel misgelopen met het vervoer. Stiptheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit waren in die eerste dagen ver te zoeken en de gemeenten grepen snel in. Vervoerders en regiecentrale moesten eerst hun onderlinge zaakjes op orde brengen voordat Transvision de regie weer op zich kon nemen.
Totale mislukking
Vervolgens kwam in de publiciteit de schuld vooral bij Transvision te liggen. Dat vindt het bedrijf uit Capelle aan den IJssel echter volledig onterecht. Transvision spaart de roede niet: “Nu de stofwolken zijn neergedaald blijkt uit verzamelde gegevens dat vervoerders willens en wetens hebben aangestuurd op een totale mislukking. Opdrachtgever Regio Foodvalley verzuimde daarbij haar verantwoordelijkheid te nemen. Wat in werkelijkheid speelde was een treurige belangenstrijd over de rug van kwetsbare kinderen.”
Een directeur van Noot/Gomes zou zich volgens Transvision tijdens een bijeenkomst in aanwezigheid van opdrachtgever Foodvalley openlijk hebben uitgelaten over het laten mislukken van het regiemodel voor Valleihopper. “Vanuit Noot, die in zijn hoedanigheid van Gomes met de invoering van het regiemodel 80 procent van zijn omzet verloor, zijn er diverse acties ondernomen om het nieuw aanbestede leerlingenvervoer te laten mislukken”, zo claimt Transvision.
Software
“Men liet chauffeurs niet vertrekken naar de nieuwe collega-vervoerders, weigerde systematisch mee te werken aan de door Transvision georganiseerde systeemtest, zette defecte datacommunicatie-apparatuur in en gaf personeel doelbewust afwijkende instructies.” Ook zou er door Noot onrust zijn gezaaid over routes die vrijwel allemaal niet op orde zouden zijn, terwijl dat volgens de regievoerder slechts bij 8 van de 180 routes het geval zou zijn geweest.
De beschuldiging dat alle problemen aan de software van Transvision zouden liggen, wordt resoluut van de hand gewezen. Het bedrijf verwijt de opdrachtgever zijn verantwoordelijkheid te hebben ontlopen door niet in te spelen op de gespannen verhoudingen tussen vervoerders en regiecentrale die wel bekend waren omdat de regievoerder al aan de bel had getrokken. Ook zou Transvision buiten het operationeel overleg met vervoerders en opdrachtgever worden gehouden. Al met al zou Foodvalley Transvision het werken onmogelijk maken, aldus die laatste.
Nu geen reactie
Noot is om een reactie gevraagd. De directie laat weten dat met Foodvalley de afspraak is gemaakt om niet naar buiten toe inhoudelijk op de zaken in te gaan. Dat zal op zijn vroegst gebeuren als duidelijk is waar de problemen precies door veroorzaakt zijn. Te zijner tijd zal Noot met een reactie komen.
Stelt de regiecentrale weer ter discussie:)
Waarom een evident stuk tekst weglaten?
Het is een feit van algemene bekendheid dat de branche zijn bedenkingen heeft bij dit model dat door vervoersadviesbureau Forseti in vele gemeenten is aanbevolen en ook navolging heeft gekregen. Hoewel het begrijpelijk is dat vervoerders de grip op hun eigen efficiënte bedrijfsvoering niet willen verliezen, is het stuitend dat zij deze strijd willen voeren over de ruggen van de leerlingen uit een kwetsbare groep
Het blijft een soap, het leerlingenvervoer en regiotaxi, in food valley. Wanneer komt de film uit? Lachrollen voor de vervoerders, adviseurs en regiecentrale: drama-rollen voor bestuurders en de betrokken kinderen en kwetsbaren die vervoerd moeten worden.
Transvision slaat wild om zich heen maar weigert hand in eigen boezem te steken. Taxi de noot heeft goede reputatie en vind het nogal ver gaan dat beschuldigend vingertje wijzen.
Volstrekt mee eens Victor!
De bepalers achter Transvision zullen ook vast geen lieverdjes zijn, maar ik vind dat zij hier gelijk hebben. Noot lijkt dit bewust te doen en heeft daar belang bij. Naast het leveren van voertuigen heeft Kersing immers meer dan een hand in een softwarepakket dat nu niet gebruik wordt. Dat doet natuurlijk pijn, of voelt niet goed.
NB
Vervoerders zijn sceptisch over regiecentrales maar zien dat door minder meewerkend te zijn en daardoor immense inzet van voertuigen geld verdient kan worden!;)
Transvision -samenwerkingsverband tussen Biosgroep/ZCN en RMC- maar grotendeels bestuurd door Biosgroep. Faalt onderhand net zo hard als ‘zuster’ biosgroep. Biosgroep die zonder pardon vestigingen failliet laat gaan en zo zijn personeelf dumpt. Die zgn reorganiseert, mensen de straat op schopt, en dan ijskoud weer een nieuwe bv opstart met Willemse de Koning en als Lorem Focus het doelgroepen vervoer in rotterdam gaat doen. Zolang transvision bestuurt wordt door bios zal het nooit wat worden.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik ben veel meer benieuwd naar de (rechtvaardige) uitspraak van de rechter en de hopelijk snel komende oplossing voor ALLE partijen.