Nationaal Congres Contractvervoer 2016: anders aanbesteden
Het huidige model voor aanbesteden van contractvervoer is voor veel taxibedrijven nauwelijks meer houdbaar. Tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer 2016 werd verteld hoe het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit wil helpen zorgen voor een gelijk speelveld. Bovendien werden er diverse voorbeelden uit de praktijk gegeven van ‘nieuwe’, breder gedragen manieren van aanbesteden.
Het Nationaal Congres Contractvervoer 2016 vond op woensdag 12 oktober plaats in Expo Houten, tegelijk met de eerste dag van vakevenement Taxi Expo. Bij het congres waren zo’n 200 mensen uit het contractvervoer aanwezig: zowel opdrachtgevers als vervoerders.
Als eerste hield Bertho Eckhardt van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn verhaal. Eckhardt vertelde over een nieuw model voor aanbestedingsbestekken. De laatste jaren is de prijs steeds meer leidend geworden, maar het nieuwe model biedt ruimte voor het gunnen op waarden – waarvan de prijs er uiteraard één is. Ook gaf Eckhardt tekst en uitleg over de oprichting van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit, dat aanbestedingen gaat toetsen. Dat moet vanaf begin 2017 gaan gebeuren.
Data verzamelen
Vervolgens kwam Michiel Wildschut aan het woord. De nieuwe directeur van Transdev Nederland gaf een lezing met als titel ‘Vraaggestuurde mobiliteit en digitalisering: wie of wat houdt ons tegen?” Hij legde onder meer uit wat daar voor een grote vervoerder allemaal bij komt kijken en hoe de diverse uitdagingen kunnen worden aangepakt.
De gemeenten Den Haag en Beverwijk werken aan pilots om zoveel mogelijk mensen de overstap te laten maken van het doelgroepenvervoer naar het openbaar vervoer. Tijdens het congres werd uitgelegd dat men wil gaan werken met een reisplanner die rekening houdt met de fysieke beperking van de gebruiker. Voordat het zo ver is moet er echter nog wel veel data worden verzameld. Niet alleen over welk individu waartoe in staat is, maar dergelijke informatie moet ook worden gekoppeld aan gegevens over bijvoorbeeld de rolstoeltoegankelijkheid van een bepaalde bushalte.
Best value procurement
In de regio Arnhem-Nijmegen heeft het besef dat individuele gemeenten eigenlijk hun doelgroepenvervoer niet meer optimaal kunnen organiseren, geleid tot een nieuw gezamenlijk systeem van negentien gemeenten. Binnen Avan laten zij nu acht vervoerders verschillende vormen van doelgroepenvervoer verzorgen. Eric Reintjes van Avan sprak over het waarom van dit systeem, maar ook over leermomenten uit de niet vlekkeloos verlopen eerste weken van Avan.
Negatieve ervaringen zijn er vooralsnog niet in zeven West-Friese gemeenten, die kozen voor een aanbesteding op basis van best value procurement. Bij dit principe is de expertise van de inschrijvende partijen leidend. Het budget staat vast en daarbinnen kan worden ingeschreven met de beste oplossingen. Die werden gevonden door DVG en ZCN, die nu alweer enige tijd het doelgroepenvervoer in de regio verzorgen. Yvon Trigallez en Jantonio Spataro van de gemeente Hoorn legden waarom voor BVP werd gekozen. Het enige dat men anders had willen doen is eerder kiezen voor deze benadering.
OPOV en bedrijfsoordeel
Joost van de Wetering verzorgde een juridische update. In tegenstelling tot de voorgaande jaren zag hij het afgelopen jaar de nodige rechtszaken plaatsvinden over overgang van personeel en het bedrijfsoordeel van het SFT als eis in de aanbesteding. Van de Wetering lichtte deze uitspraken toe, waarbij ook opviel dat kleine details het verschil kunnen maken in voor het overige gelijksoortige zaken.
Het Nationaal Congres Contractvervoer 2016 werd afgesproken met een paneldiscussie, waarbij veel zaken die in eerdere sessies aan bod waren gekomen nog eens nader werden besproken.