Niet één maar zeven wmo-vervoerders in Heerenveen
De namen van de zeven taxibedrijven en hun onderaannemers die vanaf 12 augustus het wmo-vervoer in Heerenveen gaan verzorgen, zijn bekend. Nu de gunning definitief is heeft de gemeente bekend gemaakt om welke bedrijven het gaat. De overeenkomsten zijn inmiddels getekend.
De taxivervoerders die een contract hebben gekregen zijn: De Vier Gewesten met als onderaannemer Personenvervoer L. Wolters; Kijlstra Taxivervoer met als onderaannemers Personenvervoer Kort en Taxi Troost en De Boer; Taxicentrale Heerenveen; Taxi Oenema/Taxicentrale Witteveen; Taxicentrale Reidsma; Vervoersmanagement Noord-Nederland met als onderaannemer Taxicentrale Heerenveen en Taxi Koopmans.
Kiezen
Bijzonder is dat de gemeente in de nieuwe concessie kiest voor meerdere vervoerders. De ruim 1.100 mensen die gebruik maken van wmo-vervoer in de gemeente kunnen dan zelf kiezen welk bedrijf ze inschakelen. Volgende maand krijgen de wmo-pashouders een formulier waarop ze kunnen aangeven welke vervoerder ze willen kiezen. De formulieren gaan naar de vervoersbedrijven, die dan op basis daarvan hun inzet kunnen plannen.
De gekozen vervoerders moesten voldoen aan een aantal criteria. Ze zijn gecontroleerd op taxivergunningen, TX-keurmerken en naleving van de cao Taxivervoer. De bedrijven hebben voor een vast tarief ingeschreven. “Hierdoor vindt de onderlinge concurrentie nu vooral plaats op de geboden kwaliteit. We voorkomen zo een race naar de bodem als het gaat om prijsvorming”, zegt wethouder Jelle Zoetendal.
Actiegroep
Een actiegroep van de lokale SP-afdeling, FNV Taxi en de pashouders heeft een belangrijke aanzet gegeven voor de nieuwe opzet van het wmo-vervoer. De actiegroep werd in het leven geroepen na veel klachten in het verleden over de kwaliteit van het vervoer. De actiegroep pleitte toen voor vrije taxikeuze.
Lees ook:
1 bedrijf welke 200 ritten uitvoert per dag of 7 bedrijven die 27 ritten uitvoeren per dag. Gezien de piekmomenten over de dag een behoorlijke uitdaging.
Het zal gezellige boel voor chauffeurs van de verschillende bedrijven als er straks 5 voertuigen bij de maandelijkse bingo staan om allemaal 1 reiziger op te halen. Eén ding is zeker, de efficiëntie zal laag zijn en daarmee de kosten per rit hoog!