Expertise vervoerders als uitgangspunt aanbesteding

Taxibusjes Hoorn 2

Het specialisme van vervoerders leidend maken in een aanbesteding voor doelgroepenvervoer. Zeven West-Friese gemeenten kozen voor deze aanpak, waarbij ZCN en DVG als winnaars uit de bus kwamen. Op het Nationaal Congres Contractvervoer 2016 legt de gemeente Hoorn uit hoe deze keuze voor best value procurement tot stand kwam en wat de eerste ervaringen in de praktijk zijn.

Enkhuizen, Hoorn, Stede Broec, Opmeer, Drechterland, Medemblik en Koggeland kozen voor een nieuwe benadering van het vervoer onder de naam Doelgroepenvervoer West-Friesland. Dat bracht ook een ander soort aanbesteding met zich mee, waarbij innovativiteit, maatschappelijk rendement, partnerschap en duurzaamheid, samenwerking de belangrijkste begrippen zijn.

Het wmo-vervoer in het gebied wordt sinds 1 augustus voor een periode vijf jaar gedaan door Bios Personenvervoer namens Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN). Franchisenemers van DGV Personenvervoer nemen het vervoer van leerlingen, cliënten van WerkSaam en jeugdzorgcliënten voor hun rekening. Met verlengingen kan de contractduur tot zeven jaar oplopen.

Overstap naar OV

Die bovengemiddelde contractduur hangt samen met de aard van de nieuwe aanpak. De ambitie is namelijk om de kwaliteit en efficiency van het doelgroepenvervoer steeds te blijven verbeteren. Daartoe zal er steeds worden gemonitord en geëvalueerd, niet in de laatste plaats om te kijken wat per reiziger mogelijk en wenselijk is. Niet iedereen zal de overstap naar het OV kunnen of willen maken. De eerste plannen voor deze samenwerking stammen al uit 2010. Nu ook in de praktijk is gestart, moet deze manier van werken gaan leiden tot schaalvoordelen, een betere samenwerking met zorginstellingen en de regionale werkvoorziening.

Eisen en criteria

Dit alles is op zichzelf niet vernieuwend. De bundeling van soorten doelgroepenvervoer, en ook nog van diverse naburige gemeenten, komt steeds vaker voor. Wat wel anders is ten opzichte van de meeste aanbestedingen in het vervoer is de keuze voor prestatie-inkoop. Het was de insteek om geen enorme riedel aan eisen en criteria aan de inschrijvers te stellen. Met een vast budget valt de druk om laag in te schrijven weg. En dus kregen de vervoerders de kans hun kennis en expertise aan te wenden, en zo op basis van kwalitatieve oplossingen het verschil te maken ten opzichte van andere inschrijvers.

Nationaal Congres Contractvervoer

De lezing zal gaan over de keuze voor prestatie-inkoop, het verloop van de aanbesteding, de eerste ervaringen in de praktijk en meer. Yvon Trygallez en Antonio Spataro houden hun voordracht van 11.30 tot 12.00 uur. Meld je nu aan voor deelname aan het Nationaal Congres Contractvervoer 2016, op woensdag 12 oktober in Expo Houten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Expertise vervoerders als uitgangspunt aanbesteding | TaxiPro

Expertise vervoerders als uitgangspunt aanbesteding

Taxibusjes Hoorn 2

Het specialisme van vervoerders leidend maken in een aanbesteding voor doelgroepenvervoer. Zeven West-Friese gemeenten kozen voor deze aanpak, waarbij ZCN en DVG als winnaars uit de bus kwamen. Op het Nationaal Congres Contractvervoer 2016 legt de gemeente Hoorn uit hoe deze keuze voor best value procurement tot stand kwam en wat de eerste ervaringen in de praktijk zijn.

Enkhuizen, Hoorn, Stede Broec, Opmeer, Drechterland, Medemblik en Koggeland kozen voor een nieuwe benadering van het vervoer onder de naam Doelgroepenvervoer West-Friesland. Dat bracht ook een ander soort aanbesteding met zich mee, waarbij innovativiteit, maatschappelijk rendement, partnerschap en duurzaamheid, samenwerking de belangrijkste begrippen zijn.

Het wmo-vervoer in het gebied wordt sinds 1 augustus voor een periode vijf jaar gedaan door Bios Personenvervoer namens Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN). Franchisenemers van DGV Personenvervoer nemen het vervoer van leerlingen, cliënten van WerkSaam en jeugdzorgcliënten voor hun rekening. Met verlengingen kan de contractduur tot zeven jaar oplopen.

Overstap naar OV

Die bovengemiddelde contractduur hangt samen met de aard van de nieuwe aanpak. De ambitie is namelijk om de kwaliteit en efficiency van het doelgroepenvervoer steeds te blijven verbeteren. Daartoe zal er steeds worden gemonitord en geëvalueerd, niet in de laatste plaats om te kijken wat per reiziger mogelijk en wenselijk is. Niet iedereen zal de overstap naar het OV kunnen of willen maken. De eerste plannen voor deze samenwerking stammen al uit 2010. Nu ook in de praktijk is gestart, moet deze manier van werken gaan leiden tot schaalvoordelen, een betere samenwerking met zorginstellingen en de regionale werkvoorziening.

Eisen en criteria

Dit alles is op zichzelf niet vernieuwend. De bundeling van soorten doelgroepenvervoer, en ook nog van diverse naburige gemeenten, komt steeds vaker voor. Wat wel anders is ten opzichte van de meeste aanbestedingen in het vervoer is de keuze voor prestatie-inkoop. Het was de insteek om geen enorme riedel aan eisen en criteria aan de inschrijvers te stellen. Met een vast budget valt de druk om laag in te schrijven weg. En dus kregen de vervoerders de kans hun kennis en expertise aan te wenden, en zo op basis van kwalitatieve oplossingen het verschil te maken ten opzichte van andere inschrijvers.

Nationaal Congres Contractvervoer

De lezing zal gaan over de keuze voor prestatie-inkoop, het verloop van de aanbesteding, de eerste ervaringen in de praktijk en meer. Yvon Trygallez en Antonio Spataro houden hun voordracht van 11.30 tot 12.00 uur. Meld je nu aan voor deelname aan het Nationaal Congres Contractvervoer 2016, op woensdag 12 oktober in Expo Houten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.