Munckhof werft chauffeurs voor doelgroepenvervoer Valleihopper
Munckhof heeft de aanbesteding voor het doelgroepenvervoer Valleihopper in de regio’s Ede, Wageningen en Nijkerk gewonnen. Per 1 januari 2017 zal het bedrijf het doelgroepenvervoer in diverse gemeenten gaan verzorgen, alsmede het leerlingenvervoer in Wageningen. Voor de uitvoering van deze opdracht gaat Mucnkhof een groot aantal nieuwe chauffeurs werven.
Foodvalley is een verzamelnaam voor de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Wageningen, Scherpenzeel en Veenendaal. Zij hebben samen het doelgroepenvervoer onder de naam Valleihopper georganiseerd. Voor de regie van dit vervoer is Transvision gecontracteerd.
De opdracht betekent voor Munckhof een verdere uitbreiding van de dienstverlening in het midden van Nederland. Recent won het bedrijf met hoofdkantoor in Horst al diverse vervoersopdrachten in Gelderland en Zuid-Holland. Jos Poortinga, directeur Munckhof Taxi, geeft aan dat voor de uitvoering van de opdracht aanvullend personeel gewenst is. “We zullen een groot deel van de benodigde medewerkers werven conform de CAO-regeling. Deze chauffeurs krijgen van ons een baanaanbod. We zullen echter ook een groot aantal nieuwe chauffeurs gaan werven in de regio. Geïnteresseerden kunnen zich daarvoor melden via onze website.”
Minder doelgroepenvervoer
De Valleihopper voorziet nu in vervoer voor wmo-pashouders en ov-reizigers in alle genoemde gemeenten en leerlingen in een deel daarvan. In het routevervoer is het mogelijk dat in de toekomst ook andere groepen instromen: wmo-vervoer van en naar dagbestedingslocaties, mensen die in het kader van de Jeugdwet vervoer nodig hebben, werknemers van sociale werkinstellingen en cliënten binnen de WLZ of het zittend ziekenvervoer.
Dit betekent overigens niet automatisch dat het vervoervolume in de toekomst mogelijk zal stijgen. De Foodvalley-gemeenten streven ernaar de mate waarin van het doelgroepenvervoer gebruikt wordt gemaakt te doen afnemen. Daar waar mogelijk en gewenst kan een deel van de reizigers ook worden gehaald en gebracht met openbaar vervoer of door ouders of vrijwilligers. De regiecentrale heeft bovendien de taak om in de uitvoering van het doelgroepenvervoer optimale efficiency na te streven. Dat kan bijvoorbeeld door verschillende vormen van vervoer aan elkaar te koppelen.
Tot vier keer verlengen
Deze zaken, maar ook veranderingen in het beleid van de gemeenten, kunnen tijdens de exploitatieperiode leiden tot veranderingen in het vervoervolume en daarmee mogelijk tot een ander aantal inzeturen. Dat kan zowel een toename als een afname betreffen. De regiecentrale houdt toezicht op deze ontwikkelingen.
De contracten met Munckhof hebben een looptijd van drie jaar: van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019. Bij een jaarlijkse evaluatie zullen zaken als uitvoeringskwaliteit en marktontwikkelingen worden besproken. De overeenkomst kan na het verlopen van de vaste looptijd nog maximaal vier keer met een jaar worden verlengd. Zoals gebruikelijk moet de opdrachtgever zes maanden voor het verlopen van de contracten duidelijkheid verschaffen over een eventuele verlenging van de opdracht.
Ik meende dat men kleine regionale taxibedrijven meer de kans wouden geven. Blijkbaar niet. Munckhof is nu bepaald niet klein en het hoofdkantoor zit elders. vreemd